Genel Bilgi
Kod | BDNZ106 |
Ad | Sağlık Bilgisi ve İlk Yardım |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. ÖZGÜR GÜNAŞTI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. ÖZGÜR GÜNAŞTI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sağlık bilgisi ve ilkyardım konularında temel düzeyde farkındalık, bilgi, beceri ve tutum sahibi olma.
Dersin İçeriği
İlkyardımın öncelikli amaçları, temel uygulamaları, temel yaşam desteği, hasta/yaralının ve olay yerinin değerlendirilmesi, bilinç bozuklukları, kanama, şok, kesici delici yaralanmalar, kırık ve çıkıklar, yanık, donma, sıcak çarpması, havale, göğüs ağrısı, zehirlenmeler, hasta/yaralı taşınmasında genel kurallar
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1. WestJ.B, Respiratory Physiology, 3rd Edition, 1985 2. Barrett K.E, Barman S.M, Boitano S, Brooks,H.L,Çeviri, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi 3. McArdle W.D, Katch F.I,Katch V.L, Exercise Physiology, Energy, Nutrition &Human performance: Lippincott Williams & Wilkins, Seventh edition;2010.
Notlar
1. Berne MR, Levy NM, Koeppen MB, Stanton BA, Phsiology, 5.edition, 2008 2.Guyton A.C, John E.H. Tıbbi Fizyoloji.10. baskı.London;W.B. Saunders Company, 1987 3.Walter F. Boron & Emile L Boulpaep, Medical Physiology, A Cellular and Molecular Approach, update second edition, ISBN: 978-0-8089-2449-4.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Spor sakatlıkları terminolojisini öğrenir |
ÖÇ02 | Spor Sakatlıklarına Zemin Hazırlayan Etmenleri bilir |
ÖÇ03 | Spor Sakatlıklarının Önlenmesinde yapılması gereken temel görevleri kavrar |
ÖÇ04 | Spor Sakatlığı tipleri (Kas Yaralanmaları, Burkulmalar, Kırıklar, Çıkıklar vb. semptomları, ilk müdahale bilgilerini uygular |
ÖÇ05 | Temel yaşam desteği prensiplerini öğrenir |
ÖÇ06 | ABC kuralını anlayabilme ve uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile beden eğitimi ve spor dersini planlar, öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda hareket öğretim basamaklarını uygular. | 2 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Beden eğitimi ve spor öğretiminde fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri analiz eder, özel gereksinimli öğrencilere yönelik planlamalar yapar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda bilişim teknolojilerini, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramları bilimsel ve teknolojik yöntemlerle inceleme, verileri analiz edebilme ve öğretim sürecine uygun araç-gereç kullanma becerisi kazanır. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi kazanır, öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri izleyip yeterli düzeyde anlayabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerini bilir ve uygular, alanı ile ilgili problemleri çözer ve yasalar ile mesleki etik değerlere karşı farkındalık geliştirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Beden eğitimi ve spor bilimleri ve pedagojik temelleri ile ilgili konularında yeterli bilgi birikimine sahip olur. Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, kavramları yaşam boyu öğrenme ve öğretme becerisini kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye yönelik ölçme ve değerlendirme yapar ve sonuçları yorumlayarak geri bildirim sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Spor sakatlıkları terminolojisi | Power point sunum, interaktif metod | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Spor Sakatlıklarını Hazırlayan Faktörler, Sporcuları Sakatlanmaya İten Sebepler, | Power point sunum, interaktif metod | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Spor Sakatlıklarının Önlenmesi ve ilkyardım prensipleri | Power point sunum, interaktif metod | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Spor sakatlık tipleri :Kas Yaralanmaları | Power point sunum, interaktif metod | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Spor sakatlık tipleri :Burkulmalar, Kırıklar Çıkıklar vb. semptomları ve tedavi yöntemleri | Power point sunum, interaktif metod | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Spor sakatlık tipleri :Kramplar,yumuşak doku yaralanmaları, kas spazmı vb. durumların semptomları ve tedavi yöntemleri | Power point sunum, interaktif metod | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Temel yaşam desteği | Power point sunum, interaktif metod | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | ABC kuralı ve uygulama yöntemleri | Power point sunum, interaktif metod | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Kanamalar ve kanamalarda ilk yardım | Power point sunum, interaktif metod | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Şok ve şokta ilk yardım | Power point sunum, interaktif metod | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Yaralanmalarda ilk yardım | Power point sunum, interaktif metod | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Yaralanmalarda ilk yardım II | Power point sunum, interaktif metod | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Yanık,donma sıcak çarpması, bilinç bozukuluklarında ve zehirlenmelerde ilk yardım | Power point sunum, interaktif metod | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Konuların gözden geçirilmesi | Power point sunum, interaktif metod | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | final | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | final | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |