Genel Bilgi
Kod | TIM209 |
Ad | Sahne I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-4 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 10 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Konservatuar - Esas Meslek |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. İsmail DİKİLİTAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. JAHANGIR NOVRUZOV
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin mesleki prensipler kapsamında, dramaturgi malzemeyi (oyun metni) doğru okuyup algılaması, rolün icrası sürecinde temel bilgileri edinerek, mesleki profesyonel alışkanlıkların sahnede icrası amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Sahne dersinin bu yılında oyuncunun metindeki önerilmiş koşullara tabi olarak psiko-fiziksel durumlarının belirlenmesi ve bu bağlamda doğru davranışın ele alınması dersin konusudur. (Oyuncu rol ilişkisi.)
Dersin Ön Koşulu
TIM103 Doğaçlama
Kaynaklar
Bulunmamaktadır
Notlar
Stanislavskiy, Konstantin S. (1992), Bir Aktör Hazırlanıyor, (Çev. Suat Taşer), İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Aktörün sahne üzerinde psiko-fiziksel olarak var olmasının temel ilkelerini bilir ve uygular. |
ÖÇ02 | Mesleki prensipler esasında analizi yapılmış dramaturjik bir malzemeyi, eylemli analiz yöntemini kullanarak sahnede uygular. |
ÖÇ03 | Sahnede mesleki davranış kurallarını bilir ve uygular. |
ÖÇ04 | Sahne teknolojisini (döner sahne, ışık, ses ve perde sistemleri) tanır ve bu teknolojiye uygun mesleki kurallar içerisinde hareket eder. |
ÖÇ05 | Prova etiği, kulis adabı içerisinde davranış kurallarını bilir ve uygular. |
ÖÇ06 | Rolü önerilmiş koşullar içerisinde partnerle ilişki kurarak sahne üzerinde icra eder. |
ÖÇ07 | Sesini sahnenin ve salonun akustiğine göre kullanmayı bilir ve uygular. |
ÖÇ08 | Dekor, kostüm ve aksesuar kullanımının temel ilkelerini bilir ve uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder. | 5 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yıl boyu üzerinde çalışılacak dramaturjik malzemelerin (oyun metinlerinin) sunulması ve sahnelerin seçimi. 1 | ısınma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
2 | Yıl boyu üzerinde çalışılacak dramaturjik malzemelerin (oyun metinlerinin) sunulması ve sahnelerin seçimi. 2 | ısınma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
3 | Sahnede mesleki davranış kuralları, prova etiği ve kulis adabının anlatılması 1 | ısınma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
4 | Sahnede mesleki davranış kuralları, prova etiği ve kulis adabının anlatılması 2 | ısınma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
5 | Seçilen sahnelerin önerilmiş koşulları içerisinde etüt etme mantığının ve psiko-fiziksel olarak var olma temel ilkelerinin uygulamalı olarak anlatılması. 1 | ısınma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
6 | Seçilen sahnelerin önerilmiş koşulları içerisinde etüt etme mantığının ve psiko-fiziksel olarak var olma temel ilkelerinin uygulamalı olarak anlatılması. 2 | * Ödev 1: Seçilmiş sahnelerin önerilmiş koşullarına sadık kalarak sahnelerin etütlerinin hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
7 | Sahne etütleri üzerine çalışma. Öğrenciler tarafından hazırlanan etütlerin sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. 1 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
8 | Sahne etütleri üzerine çalışma. Öğrenciler tarafından hazırlanan etütlerin sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. 2 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
9 | Sahne etütleri üzerine çalışma. Öğrenciler tarafından hazırlanan etütlerin sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar.* 3 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
10 | Sahne teknolojisinin (döner sahne, ışık, ses ve perde sistemleri) var olan sahne üzerinde kullanım kurallarının anlatılması . | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
11 | Ödev Sunumu * | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Gösterip Yaptırma |
12 | Sahneler üzerine çalışma. Öğrenciler tarafından hazırlanan sahnelerin sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. 1 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Rol Oynama |
13 | Sahneler üzerine çalışma. Öğrenciler tarafından hazırlanan sahnelerin sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. 2 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
14 | Dönem analizi ve genel tekrar.* 1 | *Ödev 2: Birinci dönemde anlatılan yöntemler bazında, yeni sahnelerin özgürce hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
15 | Dönem analizi ve genel tekrar 2 | sınav programının hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
16 | Ara Sınav | sınav programının hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi |
17 | Ödev Sunumu* Yanlışların saptanması ve uygulamalı şekilde düzeltilmesi. 1 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
18 | Ödev Sunumu* Yanlışların saptanması ve uygulamalı şekilde düzeltilmesi. 2 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
19 | Ödev Sunumu* Yanlışların saptanması ve uygulamalı şekilde düzeltilmesi. 3 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
20 | Çalışılan sahnelerde, rolü önerilmiş koşullar içerisinde partnerle ilişki kurarak sahne üzerinde icra etmenin temel ilkelerinin uygulamalı anlatılması 1 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
21 | Çalışılan sahnelerde, rolü önerilmiş koşullar içerisinde partnerle ilişki kurarak sahne üzerinde icra etmenin temel ilkelerinin uygulamalı anlatılması 2 | *Ödev 3: Önceki haftalardaki dersler kapsamında hazırlanan parçaların uygulamalı sunumu. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
22 | Ödev Sunumu* | *Ödev 3: Önceki haftalardaki dersler kapsamında hazırlanan parçaların uygulamalı sunumu. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
23 | Ödev Sunumu* (Devam) | *Ödev 3: Önceki haftalardaki dersler kapsamında hazırlanan parçaların uygulamalı sunumu. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
24 | Dekor, kostüm ve aksesuar kullanımının temel ilkelerinin, hazırlanan sahneler içerisinde uygulamalı anlatılması. | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
25 | Dekor, kostüm ve aksesuar kullanımının temel ilkelerinin, hazırlanan sahneler içerisinde uygulamalı adaptasyon provaları. 1 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
26 | Dekor, kostüm ve aksesuar kullanımının temel ilkelerinin, hazırlanan sahneler içerisinde uygulamalı adaptasyon provaları. 2 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
27 | Sınav programının provaları. 1 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
28 | Sınav programının provaları. 2 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
29 | Sınav programının provaları ve akışlar. 1 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
30 | Sınav programının provaları ve akışlar. 2 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
31 | Final hazırlığı ve Genel Provalar. | *Ödev 4: Öğrencinin bir yıl içerisinde yaptığı çalışmaların içeriğini ve sürecini ortaya koyacak bir savunma dosyası. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
32 | Final. Ödev5 Sunumu ve Savunma. | sınav programının hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Ödev, Jüri Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 30 | 7 | 210 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 30 | 1 | 30 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 249 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 9,96 | ||
AKTS | 10 AKTS |