Genel Bilgi
Kod | TYM303 |
Ad | Sahne Hareketi III |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 0-2 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Konservatuar - Yardımcı Meslek |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Özgür KÜÇÜKÖNER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Özgür KÜÇÜKÖNER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Hareketin kuramsal temellerini ele alarak yeni ve anlatımsal açıdan güçlü bir hareket sitilinin sahne üzerinde var edilmesini sağlamak ve sahne üzerinde hareket kullanımı bilincini geliştirmek. Sahne üzerinde hareketin bir anlatım aracı olarak kavranmasını sağlayarak mesleki prensipler ölçüsünde oyuncunun enstrümanı olan bedenin sahne üzerinde ki kulanım olanaklarını geliştirmek ve sahne üzerinde var edilecek karakterin duygu ve düşüncelerini enstürman aracılığı ile sahne üzerinde ifadelendirilmesini sağlamak.
Dersin İçeriği
Oyuncunun bedenini keşfetmesi ve hareket alanlarını rol-beden ikilemi üzerinden geliştirmesi. Oyunculuk ve hareket ilişkisini sahne donanımları ile birleştirmesi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Küçüköner, Ö. (2021). Michael Chekhov Oyunculuk Metodunda Karakter Yaratımı. (Yüksek Lisans Tezi) Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
Notlar
1-Artaud, A.(2009). Tiyatro Ve İkizi (Gülmez, B. Çev.)Yapı Kredi Yayınları. 2-Brockett, O. G. (2000). Tiyatro Tarihi. (İ. Bayramoğlu, Çev.) Ankara: Dost Kitabevi Yayınları. 3-Brook, P. (2007). Açık Kapı: Oyunculuk Ve Tiyatro Üzerine Düşünceler. (M. Balay, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. 4-Carlson, M.,- Güçbilmez, B. (2013). Performans: Eleştirel Bir Giriş. Dost Kitabevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. |
ÖÇ02 | Tiyatro-Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. |
ÖÇ03 | Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. |
ÖÇ04 | Sahne terminolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar ve hareket alanlarının keşfini araştırarak çalışma tarzını genişletir. |
ÖÇ05 | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. Hareket bilincini oyunculuk algısı ile bütünleştirerek yaratacağı sahne türevlerinde götermeye çabalar. |
ÖÇ06 | Hareket stilizasyonunu kavrar ve dramatik aksiyon içinde ki kullanım olanaklarını geliştirir. Karaktere ait duygu ve düşünceleri bir anlatım aracı olan oyuncu bedeni aracılığı ile sahne üzerinde ifade eder. Sahne üzerinde sergilenen hareketleri çözümler. Hareket ilkeleri doğrultusunda hareketin anlatımsal gücünü kullanır. Hareket ilkeleri doğrultusunda hareketi çözümler ve bedeni ile ifade eder. Yeni ve anlatımsal açıdan güçlü bir hareket sitilini sahne üzerinde oluşturur ve geliştirir İmge ve simgelerin sahne üzerinde ifade eder Oyuncu bedeninin ön planda olduğu kısa sahne performansları üzerinde çalışarak, örnek olarak ele alınan oyun metinlerde yapılan eylem analizlerini yeni ve anlatımsal açıdan güçlü bir hareket sitili ile sahne üzerinde ifade eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama becerisi kazanır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Öğrencilerle tanışma ve yıllık ders planının tanıtımı. | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
2 | Isınma ve esneme egzersizleri üzerine çalışma ve uygulama. | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
3 | Çeviklik ve denge egzersizleri üzerine çalışma ve uygulama. | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
4 | Kontrollü hareket yaklaşımı içerisinde koordinasyon egzersizleri üzerine çalışma ve uygulama. | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Beden plastiği ve sahne estetiği bağlamında vücut pozisyonları, duruşları, çiftli ve tekli akrobatik-artistik hareketler üzerine çalışma ve uygulama. -1 | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
6 | Beden plastiği ve sahne estetiği bağlamında vücut pozisyonları, duruşları, çiftli ve tekli akrobatik-artistik hareketler üzerine çalışma ve uygulama. -2 | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
7 | Hareket stilizasyonunu üzerine çalışma ve uygulama.-1 | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
8 | Hareket stilizasyonunu üzerine çalışma ve uygulama.-2 | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
9 | Hareket stilizasyonunun dramatik aksiyon içinde kullanımı üzerine çalışma ve uygulama. Örnek olarak ele alınan oyun metninin analizi. | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Hareket ilkeleri doğrultusunda hareketin anlatımsal gücünün çözümlenmesine giriş. Örnek olarak ele alınan oyun metninden performansa dönüştürülecek sahnelerin belirlenmesi.-1 | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Hareket ilkeleri doğrultusunda hareketin anlatımsal gücünün çözümlenmesi ve uygulama çalışmaları. Örnek olarak ele alınan oyun metninden seçilen sahnelerin birleştirilerek yeni sahne performans metninin oluşturulması.-2 | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | İmge ve simgelerin sahne üzerinde kullanımına giriş. Oluşturulan sahne performans metinde yer alan imge ve simgelerin tespit edilmesi. | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Grup Çalışması |
13 | İmge ve simgelerin sahne üzerinde kullanımı üzerine çalışmalar ve uygulamalar. Performansta kullanılacak aksesuvarların, kostüm ve dekor parçalarının belirlenmesi. | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
14 | Ara sınav | Bireysel Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
15 | Dönem analizi ve genel tekrar | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Dönem analizi ve genel tekrar. | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Oyuncu bedeninin güçlü bir anlatım aracı olarak sahne üzerinde kullanımına giriş. Performansta kullanılacak müziklerin belirlenmesi. | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
18 | Oyuncu bedeninin güçlü bir anlatım aracı olarak sahne üzerinde kullanımı üzerine çalışma ve uygulama. Oluşturulan sahne performans metni üzerinde eylem analizlerinin yapılması. | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
19 | Eylem analizleri sonucu belirlenen hareketlerin çözümlenerek hareket sitilizasyonlarının yapılması ve uygulanması. | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
20 | Hareket sitilizasyonlarını kullanarak hareket koreografilerinin oluşturulması ve uygulanması. | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Gösteri |
21 | Hareket koreografilerinin dramatik aksiyonla ilişkilendirilmesi ve uygulanması. | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
22 | Ara sınav. | Bireysel Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi |
23 | Karaktere ait duygu ve düşüncelerin enstürman aracılığı ile ifadelendirilmesi ve uygulanması. | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
24 | Performansın sahne üzerinde plastik olarak kurulması ve uygulanması. | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
25 | Performansın yeni ve anlatımsal açıdan güçlü bir hareket sitili ile sahne üzerinde tasarlanması ve uygulanması. | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
26 | Performans tasarımına kostüm, aksesuvar, dekor parçaların ve kullanılacak teknik cihazların eklenmesi ve uygulanması. | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
27 | Performans tasarımının estetik bakış açısı ile oyuncu bedeninin ön planda olduğu bir anlatım dili ile sahne üzerinde çalışılması ve uygulanması. -1 | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
28 | Performans tasarımının estetik bakış açısı ile oyuncu bedeninin ön planda olduğu bir anlatım dili ile sahne üzerinde çalışılması ve uygulanması. -2 | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
29 | Performans tasarımının estetik bakış açısı ile oyuncu bedeninin ön planda olduğu bir anlatım dili ile sahne üzerinde çalışılması ve uygulanması. -3 | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
30 | Performans tasarımının estetik bakış açısı ile oyuncu bedeninin ön planda olduğu bir anlatım dili ile sahne üzerinde çalışılması ve uygulanması. -4 | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
31 | Final sınavı hazırlık çalışmaları | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Soru-Cevap |
32 | Final | Bireysel Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi, Ödev, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 30 | 2 | 60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 30 | 0 | 0 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 64 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,56 | ||
AKTS | 3 AKTS |