SUF218 Göl ve Sulak Alan Yönetimi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SUF218
Ad Göl ve Sulak Alan Yönetimi
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FATMA ÇEVİK
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. FATMA ÇEVİK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Göl ve sulak alan ekosistemlerinde sorunlarin saptanmasi, çözüm yollari gelistirilmesi, veri elde etme, yönetim planlarinin olusturulmasi, paydaslarin belirlenmesi, izleme ve yönetim ile ilgili bilimsel kararlar alabilmeyi ögretmektir.

Dersin İçeriği

Göl ve sulak alan ekosistemleri hakkinda genel bilgi, bu ekosistemleri etkileyen iç ve dis faktörler, su bütçesi, azot ve fosfor bütçesi, trofik durumun belirlenmesi, göl ve sulak alanlarin problemleri ve çözüm yollari, biyomanipulasyon, göl ve sulak alanlar yönetiminin prensipleri, yönetimde yer alacak paydaslarin ve görevlerin belirlenmesi, yönetim stratejileri, örnekleme çalismalari, seçilecek parametreler ve örnekleme sikliginin belirlenmesi, yönetimde sosyo-ekonomik etkiler, izleme programlari, Türkiye ve bazi ülkelerden örnek yönetim çalismalari.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Anonim 2013. Sulak Alanlar. Orman ve Su İşleri Bakanlığı, Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğü, Hassas Alanlar Dairesi Başkanlığı, Sulak Alanlar Şube Müdürlüğü Anonim 2007. Sulak Alan Yönetim Planlaması Rehberi. OSİB Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğü ve Kuş Araştırmaları Derneği Çevik, F., 2011. Göl ve Sulak Alan Yönetimi Ders Notları ve power point sunu

Notlar

İnternet


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sulakalanları tanımlar ve ekosistem hizmetlerini bilir.
ÖÇ02 Su ürünleri mühendisliği açısından göl ve sulak alanların önemini kavrar.
ÖÇ03 Göl ve sulakalanları etkileyen faktörleri bilir.
ÖÇ04 Su kaynaklarının iyileştirilmesi ve geliştirilmesi konularını özetler
ÖÇ05 Göl ve sulak alan yönetimi için veri toplar ve kullanır.
ÖÇ06 Göl ve sulak alan yönetimi için izleme programının hazırlanmasına yardımcı olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen bilimleri ve temel mühendislik dallarında yeterli bilgiye sahip olma; bu alanlarda edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri su ürünleri mühendisliği uygulamalarında bir arada kullanır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su ürünleri alanındaki verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir, problemleri belirler, çözüm önerileri geliştirir ve uygular. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su ürünleri alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su ürünleri alanında veri toplar, temel deneysel çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su ürünleri alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Su ürünleri ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve sucul kaynakların sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, su ürünleri ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurt dışı kaynaklı yayınları takip eder. 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sucul kaynakların mevcut durumunun tespiti, sürdürülebilir kullanımı, su kirliliği ve kontrolü ve biyoteknoloji alanlarında yetkinlik kazanır. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Doğal çevrenin korunmasını gözeten su ürünleri yetiştiricilik teknikleri ile su ürünleri hastalıkları, avlama ve işleme teknolojisi, balıkçılık sektörünün yapısı, problemleri ve çözümleri konularında çalışmalar yapma ve sonuçları yaygınlaştırabilme yetilerine sahip olur 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Su ürünleri alanında toplumsal, çevresel ve mesleki etik değerlere ve mevzuata uygun hareket eder. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Göl ve sulak alan ekosistemleri hakkinda genel bilgi, önemli göller ve sulakalanlarimiz Kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Göl ve sulak alan ekosistemini etkileyen kontrol edilebilen ve edilemeyen iç ve dis faktörler Kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Göl ve sulak alanlarin kullanim alanlari, Su bütçesi, azot ve fosfor bütçesi, trofik durumun belirlenmesi Kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Göl ve sulak alanlarin problemleri Ödev hazırlanması, kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Göl ve sulak alanlarin problemlerinin çözüm yolları Ödev hazırlanması, kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Yönetimin prensipleri Ödev hazırlanması, kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Yönetimde yer alacak paydaslarin ve görevlerin belirlenmesi Ödev hazırlanması, kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Ara sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Yönetim stratejileri Ödev hazırlanması, kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Örnekleme çalismalari, seçilecek parametreler ve örnekleme sikliginin belirlenmesi Ödev, kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Biyomanipulasyon, Restorasyon Ödev hazırlanması, kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Yönetimde sosyo-ekonomik etkiler, Izleme programlari Ödev hazırlanması, kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Koruma statüleri Ödev hazırlanması, İlgili Resmi Gazetenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Türkiye ve bazi ülkelerden örnek yönetim çalismalari Ödev hazırlanması, kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Türkiye ve bazı ülkelerden örnek yönetim çalışmaları Ödev hazırlanması, kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.11.2022 11:20