Genel Bilgi
Kod | EBL308 |
Ad | Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Bilgisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-8 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 9 AKTS |
Yerel Kredi | 6 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. EBRU GÖZÜYEŞİL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. EBRU GÖZÜYEŞİL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kadının tüm yaşam evreleri boyunca sağlık ve esenliğinin korunması ve geliştirilmesi, sağlığının bozulduğu durumlarda bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla sunabilmesi için bilgi ve beceri kazandırmaktır
Dersin İçeriği
Kadın sağlığına ilişkin temel kavramlar ve kadın sağlığı göstergeleri, kadın sağlığının yükseltilmesine ilişkin hedefler, kadın hayatının evreleri, jinekolojik muayene, tanı ve tedavi yöntemleri, üreme siklusu anomalileri, üreme organlarının yapısal ve fonksiyonel bozuklukları, infertilite, cinsel yolla bulaşan hastalıklar, beningn jinekolojik değişimler, jinekolojik kanserler.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Nazik E. Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, 2022 Taşkın L. Doğum ve kadın sağlığı hemşireliği. 13. Baskı.Ankara: Akademisyen Tıp Kitabevi, 2016.
Notlar
Hemşirelik ve Ebelik için Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. 1. Baskı. Ankara: Akademisyen Kitabevi, 2019
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kadın hayatının evrelerini ve bu evrelere ilişkin sorunları öğrenir. |
ÖÇ02 | Kadın sağlığına ilişkin temel kavramlar ve kadın sağlığı göstergelerini açıklar. |
ÖÇ03 | Kadın sağlığı sorunlarının erken tanı ve yöntemlerini öğrenir. |
ÖÇ04 | Üreme sağlığı sorunlarını önler |
ÖÇ05 | Cinsel olgunluk döneminde sık görülen kadın sağlığı sorunlarını önler. |
ÖÇ06 | Kadın sağlığını korumak ve geliştirmek için gerekli bilgileri kullanır. |
ÖÇ07 | Kadın hayatının tüm evrelerinde oluşabilecek sağlık sorunlarına uygun ebelik rollerini kullanır. |
ÖÇ08 | Sağlık sorunu olan kadını fiziksel, psikolojik ve sosyal yönden bir bütün olarak görebilme yeteneği kazanır. |
ÖÇ09 | Sık görülen kadın kanserlerine ilişkin erken tanı yöntemleri öğrenir ve danışmanlık yapar. |
ÖÇ10 | Kadın sağlığı göstergeleri hakkında araştırma, inceleme ve gelişmeleri takip etmenin önemini kavrar. |
ÖÇ11 | Üreme sistemi enfeksiyonları ve cinsel yolla bulaşan hastalıklardan korunma konusunda danışmanlık yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki yasa ve yönetmelikler çerçevesinde ebenin rol ve sorumluluklarını açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslararası sağlık göstergelerini açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anne sağlığının önemini kavrar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve erkek üreme organları anatomisi ve fizyolojisini açıklar. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İntrauterin dönemden başlayarak, anne, yenidoğan ve ailesinin fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi, geliştirmesine yönelik bakım gereksinimlerini karşılar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsional dönem, gebelik ve doğum öncesi süreçte gebeye/çifte genetik danışmanlık yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğum sonu dönemde normal loğusa, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık göstergelerini iyileştirmeyi hedefleyip, anne-bebek sağlığını korumaya ve yükseltmeye yönelik hizmet verir. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kadında görülen jinekolojik sorunlara yönelik, gerekli bakım ve girişimlerini planlar, uygular ve bu konuda sağlık eğitimi yapar. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm yaşam evrelerinde kadının bakım gereksinimlerini karşılar. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki rol ve sorumluluklarının bilincinde ebelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonu için yönetim aktivitelerini kullanır. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık uygulamalarını kendi yaşamına aktarır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgisayar ve bilişim teknolojisini kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıklı/hasta birey ve ekip üyeleri ile etkin iletişim becerilerini kullanarak iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim sağlayabilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sağlık hizmetleri doğrultusunda gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonrası süreçlerde kadın, gebe, anne ve yenidoğanı etik değerlerle, ailesi ve yaşadığı toplum içinde bütüncül ve insancıl bir anlayışla ele alır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kadın sağlığına ilişkin temel kavramlar ve kadın sağlığı göstergeleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası |
2 | Kadın Sağlığının Yükseltilmesine İlişkin Hedefler ve Yapılması Gerekenler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası |
3 | Kadın Hayatının Evreleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası |
4 | Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası |
5 | Anormal Uterin Kanamalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası |
6 | Pelvik ağrı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası |
7 | Pelvik Relaksasyon | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Okuma, tekrar etme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Konjenital Bozukluklar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası |
10 | Edinsel Bozukluklar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası |
11 | Genital Organ Benign Varyasyonları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası |
12 | Jinekolojik Malingnensiler I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası |
13 | Jinekolojik Malingnensiler II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası |
14 | İnfertilite | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası |
15 | Jinekolojide Tanı ve Tedavi Yöntemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar etme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar etme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 30 | 30 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 60 | 60 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 230 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 9,20 | ||
AKTS | 9 AKTS |