Genel Bilgi
Birim | KARAİSALI MESLEK YÜKSEKOKULU |
CNC PROGRAMLAMA VE OPERATÖRLÜĞÜ PR. | |
Kod | UTD102 |
Ad | Türk Dili II |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | OÜ Ortak Dersler (Üniversite) Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ARDA YENİÇUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, çağın sürekli ilerleyen şartlarına uygun olarak farklı alanlarda öğrenim gören gençlerimizin bir konu hakkındaki görüşlerini yazıya dökebilmesini, özel günlerle ilgili etkinliklerde metinler hazırlayabilmesini, doğru, güzel konuşma yeteneklerinin geliştirilmesini, dil ve anlatımla ilgili eksikliklerinin giderilmesini ve anlatım biçimleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste, öğrencilere çekim ve yapım ekleri, cümlenin ögeleri, cümle türleri, Türkçede genel anlatım bozuklukları ve bunların nasıl düzeltileceği, anlatım türleri ve kompozisyonla ilgili genel bilgiler anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Korkmaz Zeynep (2005), Türk Dili ve Kompozisyon Ankara Ekin Kitabevi.
Notlar
Ders Notları: Öğr. Gör. Sevgi Eşli
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Duygularını, düşüncelerini, bilgilerini, beklentilerini, yaşadıklarını, sözlü ve yazılı anlatabilme tekniklerini edinir. |
ÖÇ02 | Türkçedeki sözcüklerin yapı özelliklerini, ek-kök-gövde kavramlarını, yapım ve çekim eklerinin işlevlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Cümlenin öğelerini, cümlede görevli sözcükler arasındaki anlamsal ve yapısal ilişkiyi açıklar. |
ÖÇ04 | Sözlü ve yazılı anlatımda sık karşılaşılan anlatım bozukluklarını görüp gerekli düzeltmeleri yapar. |
ÖÇ05 | Yazı türlerini açıklar. |
ÖÇ06 | Yazı türlerini uygular. |
ÖÇ07 | Anlatım biçimleri ve düşünceyi geliştirme yöntemlerini açıklar ve örnek metin üzerinde gösterir. |
ÖÇ08 | Anlatım türlerini ve sözlü anlatım türlerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Temel matematik, fizik ve mühendislik bilgilerini imalat alanında uygulayabilme | |
PÖÇ02 | Belirsiz | CNC torna ve freze tezgahlarında program yazma, düzenleme ve çalıştırma becerisi | |
PÖÇ03 | Belirsiz | Teknik resimleri okuyabilme, ölçülendirme ve toleransları uygulayabilme | |
PÖÇ04 | Belirsiz | CAD/CAM yazılımlarını etkin biçimde kullanabilme | |
PÖÇ05 | Belirsiz | Kesici takım ve işleme parametrelerini seçebilme ve uygulayabilme | |
PÖÇ06 | Belirsiz | Üretim sürecinde iş güvenliği kurallarını uygulayabilme | |
PÖÇ07 | Belirsiz | Üretimde kalite kontrol tekniklerini kullanabilme | |
PÖÇ08 | Belirsiz | Üretim sürecinde hata analizi ve problem çözme becerisi | |
PÖÇ09 | Belirsiz | Mesleki etik kuralları ve çevre bilincini uygulayabilme | |
PÖÇ10 | Belirsiz | Sözlü ve yazılı iletişim becerisi, takım çalışmasına uyum sağlama | 3 |
PÖÇ11 | Belirsiz | Mesleki yabancı dil (özellikle teknik İngilizce) bilgisine sahip olma | |
PÖÇ12 | Belirsiz | Yaşam boyu öğrenme ve kendini geliştirme bilincine sahip olma | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türkçenin yapı özellikleri, çekim ekleri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Türkçenin yapı özellikleri, yapım ekleri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Cümlenin ögeleri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Cümle türleri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Türkçede genel anlatım bozuklukları ve düzeltilmesi I | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Türkçede genel anlatım bozuklukları ve düzeltilmesi II | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Türkçede genel anlatım bozuklukları ve düzeltilmesi III | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kompozisyon yazmada kullanılacak plan ve uygulaması | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Anlatım biçimleri ve düşünceyi geliştirme yöntemleri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Yazılı kompozisyon türleri (Düşünce ağırlıklı yazılar, inceleme yazıları,diğer yazılı anlatım türleri) I | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Yazılı kompozisyon türleri (Düşünce ağırlıklı yazılar, inceleme yazıları,diğer yazılı anlatım türleri) II | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sözlü kompozisyon türleri I | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Sözlü kompozisyon türleri II | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel tekrar, Türk ve dünya edebiyatlarından düşünce tarihinde seçilmiş örnek metinlerden yararlanılarak öğrencinin doğru, güzel konuşma ve yazma yeteneğinin geliştirilmesi ve bununla ilgili uygulamalar | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |