Genel Bilgi
Kod | EBL130 |
Ad | Genetik |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. Sabriye KOCATÜRK SEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. Sabriye KOCATÜRK SEL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, kalıtım, genetik madde, hücrenin yapısı ve çoğalması, kromozom bozuklukları, doğum öncesi tanı ve genetik danışma hakkında bilgiler vermektir.
Dersin İçeriği
DNA ve RNA yapısı, Mendel yasaları, mutant genler ve kalıtım kalıpları, Sitogenetik, Otozomal kromozomlar, Gonozomal kromozomlar, Kan grupları genetiği.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Tıbbi Genetik, Nurettin Başaran, Nobel Tıp Kitabevi, Bursa, 2002.
Notlar
Renkli Genetik Atlası, Passarge, Nobel Tıp Kitabevi, Bursa. 2000.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel genetik kavramları tanımlar. |
ÖÇ02 | Genetik geçiş modellerini anlatır. |
ÖÇ03 | Genetik danışmanlık süreci ile temel bilgileri birleştirir. |
ÖÇ04 | Genetik hastalıkları temel genetik kavramlarla açıklar. |
ÖÇ05 | Otozomal dominant kalıtım modellerini açıklar. |
ÖÇ06 | Otozomal resessif kalıtım modellerini açıklar. |
ÖÇ07 | Xe bağlı kalıtım ve Lyon hipotezini tanımlar. |
ÖÇ08 | Multifaktöriyel kalıtım modellerini tanımlar. |
ÖÇ09 | Genetik Hastalıklar hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ10 | Genetik hastalıklarda tanı ve danışmanlık hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ11 | Genetikte yeni uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki yasa ve yönetmelikler çerçevesinde ebenin rol ve sorumluluklarını açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslararası sağlık göstergelerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anne sağlığının önemini kavrar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve erkek üreme organları anatomisi ve fizyolojisini açıklar. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İntrauterin dönemden başlayarak, anne, yenidoğan ve ailesinin fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi, geliştirmesine yönelik bakım gereksinimlerini karşılar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsional dönem, gebelik ve doğum öncesi süreçte gebeye/çifte genetik danışmanlık yapar. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğum sonu dönemde normal loğusa, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık göstergelerini iyileştirmeyi hedefleyip, anne-bebek sağlığını korumaya ve yükseltmeye yönelik hizmet verir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kadında görülen jinekolojik sorunlara yönelik, gerekli bakım ve girişimlerini planlar, uygular ve bu konuda sağlık eğitimi yapar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm yaşam evrelerinde kadının bakım gereksinimlerini karşılar. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki rol ve sorumluluklarının bilincinde ebelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonu için yönetim aktivitelerini kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık uygulamalarını kendi yaşamına aktarır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgisayar ve bilişim teknolojisini kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıklı/hasta birey ve ekip üyeleri ile etkin iletişim becerilerini kullanarak iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim sağlayabilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sağlık hizmetleri doğrultusunda gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonrası süreçlerde kadın, gebe, anne ve yenidoğanı etik değerlerle, ailesi ve yaşadığı toplum içinde bütüncül ve insancıl bir anlayışla ele alır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genetikte temel kavramlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Kalıtım şekilleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Kromozomal hastalıklar -1 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Kromozomal hastalıklar -2 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Otozomal dominant kalıtım | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Otozomal resessif kalıtım | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Xe bağlı kalıtım ve Lyon hipotezi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Multifaktöriyel kalıtım | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Multifaktöriyel kalıtım 2 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Genetik Hastalıklar-1 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Genetik Hastalıklar-2 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Genetik Hastalıklarda Tanı ve Danışmanlık | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Genetikte güncel yaklaşımlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Genetikte Yeni Uygulamalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 62 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,48 | ||
AKTS | 2 AKTS |