TYM223 Oyun İnceleme II

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TYM223
Ad Oyun İnceleme II
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (32 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Konservatuar - Yardımcı Meslek
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Fatma TUĞCU


Dersin Amacı

Dramaturginin temel kavramları bağlamında Çömlek, Andros Güzeli, Everymen, Macbeth, Hamlet, Pheidra, Hernani, Cryno de Bergerac, Emilia Galotti, Nora-Bir Bebek Evi, Matmazel Jülie, Vişne Bahçesi, Hayaletler Sonatı adlı oyunların öz ve biçim açısından incelenmesi yoluyla bu oyunların ve yazarlarının kendi dönemlerinde gelişen tiyatro düşüncesi ve/veya akımlar içindeki yer ve önemlerini tespit etmek.

Dersin İçeriği

Shakespeare'in dört büyük tragedyası: Hamlet, Macbeth, Kral Lear, Othello. Naturalizm ve Realizm: Henrik İbsen, August Strindberg ve Anton Çehov'un oyunları. Ekspresyonizm ve Sürrealizm: August Strindberg, Georg Büchner ve Alfred Jarry'nin oyunları.

Dersin Ön Koşulu

TYM107 Oyun İnceleme I

Kaynaklar

Lajos Egri - Piyes Yazma Sanatı

Notlar

Derste incelenecek oyunların metinleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İncelenen oyunların öz ve biçim açısından analizini yapar.
ÖÇ02 İncelenen oyunların olay dizisini, temasını (anafikir, düşünce), çatışan unsurlarını açıklar.
ÖÇ03 İncelenen oyunların oyun kişilerinin trajik hatalarını ve buna bağlı olarak olay örgüsü içindeki yazgısal değişim noktalarını açıklar.
ÖÇ04 İncelenen oyunların türünü, serim, düğüm, çözüm bölümlerini açıklar.
ÖÇ05 İncelenen oyun ve oyun yazarlarının tiyatro tarihi içerisindeki yer ve önemini açıklar.
ÖÇ06 İncelenen oyun ve yazarların kendi dönemlerinde var olan tiyatro düşüncesi ile ne denli uyuşup uyuşmadığını açıklar.
ÖÇ07 Bir tiyatro metnini dramaturjinin temel ilkeleri çerçevesinde okur ve analiz eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama becerisi kazanır. 4
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Everymen (İnsanoğlu) adlı Ortaçağ moralite oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 W. Shakespeare’in Macbeth adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 W. Shakespeare’in Hamlet adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 J. Racine’in Pheidra adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Moliere’in Cimri adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Moliere’in Tartuffe adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Ara Sınav Kaynak Okuma, Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
8 Victor Hugo’nun Hernani adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
9 Edmond Rostand’ın Cryno de Bergerac adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Lessing’in Emilia Galotti adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 H. İbsen’in Nora-Bir Bebek Evi adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 H. İbsen’in Bir Halk Düşmanı adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Strindberg’in Matmazel Julie adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Ara Sınav. Kaynak Okuma, Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
15 Dönem analizi ve genel tekrar Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Dönem analizi ve genel tekrar. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
17 A. Çehov’un Vanya Dayı adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
18 A. Çehov’un Vişne Bahçesi adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
19 A. Çehov’un Martı adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
20 A. Çehov’un İvanov adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
21 Georg Büchner´in Woyzeck adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
22 F. Dürrenmatt´ Uyarca adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
23 Ara Sınav.. Kaynak Okuma, Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
24 Samuel Beckett´in Godot´yu Beklerken adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi.-1 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
25 Samuel Beckett´in Godot´yu Beklerken adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi.-2 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
26 Eugene Ionesco´nun Sandalyeler adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
27 Harold Pinter´in Gitgel Dolap adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
28 Jean Genet`nin “Hizmetçiler” adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
29 Woody Allen`in “Tanrı” adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
30 Ara Sınav... Kaynak Okuma, Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
31 Final sınavı hazırlık çalışmaları Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
32 Final Sınavı Kaynak Okuma, Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 29 2 58
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 29 1 29
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 2 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 93
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,72
AKTS 4 AKTS