Genel Bilgi
Kod | EBL230 |
Ad | Doğum Bilgisi II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-8 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 11 AKTS |
Yerel Kredi | 8 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. EBRU GÖZÜYEŞİL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Ayseren ÇEVİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin, doğum öncesi izlem ve fetal sağlığın korunması, yükseltilmesi ile gebelikte görülen dahili ve cerrahi hastalıklar ilgili bilgileri kazanarak, riskli gebeliği olan kadına sağlık bakımı verecek yeterliliğe ulaşmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Riskli durumlarda anne ve fetüs sağlığının önemi, gebelikte risk faktörleri, fetal sağlığın değerlendirilmesi, annede önceden var olan riskli durumlar, prenatal kanamalar, gebelik ve hipertansif hastalıklar, diyabet ve gebelik, kardiovasküler sistem hastalıkları ve gebelik, kan hastalıkları ve gebelik, teratojenik enfeksiyonlar, erken doğum tehdidi, preterm/postterm eylem, poli/oligihidroamniyos, çoğul gebelikler, hiperemezis gravidarum, üriner sistem hastalıkları, tiroid hastalıkları, epilepsi ve gebelik, yüksek riskli gebeliğin psikolojik yönü.
Dersin Ön Koşulu
EBL223 Doğum Bilgisi I dersinden başarılı olmak
Kaynaklar
Timur Taşhan S,Doğan Yüksekol O. Riskli Gebelikler ve Bakım,2019
Notlar
https://library.cu.edu.tr/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Doğum öncesi bakımın amacını ve önemini açıklar. |
ÖÇ02 | Gebelikte risk faktörlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Riskli gebe izlemini yapar. |
ÖÇ04 | Riskli gebeliği olan kadının gereksinimlerini değerlendirir. |
ÖÇ05 | Gebenin risklerine uygun ebelik bakımını uygular. |
ÖÇ06 | Gebeye verdiği bakımı değerlendirir. |
ÖÇ07 | Bakım verirken ebelik rollerini kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki yasa ve yönetmelikler çerçevesinde ebenin rol ve sorumluluklarını açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslararası sağlık göstergelerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anne sağlığının önemini kavrar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve erkek üreme organları anatomisi ve fizyolojisini açıklar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İntrauterin dönemden başlayarak, anne, yenidoğan ve ailesinin fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi, geliştirmesine yönelik bakım gereksinimlerini karşılar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsional dönem, gebelik ve doğum öncesi süreçte gebeye/çifte genetik danışmanlık yapar. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğum sonu dönemde normal loğusa, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılar. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık göstergelerini iyileştirmeyi hedefleyip, anne-bebek sağlığını korumaya ve yükseltmeye yönelik hizmet verir. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kadında görülen jinekolojik sorunlara yönelik, gerekli bakım ve girişimlerini planlar, uygular ve bu konuda sağlık eğitimi yapar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm yaşam evrelerinde kadının bakım gereksinimlerini karşılar. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki rol ve sorumluluklarının bilincinde ebelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonu için yönetim aktivitelerini kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık uygulamalarını kendi yaşamına aktarır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgisayar ve bilişim teknolojisini kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıklı/hasta birey ve ekip üyeleri ile etkin iletişim becerilerini kullanarak iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim sağlayabilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sağlık hizmetleri doğrultusunda gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonrası süreçlerde kadın, gebe, anne ve yenidoğanı etik değerlerle, ailesi ve yaşadığı toplum içinde bütüncül ve insancıl bir anlayışla ele alır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, amaç ve hedeflerin anlatılması. Doğum Öncesi Bakımın Amacı ve Önemi Doğum Öncesi Hizmetler ve Yaklaşımlar Bakım Süreci ve Uygulamada Kullanılan Formların Tanıtılması | Okuma, vaka tartışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
2 | Riskli gebelik tanımı ve önemi Gebelikte risk faktörleri | Okuma, vaka tartışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
3 | Doğum öncesi risk faktörleri: abo-rh uyuşmazlığı, adölesan gebelik, ileri anne yaşı ve gebelik, istenmeyen gebelik | Okuma, vaka tartışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
4 | Prenatal kanamalar: birinci trimestır kanamaları, üçüncü trimestır kanamaları | Okuma, vaka tartışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
5 | Gebeliğin neden olduğu hipertansiyon, pre-eklampsi,eklampsi ,hellp sendromu | Okuma, vaka tartışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
6 | Diyabet ve gebelik | Okuma, vaka tartışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
7 | Kardiovasküler sistem hastalıkları ve gebelik | Okuma, vaka tartışması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Üriner sistem hastalıkları ve gebelik | Okuma, vaka tartışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
10 | Erken doğum tehdidi Polihidroamniyos Oligohidroamnios Erken membran rüptürü Korioamnionitis | Okuma, vaka tartışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
11 | Madde ve ilaç kullanma Hiperemezis gravidarum Çoğul gebelik | Okuma, vaka tartışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
12 | Teratojen etkenler ve enfeksiyonlar | Okuma, vaka tartışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
13 | Yüksek Riskli Gebeliğin Psikolojik Yönü, Psikolojik Uyum, gebeliğin Kaybı ve Perinatal Yas Gebelikte Travma-Gebelikte Şiddet | Okuma, vaka tartışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
14 | Kan hastalıkları ve gebelik | Okuma, vaka tartışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Tiroid hastalıkları ve gebelik, Epilepsi ve gebelik | Okuma, vaka tartışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yazılı, sözlü sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yazılı, sözlü sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 40 | 80 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 80 | 80 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 282 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 11,28 | ||
AKTS | 11 AKTS |