Genel Bilgi
Birim | REKTÖRLÜK |
Alan Dışı Dersler Koordinatörlüğü | |
Kod | SD0726 |
Ad | Süsleme Sanatları |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Üniversite Dersi |
Etiket | ÜOD Üniversite Ortak Ders |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Aydan Aksoy |
Dersin Öğretim Elemanı |
Aydan Aksoy
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Aydan Aksoy (Güz) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Aydan Aksoy (Güz) (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Aydan Aksoy (Güz) (D Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Aydan Aksoy (Güz) (E Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Aydan Aksoy (Güz) (F Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Aydan Aksoy (Güz) (G Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Aydan Aksoy (Güz) (H Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda kendini sürekli geliştirir.
Dersin İçeriği
Süsleme teknikleri, ahşap boyama, dekopaj, eskitme transfer baskı teknikleri ile dekoratif obje üretimi, Seramik Rölyef, kolaj, mandala
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
Ahşap boyama, seramik kili tasarım, cam boyama ile ilgili teknik bilgiler içeren kitaplar, sanatçı- usta katalogları, teknik videolar, internet vs.
Notlar
yayımlanmamış yazılı ve görsel kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | El becerisinin arttırımı estetik kuramların bilgilendirilmesi |
ÖÇ02 | Ahşap malzemeden yapılmış eşyalarınızı atmak yerine ahşap boyama teknikleri kullanarak tarzınızı yansıtacak yeni objeler ortaya çıkarabilirsiniz. Bu şekilde hem geri dönüşüme katkı sağlarsınız hem de çok büyük masraf yapmadan yeni görünümlü eşyalara sahip olursunuz. Ancak, ürün dekorasyonlarınıza el emeğiniz ile hareket katmak istiyorsanız, bu işin püf noktalarını öğrenmeniz şart. Bu yazımızda sizler için eski mobilyalarınızı en pratik şekilde yenilemenizi sağlar |
ÖÇ03 | Ahşap Boya Seçimi Nasıl Yapılır? Ahşap boyama uygulamasına başlamadan önce ahşabın türüne dikkat etmelisiniz. Çünkü ahşabın yapıldığı ağacın sert veya yumuşak olmasına göre verniklerken veya boyarken farklı uygulamalar yapmanız gerekebilir. Ahşabı boyarken dikkat edilmesi gereken diğer durum ise objenin daha önce boyanıp boyanmadığıdır. Ahşap boyalı ise farklı bir işlem boyalı değil ise farklı bir boyama tekniği ile boyanabilir. Yağlı boya, akrilik boya, renkli vernik veya sprey boya gibi pek çok boya ile ahşap objelerinizi boyamanız mümkün. Tek yapmanız gereken ahşabınız malzemesini ve boya çeşitlerinin nasıl uygulanacağını öğrenmek. |
ÖÇ04 | Ahşap Boyama Teknikleri Nelerdir? Ahşap boyamada tercih edebileceğiniz pek çok farklı teknik bulunmaktadır. Her birinin uygulanması ve zorluğu değişken olmakla birlikte; en çok uygulanan teknikler aşağıdakilerdir. Ahşap Boyama Transfer-Dekopaj Tekniği: İlk kat boya uygulaması yapıldıktan sonra farklı desen ve dekupaj kağıtlarının yüzeye aktarılması işlemidir. Transfer tekniğinde ise transfer kağıdında bulunan desen veya resimler ahşap yüzeye aktarılırken, dekupaj tekniğinde ise özel dekupaj tutkalı ile desen ahşap yüzeye yapıştırılır. Ahşap Boyama Stencil Tekniği: Ahşap yüzeylerde hazır Cadence stencil şablonları kullanarak ortaya çıkaracağınız desen çalışmalarıdır. Çok sık tercih edilen bu teknik ile birçok renk ve deseni ahşap obje üzerine kolayca aktarabilirsiniz. Ahşap Boyama Çatlatma Tekniği: Çatlatma tekniği ile ahşap mobilyalarınızda antik,mozaik ve timsah gibi gösterişli bir etkiler yaratabilirsiniz. Çatlatma tekniğinin beş farklı alt tür tekniği uygulanmaktadır. Ahşap Boyama Eskitme Tekniği: En çok kullanılan ahşap boyama tekniklerindendir. Kendi arasında dört çeşit eskitme tekniği vardır. İlk katını düz bir renge boyadığınız ahşap yüzeyde ufak fırça dokunuşları ile vintage bir görünüm elde edebilirsiniz. Birkaç kere tekrarlayarak ve bazı noktalarda yoğun uygulamalar ile etkisini artırabilirsiniz. Ahşap Boyama Pasta Rölyef Tekniği: Ahşap boyamanın yanında kendi başına da bir teknik sayılan rölyef pasta ile yüzeydeki ögeler kabartılıp üç boyutlu hale gelir. Ahşap Boyama One Stroke Tekniği: Güzel işçilik gerektiren bu teknikte tek bir fırça darbesi ile fırçayı kaldırmadan yapılan uygulamalardır. Genellikle yüzeye gül, lale, papatya, orkide gibi figürler yapılmaktadır. Ahşap Boyama Doku Tekniği: Hobi dükkanlarından kolayca sahip olabileceğiniz budak tarağı ya da evlerinizde bulunan sünger, poşet gibi ürünlerle yüzeylere doku kazandırabilir , farklı tarzda mobilyalar elde edebilirsiniz. |
ÖÇ05 | Rölyef, Kabartma veya diğer adıyla rölyef, yüzey üzerine yapılan yükseltme ya da çökertmelere denir. Çağlar boyu rölyef, mimari alanda kullanılan bir teknikken zamanla resim ve heykel alanında da kullanılan bir disiplin olmuştur. Rölyefte ifade gücünün kaynağı resimdeki perspektife ve heykeldeki hacimsel etkiye bağlıdır. Derinlik oluşturmak temel amaçtır. Eserdeki üç boyutlu yanılsama halidir. Yüksek rölyef, düşük rölyef ve gömülü rölyef olmak üzere üç farklı çeşidi vardır. Yüksek rölyefte form arka zeminden çok yüksektir. Alçak rölyef çökertme işlemi yapılarak oluşturulur. Gömülü rölyef ise arka zemin değil form oyularak yapılan rölyeftir. Sanatçılar rölyefi yüzey üzerinde kütlesel ve hacimsel ifadeleri zenginleştirmek için kullanmışlardır. Rölyef resmin yanılsamalı görsel mekânı ile heykelin gerçek mekânı arasındaki derinlik havzasında yer alabilmesi en önemli özelliğidir. Böylece görme eylemi, resimsi ve heykelsi özellikleri aynı düzlemde algılayabilmeyi sağlar. |
ÖÇ06 | Cam sanatı, tamamen veya bir kısmı camdan yapılmış bir çeşit sanat işidir. Anıtsal eserler ve montaj parçalarından, duvar askılarına ve pencerelere, cam takılar ve sofra takımları da dahil olmak üzere birçok alanda kullanılmaktadır. Dekoratif ve işlevsel bir ortam olarak cam, Mısır ve Asur'da kapsamlı bir şekilde geliştirilmiştir. MÖ 1. yüzyılda icat edildiği düşünülen cam üfleme, lüks bir pazar için kafes fincan gibi formlarla olan Roma camında yoğun bir şekilde yer almıştır. Erken Orta Çağ'da İslami cam sanatı en çok gelişmiş sanatlardan biriydi. Daha sonra Avrupa'nın büyük Norman ve Gotik katedrallerinin inşaatçıları, vitray pencereleri önemli bir mimari ve dekoratif unsur olarak kullanarak cam sanatını yeni zirvelere taşımışlardır. Venedik Lagünü'ndeki Murano'dan cam (Venedik camı olarak da bilinir), yüzlerce yıllık arıtma ve geliştirmenin bir sonucudur. Murano hala modern cam sanatının doğum yeri olarak kabul edilmektedir. |
ÖÇ07 | Kolaj, bir asamblaj (üç boyutlu kolaj) türü olarak 20. yüzyıl sanatında, ilk defa Kübistler tarafından bulunmuş olup Dadaistler tarafından geliştirilmiş bir resim sanatı tekniği olarak tanımlanmaktadır. Kökeni Fransızca olup, yapıştırmak anlamına gelir. Kelime anlamı olarak kes-yapıştır anlamına da gelebilen kolaj, her türlü basılı malzemeyi yüzey üzerine yapıştırma işlemine denir. Kolaj ve asamblaj uygulamalarının gelişmesi ve günümüze kadar geldiği süreçte sanatsal anlamda ilk kolaj üreticileri Pablo Picasso ve Georges Braque’dır. |
ÖÇ08 | Kolaj Türleri Karo tekniği; farklı ya da eşit boyutta kırpılmış olan fotoğrafların bir dizi oluşturacak şekilde bir araya getirilmesidir. Üst üste tekniği; birbiri ile ilişkisi olan fotoğrafların ya da tek bir fotoğrafın kırpıldıktan sonra üst üste farklı yönlerde ve boyutta bir araya getirilmesidir. Soluk teknik; bu teknikte kenarlar yumuşatılır ve bulanıklaştırılır. Fotoğrafların soluk geçişler sağlanarak iç içe yerleştirilmesi ile teknik ortaya çıkar. Burada çıkan görüntünün tamamı değil de kenarlarını soluklaştırmak ifade edilir. Şeffaf teknik; fotoğrafların ya da fotoğraf parçalarının farklı şeffaflıkta bir arada kompozisyon oluşturmasıdır. Genelde bu çalışma için “saydamlık” paleti kullanılır. |
ÖÇ09 | Mandala, sanskritçe bir kelime. Daire anlamına gelen bu kelime aynı zamanda rüya ve benlik arayışını da ifade ediyor. Doğu kültüründe pek çok mimari eserde de kullanılan mandala, ortadaki merkez ve etrafındaki desenler bir bütün haline evreni temsil ederken desenin her bir ögesi farklı anlamlara geliyor. Batıya daha çok terapi ve kişisel gelişim amaçlı gelen bu terimin arkasında geçmişi yüz yıllar öncesine dayanan Budist felsefe bulunuyor. Mandala tarihi çok eskilere dayansa da aslında modern dünya onu ünlü yaptı diyebiliriz. Sadeleşmenin, uzaklaşmanın ve iç sesimizi dinlemenin çok daha makbul sayıldığı günümüz toplumunda mandala resmi yapmak çölde bir vaha gibi. Üstelik bu sanattan -ya da terapiden- faydalanmak için Hinduzim ya da Budizm gibi inançlara dahil olmanıza da gerek yok. Elinize alacağınız renkli kalemler ve bir mandala kitabı huzurun kapısını aralamanız için yeterli olacaktır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | ahşap boyama teknikleri teknik uygulanılacak Ahşap malzemenin türü seçilir temizlik tesviyesinin yapılarak yüzeyi boyamaya uygun hale getirilir. | ahşap malzemenin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
2 | ahşap boyama teknikleri yüzeyi düzeltilmiş ahşap malzemenin uygulanacak tekniğe göre boyama işlemine geçilir . | ahşap malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
3 | Seramik Rölyef tablo _ Seramik hamurunun hazırlanması | seramik hamuru hazırlama malzemeye uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
4 | Seramik Rölyef Tablo_ seramik hamurunun uygulanması ve hamurun kurutulması | Seramik hamuru hazırlama malzemeye uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
5 | Seramik Rölyef Tablo_ rölyefi yapılmış kurutulmuş seramik yüzeyin boyanması | seramik hamuru hazırlama malzemeye uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
6 | Obje Tasarım cam işleme | cam şişe üzerine rölyef ve boyama teknikleri uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
7 | Obje Tasarım cam işleme _ cam şişe ve kavanozların cam boyası ile boyanması | cam şişe üzerine rölyef ve boyama teknikleri uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
|
9 | Kolaj Teknikleri | değişik renkli ve türden malzemelerin bir araya getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
10 | kolaj teknikleri çeşitli karton ve folyo malzemelerden parçalarla desen oluşturma | değişik renkli ve türden malzemelerin bir araya getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
11 | Taş boyama teknikleri | Malzemenin hazırlanması doğal taş üzerine tatbiki | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
12 | taş boyama teknikleri - doğal olarak bulunmuş taşların yüzeylerini kullanarak resimler çizmek ve illustratif objeler yaratmak | Malzemenin hazırlanması doğal taş üzerine tatbiki | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
13 | taş boyama teknikleri - boyanmış yüzeylerin kalıcılığını sağlayabilmek ve sunuma hazır hale getirebilmek için vernik ve epoksi reçine ile cilalamak | Malzemenin hazırlanması doğal taş üzerine tatbiki | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
14 | mandala türleri araştırma boyama | çizim teknikleri renk bilgisi kullanma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
15 | mandala türleri araştırma boyama - bir mandala motifi yaratmak ve uygun renkler kullanarak boyamak | çizim teknikleri renk bilgisi kullanma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |