Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | MDZ308 |
| Ad | Maden Yatakları 2 |
| Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi NİL YAPICI |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi NİL YAPICI
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Esma KAHRAMAN (Bahar) (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Sedimanter Kökenli oluşumlu cevherleşmeleri ve mekanikleri öğretmektir.
Dersin İçeriği
Karstik Yataklar/ oksidasyon ve sementasyon cevherleri / plaser oluşum / Biyokimyasal tortul demir ve manganez yatakları / Evaporasyon maden yatakları / cevherlerin jeokimyasal ve fizikokimyasal kavramlar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Maden Yatakları, Kürşat Özcan
Notlar
Ders notları, Nil YAPICI
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Sedimanter oluşum mekanizmasını öğrenir. |
| ÖÇ02 | Bu mekanizmaya sahip cevherleşmeleri tüm özellikleri ile anlar. |
| ÖÇ03 | Mikroskop ve el örnekleri ile oluşumu pekiştirir. |
| ÖÇ04 | Dış olaylara bağlı Maden Yatağının oluşumunu tanır |
| ÖÇ05 | Jeolojik ve Kimyasal olayların maden yatağı üzerindeki etkilerini belirler |
| ÖÇ06 | Maden yataklarının aranmasını, tanınmasını yapar |
| ÖÇ07 | Maden yataklarında saha ve laboratuar çalışmalarını yapar |
| ÖÇ08 | Dış olayların etkisi ile oluşan maden yataklarının tanıtımı |
| ÖÇ09 | Jeolojik ve Kimyasal olayların maden yatağı üzerindeki etkilerinin anlaşılması, |
| ÖÇ10 | ortaya çıkan alterasyonların bilinmesi |
| ÖÇ11 | maden yataklarının Türkiye ve Dünyadan örneklerle anlatımı |
| ÖÇ12 | Volkano sedimanter yataklar (Kuruko-Kıbrıs tipi), Sedimanter yataklar , Kimyasal Kalıntı yataklar, Kırıntılı yataklar, Kimyasal Sedimanter yataklar, Superjen yataklar, Kimyasal ve biyokimyasal yollarla oluşan Fe ve Mn Cevherleşmelerinin oluşumu, Karbonatlı Ortamlarda oluşan Pb-Zn Yatakları, Kömürlü Bitümlü şeyl içerisindeki Cu yatakları, Metamorfizma ve Maden Yatakları |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. | 5 |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. | 4 |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. | 4 |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular. | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir. | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir. | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir. | 4 |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | 3 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir. | 3 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir. | 4 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Sedimanter yataklanmalar Giriş | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 2 | Karstik yataklanmalar | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 3 | Demirli ve Aliminyumlu Lateritler | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 4 | Oksidasyon-Sementasyon Cevherleşmeleri | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 5 | Plaser tip yataklar | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 6 | Biyokimyasal Çökelme Yöntemleri | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 7 | Evaporitler | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 8 | Ara Sınav | Kaynak okuma, internet | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Reds-Beds tipli yataklanmalar | Konuların tekrarı ve problem çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 10 | Fosfatlar ve yataklanmaları | Kaynak okuma, internet, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 11 | Katmansı yataklanmalar (Demir yatakları) | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 12 | Manganez yatakları | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 13 | Mikroskop Çalışmaları | Kaynak okuma, internet, mikroskop çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 14 | Cevher Mikroskop Çalışmaları | Kaynak okuma, internet, mikroskop çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 15 | Mikroskopta cevher doku özellikleri | Kaynak okuma, internet, mikroskop çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı ve problem çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı ve problem çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 20 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 20 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 80 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,44 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||