Genel Bilgi
Kod | TYM105 |
Ad | Dünya Tiyatro Tarihi ve Kuramları I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Fatma TUĞCU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Fatma TUĞCU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Doğuşundan günümüze kadar tüm dönemlerde Dünya Tiyatro Tarihinde yer alan uygulamaları, sahneleme biçimlerini ve bütün bu deneyimler sonucunda gelişen teorileri öğrencilere aktararak, bir farkındalık sağlamak.
Dersin İçeriği
Tiyatronun doğuşu, Antik Yunan ve Roma dönemlerinde tiyatronun gelişimi ve bu dönemlerde ortaya çıkan tiyatro teorilerinin (Platon, Aristoteles, tiyatro-sanat hakkındaki görüşleri.) incelenmesi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Çeşitli Özet Metinler
Notlar
Şener, Sevda: Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi. Anadolu Üniversitesi Yay. Eskişehir, 1991.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tiyatronun doğuşundaki ritüelistik kaynakları kavrar. |
ÖÇ02 | Antik Yunan Tiyatrosunun gelişimine katkısı olan unsurların ve Antik Yunan Tiyatro binaları, depo, kostüm ve yazarları tanır. |
ÖÇ03 | Platon ve Aristotelesin tiyatro düşüncelerini karşılaştırır. |
ÖÇ04 | Roma dönemi tiyatro yaşantısını kavrar. |
ÖÇ05 | Antik Yunan döneminin siyasal toplumsal kültürel ortamını analiz eder. |
ÖÇ06 | Roma döneminin kültürel ortamını ve dönemin festivallerini hatırlar. |
ÖÇ07 | Platonun idealar felsefesini bilir ve anlatır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama becerisi kazanır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tiyatronun Doğuşu: İlkel Av Törenleri, Ritüeller (kuttörenler), Ritüellerin İşlevleri, Eski Mısır’da Abydos Acı Çekme Oyunları. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Antik Yunan Tiyatrosu: Yunan Toplumunun Oluşumu, Eski Yunan Toplumunun Siyasal, Kültürel, Sosyal Durumu. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Diyonisos ve Dithirambos, Eski Yunan’da Şenlikler ve Kent Diyonizyası, Yapım ve Temsil Düzenlemeleri. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Eski Yunan’da Tragedya yazarları: Aiskhylos, Sophokles, Euripides. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Yunan Eski Komedyası: Komedyanın Doğuşu, Eski Komedyanın Yazarları ve Aristophanes. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Yunan Orta Komedyası, Yunan Yeni Komedyası ve Menandros. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Antik Yunan Tiyatro Binaları, Yunan Tiyatrosunda Dekor ve Kostüm, Yunan Tiyatrosunda Oyunculuk, Yunan Tiyatrosunda Seyirci. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Helenistik Tiyatro: Binalar, Temsil Düzenlemeleri, Yazarlık ve Oyunculuk açısından Ortaya Çıkan Yeni Gelişmeler. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Genel Tekrar | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ara sınav | Kaynak Okuma, | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
11 | Antik Yunan’da Tiyatro Düşüncesi: Antik Yunan Sanatının Genel Özelliği. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Platon’un Sanat Hakkındaki Görüşleri: Şiir Sanatı Esin Ürünüdür; Bilinçli Bir Gerçek Bilgisi Sağlayamaz, Sanat Taklittir; İdealar Dünyasını Aydınlatmaz | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Platon’un Sanat Hakkındaki Görüşleri: Sanat Dizginlenmesi Gereken Heyecanları Uyarır. Sanat Ölümsüzlüğe Kavuşma İsteğinin Ürünüdür; Sanatçı Güzeli Arar | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Ara sınav. | Kaynak Okuma, | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
15 | Dönem analizi ve genel tekrar (Antik Yunan Tragedya, Komedya ) | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Dönem analizi ve genel tekrar (Platon) | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Aristoteles’in Tiyatro Düşüncesi-Poetika’ya Giriş. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
18 | Aristoteles’in Tiyatro Düşüncesi: Sanatların Ayrımı, Sanatın Kaynağı, Sanatın Niteliği, | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
19 | Aristoteles’in Tiyatro Düşüncesinde Tragedya ve Gerçek (Yaşam) Arasındaki İlişkide Bulunan Unsurlar: Gerçeğe Benzerlik, Tipiklik, Ülküsellik. Destan | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
20 | "Aristoteles’in Tiyatro Düşüncesinde Olaylar Dizisinde Bulunan Özellikler: Belli Uzunluk- Tamamlanmışlık, Birlik- Bütünlük (eylem-aksiyon birliği), Zaman Birliği, Beklenmedik ve Olağandışılık, Yalın Öykü-Karmaşık Öykü (Trajik Hata, Baht Dönüşü, Tanıma, Pathos, Katharsis) Düğüm ve Çözüm." | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
21 | Aristoteles’in Tiyatro Düşüncesinde Tragedyanın Öğeleri: Öykü, Karakter, Düşünce, Diksiyon, Görüntü Müzik. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
22 | Aristoteles’in Tiyatro Düşüncesinde Oyun Kişisinin (Karakter) Nitelikleri: İyilik, Trajik Hata, Tipine Uygunluk, Benzerlik, Tutarlılık, Üstünlük. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
23 | Aristoteles’in Tiyatro Düşüncesinde Tragedyanın İşlevi (Ahlak Eğitimi, Katharsis ‘arınma’, Hoşlanma) ve Eleştirilere Karşı Savunma. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
24 | Aristoteles Tiyatro Düşüncesinin Genel Tekrarı. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
25 | Ara sınav. | Kaynak Okuma, | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
26 | Roma Dönemi Tiyatrosu: Roma İmparatorluğunun Kuruluşu, Roma’da Tiyatronun Başlangıcı, Roma’da Festivaller. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
27 | Roma’da Tiyatro Edebiyatının Başlangıcı, Livius Andronicus, Naevius, Roma Tragedyası ve Seneca. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
28 | Roma Komedyası; Plautus ve Terentius, Atellan Farsları, Mimus Oyunları, Pantomimus. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
29 | Roma’da Temsil Düzenlemeleri-Prodüksiyon, Roma Seyircisi, Seyir Yerleri ve Klasik Roma Tiyatro Binaları, Roma Tiyatrosunda Dekor ve Kostüm, Roma’da Oyunculuk. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
30 | Ara sınav. | Kaynak Okuma, | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
31 | Final sınavı hazırlık çalışmaları | Kaynak Okuma, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
32 | Final | Kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 29 | 2 | 58 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 29 | 2 | 58 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 2 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,88 | ||
AKTS | 5 AKTS |