EBL308 Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Bilgisi

9 AKTS - 2-8 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 6 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBL308
Ad Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Bilgisi
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-8 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 9 AKTS
Yerel Kredi 6 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. EBRU GÖZÜYEŞİL
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. EBRU GÖZÜYEŞİL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Kadının tüm yaşam evreleri boyunca sağlık ve esenliğinin korunması ve geliştirilmesi, sağlığının bozulduğu durumlarda bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla sunabilmesi için bilgi ve beceri kazandırmaktır

Dersin İçeriği

Kadın sağlığına ilişkin temel kavramlar ve kadın sağlığı göstergeleri, kadın sağlığının yükseltilmesine ilişkin hedefler, kadın hayatının evreleri, jinekolojik muayene, tanı ve tedavi yöntemleri, üreme siklusu anomalileri, üreme organlarının yapısal ve fonksiyonel bozuklukları, infertilite, cinsel yolla bulaşan hastalıklar, beningn jinekolojik değişimler, jinekolojik kanserler.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Nazik E. Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, 2022 Taşkın L. Doğum ve kadın sağlığı hemşireliği. 13. Baskı.Ankara: Akademisyen Tıp Kitabevi, 2016.

Notlar

Hemşirelik ve Ebelik için Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. 1. Baskı. Ankara: Akademisyen Kitabevi, 2019


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kadın hayatının evrelerini ve bu evrelere ilişkin sorunları öğrenir.
ÖÇ02 Kadın sağlığına ilişkin temel kavramlar ve kadın sağlığı göstergelerini açıklar.
ÖÇ03 Kadın sağlığı sorunlarının erken tanı ve yöntemlerini öğrenir.
ÖÇ04 Üreme sağlığı sorunlarını önler
ÖÇ05 Cinsel olgunluk döneminde sık görülen kadın sağlığı sorunlarını önler.
ÖÇ06 Kadın sağlığını korumak ve geliştirmek için gerekli bilgileri kullanır.
ÖÇ07 Kadın hayatının tüm evrelerinde oluşabilecek sağlık sorunlarına uygun ebelik rollerini kullanır.
ÖÇ08 Sağlık sorunu olan kadını fiziksel, psikolojik ve sosyal yönden bir bütün olarak görebilme yeteneği kazanır.
ÖÇ09 Sık görülen kadın kanserlerine ilişkin erken tanı yöntemleri öğrenir ve danışmanlık yapar.
ÖÇ10 Kadın sağlığı göstergeleri hakkında araştırma, inceleme ve gelişmeleri takip etmenin önemini kavrar.
ÖÇ11 Üreme sistemi enfeksiyonları ve cinsel yolla bulaşan hastalıklardan korunma konusunda danışmanlık yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki yasa ve yönetmelikler çerçevesinde ebenin rol ve sorumluluklarını açıklar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadın ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslararası sağlık göstergelerini açıklar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Anne sağlığının önemini kavrar. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadın ve erkek üreme organları anatomisi ve fizyolojisini açıklar. 5
PÖÇ05 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İntrauterin dönemden başlayarak, anne, yenidoğan ve ailesinin fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi, geliştirmesine yönelik bakım gereksinimlerini karşılar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Prekonsepsional dönem, gebelik ve doğum öncesi süreçte gebeye/çifte genetik danışmanlık yapar.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Doğum sonu dönemde normal loğusa, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Temel sağlık göstergelerini iyileştirmeyi hedefleyip, anne-bebek sağlığını korumaya ve yükseltmeye yönelik hizmet verir. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kadında görülen jinekolojik sorunlara yönelik, gerekli bakım ve girişimlerini planlar, uygular ve bu konuda sağlık eğitimi yapar. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm yaşam evrelerinde kadının bakım gereksinimlerini karşılar. 5
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki rol ve sorumluluklarının bilincinde ebelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonu için yönetim aktivitelerini kullanır. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlık uygulamalarını kendi yaşamına aktarır. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgisayar ve bilişim teknolojisini kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlıklı/hasta birey ve ekip üyeleri ile etkin iletişim becerilerini kullanarak iletişim kurar. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İletişim sağlayabilecek düzeyde yabancı dil bilir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel sağlık hizmetleri doğrultusunda gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonrası süreçlerde kadın, gebe, anne ve yenidoğanı etik değerlerle, ailesi ve yaşadığı toplum içinde bütüncül ve insancıl bir anlayışla ele alır. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kadın sağlığına ilişkin temel kavramlar ve kadın sağlığı göstergeleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
2 Kadın Sağlığının Yükseltilmesine İlişkin Hedefler ve Yapılması Gerekenler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
3 Kadın Hayatının Evreleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
4 Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
5 Anormal Uterin Kanamalar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
6 Pelvik ağrı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
7 Pelvik Relaksasyon Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav Okuma, tekrar etme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav
9 Konjenital Bozukluklar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
10 Edinsel Bozukluklar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
11 Genital Organ Benign Varyasyonları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
12 Jinekolojik Malingnensiler I Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
13 Jinekolojik Malingnensiler II Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
14 İnfertilite Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
15 Jinekolojide Tanı ve Tedavi Yöntemleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, tekrar etme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, tekrar etme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 8 112
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 30 30
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 60 60
Toplam İş Yükü (Saat) 230
Toplam İş Yükü / 25 (s) 9,20
AKTS 9 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.11.2022 10:42