Genel Bilgi
Kod | EBL325 |
Ad | Yenidoğan Sağlığı ve Hastalıkları Bilgisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-8 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 10 AKTS |
Yerel Kredi | 7 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. EBRU GÖZÜYEŞİL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. EBRU GÖZÜYEŞİL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin sağlıklı yenidoğan izlemini yapması, yenidoğan dönemindeki tüm sağlıktan sapma durumlarını tanıması ve sevk etmesine yönelik bilgi ve beceri kazanmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Dünya'da ve Türkiye'de çocuk sağlığının durumu, yenidoğan döneminin önemi ve yenidoğan terminolojisi, yenidoğanın fizyolojik özellikleri ve uterus dışı yaşama adaptasyonu, yenidoğanın doğum odasında ilk bakımı ve fizik muayenesi, yenidoğanın doğum odasında ilk bakımı ve fizik muayenesi, yenidoğanda olası sağlık sorunları, yüksek riskli yenidoğan bakımı ve transportu, yenidoğan resusütasyonu, yenidoğan beslenmesi ve yenidoğan beslenmesinde anne sütünün önemi, emzirme teknikleri, sağlık personelinin anne sütüyle beslenme hakkında görevleri, rolleri, yenidoğana yönelik özel uygulamalar, yenidoğan ve ailesinde psikososyal bakım, yenidoğanda sıvı-elektrolit dengesizlikleri, yenidoğan taramaları ve ebenin sevk etmesi gereken durumlar, yenidoğanda nörolojik sistem sorunları ve konvülsiyonlar, yenidoğanda solunum problemleri, yenidoğanda kardiyovasküler sistem anomalileri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ekti Genç R, Özkan H.Ebeler için Yenidoğan Sağlığı ve Hastalıkları, 2020
Notlar
https://library.cu.edu.tr/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ülkemiz ve dünya koşullarına göre yenidoğanın sorunlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Yenidoğana ilişkin terminolojiyi tanımlar. |
ÖÇ03 | Ekstrauterin yaşama geçişle birlikte yenidoğanda oluşan değişimleri özetler. |
ÖÇ04 | Yenidoğanın fizik muayenesini yaparak sağlıklı yenidoğan göstergelerini ayrıştırır. |
ÖÇ05 | Yüksek riskli yenidoğana acil müdahaleleri uygular. |
ÖÇ06 | Ebeveyn-yenidoğan arasında sağlıklı bir ilişkinin sürdürülmesine yardımcı olur. |
ÖÇ07 | Ebeveynlerin eğitim gereksinimlerinin tanımlanması ve karşılanmasına katkıda bulunur. |
ÖÇ08 | Yenidoğan beslenmesini bilir ve aileye danışmanlık yapar. |
ÖÇ09 | Yenidoğan döneminde sık karşılaşılan sağlık sorunlarını tanılar ve ebenin bakımdaki rolünü kavrar. |
ÖÇ10 | Yenidoğanda yapılması gereken rutin taramaları açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki yasa ve yönetmelikler çerçevesinde ebenin rol ve sorumluluklarını açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslararası sağlık göstergelerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anne sağlığının önemini kavrar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve erkek üreme organları anatomisi ve fizyolojisini açıklar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İntrauterin dönemden başlayarak, anne, yenidoğan ve ailesinin fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi, geliştirmesine yönelik bakım gereksinimlerini karşılar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsional dönem, gebelik ve doğum öncesi süreçte gebeye/çifte genetik danışmanlık yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılar. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğum sonu dönemde normal loğusa, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılar. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık göstergelerini iyileştirmeyi hedefleyip, anne-bebek sağlığını korumaya ve yükseltmeye yönelik hizmet verir. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kadında görülen jinekolojik sorunlara yönelik, gerekli bakım ve girişimlerini planlar, uygular ve bu konuda sağlık eğitimi yapar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm yaşam evrelerinde kadının bakım gereksinimlerini karşılar. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki rol ve sorumluluklarının bilincinde ebelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonu için yönetim aktivitelerini kullanır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık uygulamalarını kendi yaşamına aktarır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgisayar ve bilişim teknolojisini kullanır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıklı/hasta birey ve ekip üyeleri ile etkin iletişim becerilerini kullanarak iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim sağlayabilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sağlık hizmetleri doğrultusunda gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonrası süreçlerde kadın, gebe, anne ve yenidoğanı etik değerlerle, ailesi ve yaşadığı toplum içinde bütüncül ve insancıl bir anlayışla ele alır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türkiye'de ve dünyada yenidoğan sağlığı | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Yenidoğanda Terminoloji ve Yenidoğan Döneminin Önemi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Yenidoğanın Fizyolojisi,Normal yenidoğan ve özellikleri, Yüksek riskli yenidoğan ve özellikleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Yenidoğanın doğum odasında ilk bakımı ve değerlendirilmesi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
5 | Neonatal resüsitasyon | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Acil tedavi ve bakım gerektiren durumlar I | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Acil tedavi ve bakım gerektiren durumlar II | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Okuma, araştırma, tekrar gözden geçirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yenidoğanda solunum problemleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ebenin tanılaması ve sevk etmesi gereken yenidoğan | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Yenidoğan döneminde beslenme | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Yenidoğan taramaları ve ebenin sevk etmesi gereken durumlar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
13 | Yenidoğanın sıvı ve elektrolit dengesi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Yenidoğanda nörolojik sistem sorunları ve konvülsiyonlar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yenidoğanda kardiyovasküler sistem anomalileri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma, tekrar gözden geçirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma, tekrar gözden geçirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 12 | 24 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 50 | 50 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 80 | 80 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 252 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 10,08 | ||
AKTS | 10 AKTS |