EBS413 Ebelikte Kanıta Dayalı Uygulamalar

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBS413
Ad Ebelikte Kanıta Dayalı Uygulamalar
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. Ayseren ÇEVİK
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. Ayseren ÇEVİK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilerin, kanıta dayalı ebelik uygulamaları konusunda temel tanımlar, kanıt kaynakları, kanıt dereceleri ile ilgili bilgilere ulaşabilmesini ve bakıma yansıtmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Kanıta dayalı tıp, kanıt dereceleri, ebelikte kanıta dayalı uygulamalar

Dersin Ön Koşulu

Anne ve çocuk sağlığının önemi ve kapsamı hakkında gerekli bilgileri kazanır.

Kaynaklar

World Health Organization. WHO recommendations Intrapartum care for a positive childbirth experience. 2018.

Notlar

Topuzoğlu A, Ay P. Kanıta Dayalı Tıp Klinik Epidemiyolojik Araştırmaların Eleştirel Değerlendirilmesi. Ege Yayınları, İstanbul, 2007. Walsh D. Evidence and Skills for Normal Labour and Birth. A guide for midwives. Taylor & Francis Group. 2012


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kanıta dayalı tıbbın tanımını yapabilir.
ÖÇ02 Kanıt düzeylerini bilir.
ÖÇ03 Kanıta dayalı uygulama rehberlerini bilir.
ÖÇ04 Prekonsepsiyonel dönemde kanıta dayalı uygulamaları bilir.
ÖÇ05 Gebelik döneminde kanıta dayalı uygulamaları bilir.
ÖÇ06 Doğumda kanıta dayalı uygulamaları bilir.
ÖÇ07 Doğum sonu dönemde kanıta dayalı uygulamaları bilir.
ÖÇ08 Kadın sağlığı ve jinekoloji alanında kanıta dayalı uygulamaları bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki yasa ve yönetmelikler çerçevesinde ebenin rol ve sorumluluklarını açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadın ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslararası sağlık göstergelerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Anne sağlığının önemini kavrar. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadın ve erkek üreme organları anatomisi ve fizyolojisini açıklar.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İntrauterin dönemden başlayarak, anne, yenidoğan ve ailesinin fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi, geliştirmesine yönelik bakım gereksinimlerini karşılar. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Prekonsepsional dönem, gebelik ve doğum öncesi süreçte gebeye/çifte genetik danışmanlık yapar.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılar. 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Doğum sonu dönemde normal loğusa, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılar. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Temel sağlık göstergelerini iyileştirmeyi hedefleyip, anne-bebek sağlığını korumaya ve yükseltmeye yönelik hizmet verir. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kadında görülen jinekolojik sorunlara yönelik, gerekli bakım ve girişimlerini planlar, uygular ve bu konuda sağlık eğitimi yapar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm yaşam evrelerinde kadının bakım gereksinimlerini karşılar. 5
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki rol ve sorumluluklarının bilincinde ebelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonu için yönetim aktivitelerini kullanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlık uygulamalarını kendi yaşamına aktarır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgisayar ve bilişim teknolojisini kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlıklı/hasta birey ve ekip üyeleri ile etkin iletişim becerilerini kullanarak iletişim kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İletişim sağlayabilecek düzeyde yabancı dil bilir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel sağlık hizmetleri doğrultusunda gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonrası süreçlerde kadın, gebe, anne ve yenidoğanı etik değerlerle, ailesi ve yaşadığı toplum içinde bütüncül ve insancıl bir anlayışla ele alır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kanıta Dayalı Tıp ve Tarihçesi Araştırma, okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Kanıt Düzeyleri Araştırma, okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Kanıta Dayalı Uygulama Kaynakları Araştırma, okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Kanıta Dayalı Uygulama Rehberleri Araştırma, okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Prekonsepsiyonel Dönem ve Kanıta Dayalı Uygulamalar Araştırma, okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Gebelikte Kanıta Dayalı Uygulamalar Araştırma, okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Doğum ve Kanıta Dayalı Uygulamalar - 1 Araştırma, okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav Okuma, tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Doğum ve Kanıta Dayalı Uygulamalar - 2 Araştırma, okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Doğum ve Kanıta Dayalı Uygulamalar - 3 Araştırma, okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Doğum Sonu Dönem ve Kanıta Dayalı Uygulamalar - 4 Araştırma, okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Kadın Sağlığı ve Kanıta Dayalı Uygulamalar - 1 Araştırma, okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Kadın Sağlığı ve Kanıta Dayalı Uygulamalar - 2 Araştırma, okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Kadın Sağlığı ve Kanıta Dayalı Uygulamalar - 3 Araştırma, okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Öğrenci çalışmaları ve sunumları Araştırma, okuma, inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Araştırma, okuma, inceleme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.11.2022 11:12