TIM109 Fonetik ve Diksiyon I

8 AKTS - 4-2 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TIM109
Ad Fonetik ve Diksiyon I
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 4-2 (T-U) (32 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Konservatuar - Esas Meslek
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Necmettin Efe ÜNSAL


Dersin Amacı

Ses bilim açısından tüm seslerin doğru ve güzel kullanımını, sesin doğru, güzel ve etkili kullanım tekniklerini, nefes alma tekniklerini, ses-nefes koordinasyon becerisini, vurgu, tonlama, durak, ulama kurallarını çalışarak uygulamak.

Dersin İçeriği

Lisans I öğrencileri öncelikle fonetik bilimi içinde vokalleri ve konsonları öğrenirler. Bu eğitim kapsamında konuşma bozuklukları düzeltilmeye çalışılır. (Öğrencilerce söylenemeyen bazı harfler, konuşma organlarının tamamı doğru kullanılarak öğretilir.) Ayrıca basit temrinler de lisans I öğrencileri için uygulanan eğitim kapsamı içindedir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Konuşma Eğitimi Suat Taşer, Pegasus Yayınları

Notlar

1. Antik yunan Tragedyaları 2. W. Sheakespeare tüm eserleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Konuşma organlarının kullanımını bilir ve işlevsel olarak kullanır
ÖÇ02 Sesin doğru kullanım tekniklerini bilir ve uygular
ÖÇ03 Ses-nefes koordinasyon becerisini işlevsel olarak kullanır
ÖÇ04 Nefes alma tekniklerini bilir ve uygular
ÖÇ05 Nefes kontrol tekniklerini bilir ve uygular
ÖÇ06 Ses biliminin temel kavramlarını bilir ve uygular
ÖÇ07 Vokal ve konsonantların doğru çıkaklarını bilir ve uygular
ÖÇ08 Vurgu, tonlama, durak, ulama kurallarını bilir ve uygular


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. 4
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular. 5
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama becerisi kazanır. 4
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder. 4
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma ve Ders tanımı. ısınma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
2 Nefes ve ses aygıtlarının tanıtılması. Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
3 Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. (1) Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
4 Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. (2) Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
5 Ses nefes çalışmaları. Fonetik'e giriş. Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
6 Ses-nefes üzerine çalışma ve uygulama. Vokaller üzerine çalışma (a )sesi ve türevleri Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
7 Ses-nefes üzerine çalışma ve uygulama. Vokaller üzerine çalışma (e)sesi ve türevleri Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
8 Ses-nefes üzerine çalışma ve uygulama. Vokaller üzerine çalışma (ı,i) sesleri ve türevleri Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
9 Ses-nefes üzerine çalışma ve uygulama. Vokaller üzerine çalışma (o,ö)sesi ve türevleri Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
10 Ses-nefes üzerine çalışma ve uygulama. Vokaller üzerine çalışma (u,ü)sesi ve türevleri Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
11 Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Büyük- küçük ses uyumu. (1) Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
12 Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Büyük- küçük ses uyumu. (2) Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
13 Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Ses düşmesi ve ulamalar. (1) Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
14 Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Ses düşmesi ve ulamalar. (2) Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
15 Dönem analizi ve genel tekrar. Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
16 ARA SINAV Dersin yürütücüsünün belirleyeceği bir bölüm hazırlanacak Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi
17 Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Vokaller ve ses olayları üzerine genel tekrar. Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
18 Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Konuşma - Dinleme temel ilkeleri. Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
19 Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Konuşmanın niteliği (fizyolojik, psikolojik, sosyolojik). Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
20 Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Konuşma eyleminin ögeleri: Görsel davranış, ses, dil, zihinsel etkinlik. Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
21 Nefes ve ses aygıtları üzerine; Antik Yunan Tiyatrosundan seçilmiş tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması. (1) Önerilen tiradın hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
22 Nefes ve ses aygıtları üzerine; Antik Yunan Tiyatrosundan seçilmiş tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması. (2) Önerilen tiradın hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
23 Nefes ve ses aygıtları üzerine; Antik Yunan Tiyatrosundan seçilmiş tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması. (3) Önerilen tiradın hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
24 Nefes ve vokal sesler üzerine Shakespeare Tragedya tirat çalışmaları ve uygulamaları. (1) Önerilen tiradın hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
25 Nefes ve vokal sesler üzerine Shakespeare Tragedya tirat çalışmaları ve uygulamaları. (2) Önerilen tiradın hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
26 Nefes ve vokal sesler üzerine Shakespeare Tragedya tirat çalışmaları ve uygulamaları. (3) Önerilen tiradın hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
27 Seçilen Türk Dramatik oyunlardan tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması. (1) Önerilen tiradın hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
28 Seçilen Türk Dramatik oyunlardan tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması. (2) Önerilen tiradın hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
29 Seçilen yerli oyunlardan tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması. (1) Önerilen tiradın hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
30 Seçilen yerli oyunlardan tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması. (2) Önerilen tiradın hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
31 Final hazırlığı ve Genel Provalar. Final tiratlarının hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
32 Final. Final tiratlarının hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 30 6 180
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 30 1 30
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 212
Toplam İş Yükü / 25 (s) 8,48
AKTS 8 AKTS