Genel Bilgi
Birim | KARAİSALI MESLEK YÜKSEKOKULU |
CNC PROGRAMLAMA VE OPERATÖRLÜĞÜ PR. | |
Kod | CPZ110 |
Ad | CNC Tezgah Yapısı ve Bakım Prensipleri |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ARDA YENİÇUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere CNC tezgâhlarının mekanik ve elektronik yapısını, temel çalışma prensiplerini ve bakım yöntemlerini kavratmak, tezgâhın verimli ve güvenli çalışmasını sağlayacak bilgi ve becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders, CNC tezgâhlarının yapısını, mekanik ve elektronik bileşenlerini, koordinat sistemlerini, bakım prensiplerini ve verimli kullanım tekniklerini öğretmeyi amaçlar.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
CNC Tekniği ve Teknolojisi: Tezgâh Bilgileri • Programlama • Uygulama”, Seçkin Yayıncılık, 2020.
Notlar
CNC Tekniği ve Teknolojisi: Tezgâh Bilgileri • Programlama • Uygulama”, Seçkin Yayıncılık, 2020.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | CNC tezgâhının verimli ve güvenli çalışmasını sağlayacak yöntemleri değerlendirir. |
ÖÇ02 | CNC tezgâh arızalarını tespit eder ve önleyici bakım planları hazırlar. |
ÖÇ03 | CNC tezgâhlarının bakım ve temizlik prosedürlerini uygular. |
ÖÇ04 | CNC tezgâhlarının temel çalışma prensiplerini uygular. |
ÖÇ05 | CNC tezgâhlarının mekanik ve elektronik yapı elemanlarını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Temel matematik, fizik ve mühendislik bilgilerini imalat alanında uygulayabilme | |
PÖÇ02 | Belirsiz | CNC torna ve freze tezgahlarında program yazma, düzenleme ve çalıştırma becerisi | 3 |
PÖÇ03 | Belirsiz | Teknik resimleri okuyabilme, ölçülendirme ve toleransları uygulayabilme | 1 |
PÖÇ04 | Belirsiz | CAD/CAM yazılımlarını etkin biçimde kullanabilme | |
PÖÇ05 | Belirsiz | Kesici takım ve işleme parametrelerini seçebilme ve uygulayabilme | 2 |
PÖÇ06 | Belirsiz | Üretim sürecinde iş güvenliği kurallarını uygulayabilme | |
PÖÇ07 | Belirsiz | Üretimde kalite kontrol tekniklerini kullanabilme | |
PÖÇ08 | Belirsiz | Üretim sürecinde hata analizi ve problem çözme becerisi | 1 |
PÖÇ09 | Belirsiz | Mesleki etik kuralları ve çevre bilincini uygulayabilme | |
PÖÇ10 | Belirsiz | Sözlü ve yazılı iletişim becerisi, takım çalışmasına uyum sağlama | |
PÖÇ11 | Belirsiz | Mesleki yabancı dil (özellikle teknik İngilizce) bilgisine sahip olma | |
PÖÇ12 | Belirsiz | Yaşam boyu öğrenme ve kendini geliştirme bilincine sahip olma |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | CNC tezgâhlarının önemi, dersin amacı ve kapsamı | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Gövde, tabla, fener mili, kızaklar | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Lineer ve döner hareket sistemleri, bilyalı miller, yataklar | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
4 | Kontrol üniteleri, motorlar, sürücüler, sensörler | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | X, Y, Z eksenleri, multi-eksensel sistemler | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Takım seçim kriterleri, bağlama yöntemleri | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
7 | Hareket mantığı, manuel ve otomatik modlar | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
|
9 | Temizlik, yağlama, görsel kontrol | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
10 | Mekanik ve elektronik bileşenlerin kontrolü, parçaların durumu | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Sensör kullanımı, ölçüm aletleri, erken hata tespiti | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Planlı bakım, aşınma kontrolü, yedek parça yönetimi | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
13 | Kök neden analizi, hata çözme adımları, örnek vaka çalışmaları | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
14 | İşlem süreleri, kalite kontrol, verimlilik analizleri | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Güvenli kullanım, acil durum prosedürleri, KKD | Ön koşul bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 81 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,24 | ||
AKTS | 3 AKTS |