TYM107 Oyun İnceleme I

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TYM107
Ad Oyun İnceleme I
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (32 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Fatma TUĞCU


Dersin Amacı

Dramaturginin temel kavramları bağlamında Antik Yunan tragedya ve komedyalarından seçilen oyunların incelenmesi yoluyla oyun yazarlığının başlangıcını ve ilk dönem gelişim sürecini öğrenilmesi.

Dersin İçeriği

Dramaturginin temel kavramları bağlamında Antik Yunan ve Roma dönemi tragedya ve komedyaları.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Lajos Egri - Piyes Yazma Sanatı

Notlar

Derste incelenecek oyunların metinleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dramaturginin temel kavramlarını açıklar.
ÖÇ02 Oyun incelemenin temel yöntemlerini açıklar.
ÖÇ03 Antik Yunanda başlayan oyun yazarlığı ve tragedyanın Aiskhylos, Sophokles, Euripidesin elinde geçirdiği değişim ve gelişim çizgisini açıklayabilir; bu yazarları ve onların yazarlık anlayışını kavrar.
ÖÇ04 Antik Yunan Eski Komedyasının ve onun ilk önemli temsilcisi olan Aristophanesin yazarlık anlayışını açıklar.
ÖÇ05 Tragedya ve komedya türlerini konu, kişi, üslup, amaç, yöntem ve her açıdan karşılaştırarak ayrımlarının neler olduğunu açıklar.
ÖÇ06 İncelenen oyun ve oyun yazarlarının tiyatro tarihi içerisindeki yer ve önemini açıklar.
ÖÇ07 İncelenen oyun ve yazarların kendi dönemlerinde var olan tiyatro düşüncesi ile ne denli uyuşup uyuşmadığını açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama becerisi kazanır. 4
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Oyun İncelemeye Giriş: Dram sanatının alanı nedir? Dramın yapısı nasıldır? Tiyatro ve diğer sanat disiplinleri arasındaki benzer ve ayrışan noktalar nelerdir? Tiyatro türleri nelerdir? (Tragedya, Komedya, Fars, Melodram) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
2 Bir dramatik eserin (oyunun) temel unsurları nelerdir: Öz, Biçim, Olay Dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tez-tema-ana fikir),Tür, Üslup, Çatışma ve Çatışan Unsurlar, Serim, Düğüm, Doruk Çözüm, Pathos, Trajik hata (Hamartia), Baht dönüşü (Peripeteia), Tanıma (anagnorisis) nedir? Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
3 Aiskhylos’un Agamemnon adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. (1) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
4 Aiskhylos’un Agamemnon adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi.(2) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
5 Aiskhylos’un Adak Taşıyanlar adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Examination of Aiskhylos´ play called "Adak Taşıyanlar". (1) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
6 "Aiskhylos’un Adak Taşıyanlar adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi." Examination of Aiskhylos´ play called "Adak Taşıyanlar". (2) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
7 Aiskhylos’un Eumenidler adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
8 Aiskhylos’un Eumenidler adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
9 Ara sınav Kaynak Okuma, Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
10 "Sophokles’in Kral Oidipus adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi." (1) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
11 Sophokles’in Kral Oidipus adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. (2) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
12 Sophokles’in Antigone adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
13 Sophokles’in Elektra adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
14 Ara Sınav Kaynak Okuma, Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
15 Dönem analizi ve genel tekrar (Aiskhylos) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
16 Dönem analizi ve genel tekrar (Sophokles) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
17 Euripides’in Medeia adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. (1) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
18 Euripides’in Medeia adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. (2) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
19 Euripides’in Bakhalar adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. (1) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
20 Euripides’in Bakhalar adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. (2) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
21 Euripides’in Iphigenia Auriste adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. (1) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
22 Euripides’in Iphigenia Auriste adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. (2) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
23 Ara sınav Kaynak Okuma, Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
24 Aristophanes’in Lysistrata adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
25 Aristophanes’in Kurbağalar adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
26 Plautus´un Çömlek adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
27 Terentius’un Andros Güzeli adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
28 Seneca´nın Pheidra adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
29 Ara Sınav. Kaynak Okuma, Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
30 Dönem analizi ve genel tekrar Kaynak Okuma, Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
31 Final sınavı hazırlık çalışmaları Kaynak Okuma, Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
32 Final Kaynak Okuma, Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 29 2 58
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 29 2 58
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 2 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 122
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,88
AKTS 5 AKTS