Genel Bilgi
Kod | MDZ303 |
Ad | Cevher Hazırlama |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. OKTAY BAYAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. OKTAY BAYAT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. MAHMUT ALTINER (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere cevher hazırlama konusunda genel bilgi vermenin yanısıra günümüz madencilik endüstrisinde uygulanan kırma, öğütme ve sınıflandırma yöntemlerini ile ilgili olarak kullanılan cihazların prensipleri, uygulama alanları ve proses uygulamalarında kullanılacak hesaplamalar ile ilgili bilgiler vermektir. Teorik bilgilere ek ek olarak cevher hazırlama işlemleriyle ilgili laboratuvar deneylerinin gösterilmesi, deneysel verilerin değerlendirilmesi ve yorumlanması amaçlanmıstır.
Dersin İçeriği
Cevher hazırlamaya giriş, tanımlar, mineraller ve cevherler, kırma, öğütme ve sınıflandırma. Deneysel çalışma (Kırma, öğütme ve sınıflandırma)
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
CEVHER HAZIRLAMA, 1993, PROF DR OKTAY BAYAT, ÇÜ YAYINI; CEVHER HAZIRLAMA LAB, 1993, PROF DR OKTAY BAYAT, ÇÜ YAYINI
Notlar
CEVHER HAZIRLAMA, NECATİ YILDIZ, ISBN: 978-975-96779-1-6, 2007.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Basit cevher hazırlama akım şemalarını hazırlayabilme kabiliyetini kazanır. |
ÖÇ02 | Basit cevher hazırlama akım şemalarını hesaplama ve çizim becerisini geliştirir. |
ÖÇ03 | Kırma ve öğütme proseslerinin prensiplerini öğrenir. |
ÖÇ04 | Sınıflandırma proseslerinin prensiplerini öğrenir. |
ÖÇ05 | Temel deneyleri yapmayı öğrenir. |
ÖÇ06 | Cevher hazırlama problem çözümü |
ÖÇ07 | Cevher hazırlama örnek tesisler hakkında bilgi edinir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. | 1 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. | 2 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Cevher hazırlamaya giriş, tanımlar, mineraller ve cevherler. Cevher Hazırlamanın öneminin açıklayan uygulamalar ve genel formüller (teorik uygulama). | Kaynak okuma, internet araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
2 | Ufalama teorisi, boyut küçültmenin tanımı, amaçları, sınıflandırılması, boyut küçültme oranı ve harcanan enerji hesapları. Deney 1 (Birincil ve ikincil kırma (çeneli, konili ve merdaneli kırıcılarda) deneyleri). | Kitap okuma, internet araştırma, rapor hazırlama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
3 | Kırma işlemleri ve kırma teorileri, kırma, tanımı, kırıcıların sınıflandırılması. Kırma deneyi sonuçlarının değerlendirilmesi (teorik uygulama). | Kitap okuma, internet araştırma, rapor hazırlama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Problem Çözme |
4 | Primer (birincil) çeneli (tek ve çift dayanak kollu), konili (kısa ve uzun başlıklı, symons) kırıcılar. Deney 2 (Eleme). | Kitap okuma, internet araştırma, rapor hazırlama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
5 | Sekonder (ikincil) kırıcılar, merdaneli, çekiçli kırıcılar ve özellikleri. Eleme deneyi sonuçlarının değerlendirilmesi (teorik uygulama) | Kitap okuma, internet araştırma, rapor hazırlama. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Problem Çözme |
6 | Kırma devreleri (açık, kapalı) oluşturulması ve hesaplamalar. Deney 3 (Numune azaltma yöntemlerinin performans değerlendirilmesi). | Kitap okuma, internet araştırma, rapor hazırlama. | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
7 | Öğütme ve değirmenlerin sınıflandırılması. Numune azaltma deneyi sonuçlarının değerlendirilmesi (teorik uygulama). | Kitap okuma, internet araştırma, rapor hazırlama. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Kitap okuma, internet araştırma, rapor hazırlama. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Klasik değirmenler, otojen, yarı otojen, çubuklu, çakıllı, bilyalı değirmenler ve özellikleri, değirmen parametrelerine ilişkin hesaplamalar. Deney 4 (Öğütme I; yaş-kuru öğütme). | Kitap okuma, internet araştırma, rapor hazırlama. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
10 | Mikronize değirmenler. Öğütme deneyi sonuçlarının değerlendirilmesi (teorik uygulama). | Kitap okuma, internet araştırma, rapor hazırlama. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Problem Çözme |
11 | Öğütme devreleri, akım şemaları, öğütme devre tertipleri ve hesaplamaları. Deney 5 (Öğütme II; öğütme parametrelerinin etkisi). | Kitap okuma, internet araştırma, rapor hazırlama. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Problem Çözme |
12 | Sınıflandırma teorisi ve sistemleri. Öğütme II deneyi sonuçlarının değerlendirilmesi (teorik uygulama). | Kitap okuma, internet araştırma, rapor hazırlama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Problem Çözme |
13 | Eleme, tanımı, sınıflandırması, endüstriyel eleme ve çalışma prensipleri. Deney 6 (Yoğunluk tayini) ve deney sonuçlarının değerlendirilmesi (teorik uygulama). | Kitap okuma, internet araştırma, rapor hazırlama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Problem Çözme |
14 | Klasifikasyon tanımı, tanelerin akışkan ortam içindeki hareketleri ve boyuta göre ayırma prensipleri, mekanik klasifikatörler, hidrolik klas. Deney 7 (Tane serbestlesmesi tayini). | Kitap okuma, internet araştırma, rapor hazırlama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
15 | Hidrosiklon ve endüstriyel sınıflandırma problem çözümü. Tane serbestleşme deneyi sonuçlarının değerlendirilmesi (teorik uygulama). | Kitap okuma, internet araştırma, rapor hazırlama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kitap okuma, internet araştırma, rapor hazırlama. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kitap okuma, internet araştırma, rapor hazırlama. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |