EBL325 Yenidoğan Sağlığı ve Hastalıkları Bilgisi

10 AKTS - 3-8 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 7 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBL325
Ad Yenidoğan Sağlığı ve Hastalıkları Bilgisi
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-8 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 10 AKTS
Yerel Kredi 7 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. EBRU GÖZÜYEŞİL


Dersin Amacı

Öğrencilerin sağlıklı yenidoğan izlemini yapması, yenidoğan dönemindeki tüm sağlıktan sapma durumlarını tanıması ve sevk etmesine yönelik bilgi ve beceri kazanmasını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Dünya'da ve Türkiye'de çocuk sağlığının durumu, yenidoğan döneminin önemi ve yenidoğan terminolojisi, yenidoğanın fizyolojik özellikleri ve uterus dışı yaşama adaptasyonu, yenidoğanın doğum odasında ilk bakımı ve fizik muayenesi, yenidoğanın doğum odasında ilk bakımı ve fizik muayenesi, yenidoğanda olası sağlık sorunları, yüksek riskli yenidoğan bakımı ve transportu, yenidoğan resusütasyonu, yenidoğan beslenmesi ve yenidoğan beslenmesinde anne sütünün önemi, emzirme teknikleri, sağlık personelinin anne sütüyle beslenme hakkında görevleri, rolleri, yenidoğana yönelik özel uygulamalar, yenidoğan ve ailesinde psikososyal bakım, yenidoğanda sıvı-elektrolit dengesizlikleri, yenidoğan taramaları ve ebenin sevk etmesi gereken durumlar, yenidoğanda nörolojik sistem sorunları ve konvülsiyonlar, yenidoğanda solunum problemleri, yenidoğanda kardiyovasküler sistem anomalileri

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ekti Genç R, Özkan H.Ebeler için Yenidoğan Sağlığı ve Hastalıkları, 2020

Notlar

https://library.cu.edu.tr/


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ülkemiz ve dünya koşullarına göre yenidoğanın sorunlarını açıklar.
ÖÇ02 Yenidoğana ilişkin terminolojiyi tanımlar.
ÖÇ03 Ekstrauterin yaşama geçişle birlikte yenidoğanda oluşan değişimleri özetler.
ÖÇ04 Yenidoğanın fizik muayenesini yaparak sağlıklı yenidoğan göstergelerini ayrıştırır.
ÖÇ05 Yüksek riskli yenidoğana acil müdahaleleri uygular.
ÖÇ06 Ebeveyn-yenidoğan arasında sağlıklı bir ilişkinin sürdürülmesine yardımcı olur.
ÖÇ07 Ebeveynlerin eğitim gereksinimlerinin tanımlanması ve karşılanmasına katkıda bulunur.
ÖÇ08 Yenidoğan beslenmesini bilir ve aileye danışmanlık yapar.
ÖÇ09 Yenidoğan döneminde sık karşılaşılan sağlık sorunlarını tanılar ve ebenin bakımdaki rolünü kavrar.
ÖÇ10 Yenidoğanda yapılması gereken rutin taramaları açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki yasa ve yönetmelikler çerçevesinde ebenin rol ve sorumluluklarını açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadın ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslararası sağlık göstergelerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Anne sağlığının önemini kavrar. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadın ve erkek üreme organları anatomisi ve fizyolojisini açıklar.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İntrauterin dönemden başlayarak, anne, yenidoğan ve ailesinin fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi, geliştirmesine yönelik bakım gereksinimlerini karşılar. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Prekonsepsional dönem, gebelik ve doğum öncesi süreçte gebeye/çifte genetik danışmanlık yapar.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılar. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Doğum sonu dönemde normal loğusa, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılar. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Temel sağlık göstergelerini iyileştirmeyi hedefleyip, anne-bebek sağlığını korumaya ve yükseltmeye yönelik hizmet verir. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kadında görülen jinekolojik sorunlara yönelik, gerekli bakım ve girişimlerini planlar, uygular ve bu konuda sağlık eğitimi yapar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm yaşam evrelerinde kadının bakım gereksinimlerini karşılar. 2
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki rol ve sorumluluklarının bilincinde ebelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonu için yönetim aktivitelerini kullanır. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlık uygulamalarını kendi yaşamına aktarır. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgisayar ve bilişim teknolojisini kullanır. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlıklı/hasta birey ve ekip üyeleri ile etkin iletişim becerilerini kullanarak iletişim kurar. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İletişim sağlayabilecek düzeyde yabancı dil bilir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel sağlık hizmetleri doğrultusunda gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonrası süreçlerde kadın, gebe, anne ve yenidoğanı etik değerlerle, ailesi ve yaşadığı toplum içinde bütüncül ve insancıl bir anlayışla ele alır. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türkiye'de ve dünyada yenidoğan sağlığı Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Yenidoğanda Terminoloji ve Yenidoğan Döneminin Önemi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Yenidoğanın Fizyolojisi,Normal yenidoğan ve özellikleri, Yüksek riskli yenidoğan ve özellikleri Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Yenidoğanın doğum odasında ilk bakımı ve değerlendirilmesi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
5 Neonatal resüsitasyon Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Acil tedavi ve bakım gerektiren durumlar I Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Acil tedavi ve bakım gerektiren durumlar II Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Okuma, araştırma, tekrar gözden geçirme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yenidoğanda solunum problemleri Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Ebenin tanılaması ve sevk etmesi gereken yenidoğan Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Yenidoğan döneminde beslenme Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Yenidoğan taramaları ve ebenin sevk etmesi gereken durumlar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
13 Yenidoğanın sıvı ve elektrolit dengesi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Yenidoğanda nörolojik sistem sorunları ve konvülsiyonlar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Yenidoğanda kardiyovasküler sistem anomalileri Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, araştırma, tekrar gözden geçirme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, araştırma, tekrar gözden geçirme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 12 24
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50 50
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 80 80
Toplam İş Yükü (Saat) 252
Toplam İş Yükü / 25 (s) 10,08
AKTS 10 AKTS