EBL206 Beslenme

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBL206
Ad Beslenme
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SERKAN SELLİ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Ebru MELEKOĞLU BAYRAM (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı öğrencileri yeterli ve dengeli beslenme özel durumlarda beslenme (gebelik ve emzirme dönemi), yenidoğan, bebeklik,çocukluk ve ergenlik dönemlerinde beslenme, düzenli ve dengeli beslenme ile hastalıklardan korunma ilişkisi, beslenme ve sağlık arasındaki ilişkiler, çeşitli hastalıklarda tıbbi beslenme tedavisinin önemi ve uygulamaları konularında bilgilendirmektir.

Dersin İçeriği

Beslenmeye Giriş, Beslenme ve sağlık, Fonksiyonel Gıdalar, Hızlı Hazır Yemek (Fast-Food) Sistemi, Organik Besin Öğeleri, İnorganik Besin Öğeleri, Toplum Beslenmesi, Toplumda Enerji Ve Besin Elementleri, Gebe ve emziklilerde beslenme, Yenidoğan beslenmesi, Özel Durumlarda ( Risk Grupları) Beslenme, Yaşam Stili Ve Beslenme

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

1. Baysal, A. (2011) Beslenme (13. baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayıncılık. 2. McGuire, M., Beerman, KA. (2011). Nutritional Sciences (2nd Edition). Belmont:Wasdsworth Cengage Learning. 3. Türkiye Beslenme Rehberi. (2016). Sağlık Bakanlığı, Ankara. 4. Mahan, L.K.,Escott-Stump, S., Raymond, J. (2011) Krause'sFood&theNutritionCareProcess (13.baskı). Washington: Elseiver. 5. Brown, AC. (2011). Understanding food: Principles and prepation (4th). Belmont:Wasdsworth Cengage Learning.

Notlar

Ders Notu


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Beslenme ve sağlık kavramlarını tanımlar.
ÖÇ02 Beslenmenin ekonomik durum,yaş,cinsiyet,aktivite,çevre, sosyal yaşam,genetik ve fiziksel özelliklerle ilişkisini açıklar.
ÖÇ03 Yeterli ve dengeli beslenme kavramlarını tanımlar.
ÖÇ04 Yetersiz ve dengesiz beslenmenin getirdiği sağlık sorunlarını açıklar.
ÖÇ05 Toplumda görülen beslenme sorunları nedenlerini açıklar.
ÖÇ06 Toplumda görülen beslenme sorunlarını bilir.
ÖÇ07 Toplumda görülen beslenme sorunlarına yönelik çözüm önerileri getirir.
ÖÇ08 Makro ve mikro besin ögelerini (karbonhidrat,lipit,protein,vitamin ve mineraller,posa,su) tanımlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki yasa ve yönetmelikler çerçevesinde ebenin rol ve sorumluluklarını açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadın ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslararası sağlık göstergelerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Anne sağlığının önemini kavrar. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadın ve erkek üreme organları anatomisi ve fizyolojisini açıklar.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İntrauterin dönemden başlayarak, anne, yenidoğan ve ailesinin fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi, geliştirmesine yönelik bakım gereksinimlerini karşılar. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Prekonsepsional dönem, gebelik ve doğum öncesi süreçte gebeye/çifte genetik danışmanlık yapar.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Doğum sonu dönemde normal loğusa, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılar. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Temel sağlık göstergelerini iyileştirmeyi hedefleyip, anne-bebek sağlığını korumaya ve yükseltmeye yönelik hizmet verir. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kadında görülen jinekolojik sorunlara yönelik, gerekli bakım ve girişimlerini planlar, uygular ve bu konuda sağlık eğitimi yapar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm yaşam evrelerinde kadının bakım gereksinimlerini karşılar. 3
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki rol ve sorumluluklarının bilincinde ebelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonu için yönetim aktivitelerini kullanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlık uygulamalarını kendi yaşamına aktarır. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgisayar ve bilişim teknolojisini kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlıklı/hasta birey ve ekip üyeleri ile etkin iletişim becerilerini kullanarak iletişim kurar. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İletişim sağlayabilecek düzeyde yabancı dil bilir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel sağlık hizmetleri doğrultusunda gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonrası süreçlerde kadın, gebe, anne ve yenidoğanı etik değerlerle, ailesi ve yaşadığı toplum içinde bütüncül ve insancıl bir anlayışla ele alır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Beslenmeye Giriş Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Besin ögeleri Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Enerji metabolizması,enzimler ve hormonlar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Besin grupları Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Özel durumlarda beslenme-gebelik ve emziklilik döneminde beslenme Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Yenidoğan beslenmesi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Çocukların beslenmesi-1-5 yaş çocuk beslenmesi ve okul çağı çocuklarının beslenmesi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Okuma, araştırma, tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Hastalıklarda beslenmeye giriş Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Sindirim sistemi hastalıklarında beslenme Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Karaciğer-böbrek-safra kesesi-pankreas hastalıklarında beslenme Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Diabette beslenme Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Kardiyovasküler-aterosklerotik hastalıklarda beslenme Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Kanserlerde beslenme, enteral- parenteral beslenme Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Enfeksiyon ve sinir sistemi hastalıklarında beslenme Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, araştırma,tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, araştırma,tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.11.2022 09:16