TYM303 Sahne Hareketi III

3 AKTS - 0-2 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TYM303
Ad Sahne Hareketi III
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 0-2 (T-U) (32 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 1 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Konservatuar - Yardımcı Meslek
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Özgür KÜÇÜKÖNER


Dersin Amacı

Hareketin kuramsal temellerini ele alarak yeni ve anlatımsal açıdan güçlü bir hareket sitilinin sahne üzerinde var edilmesini sağlamak ve sahne üzerinde hareket kullanımı bilincini geliştirmek. Sahne üzerinde hareketin bir anlatım aracı olarak kavranmasını sağlayarak mesleki prensipler ölçüsünde oyuncunun enstrümanı olan bedenin sahne üzerinde ki kulanım olanaklarını geliştirmek ve sahne üzerinde var edilecek karakterin duygu ve düşüncelerini enstürman aracılığı ile sahne üzerinde ifadelendirilmesini sağlamak.

Dersin İçeriği

Oyuncunun bedenini keşfetmesi ve hareket alanlarını rol-beden ikilemi üzerinden geliştirmesi. Oyunculuk ve hareket ilişkisini sahne donanımları ile birleştirmesi.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Küçüköner, Ö. (2021). Michael Chekhov Oyunculuk Metodunda Karakter Yaratımı. (Yüksek Lisans Tezi) Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.

Notlar

1-Artaud, A.(2009). Tiyatro Ve İkizi (Gülmez, B. Çev.)Yapı Kredi Yayınları. 2-Brockett, O. G. (2000). Tiyatro Tarihi. (İ. Bayramoğlu, Çev.) Ankara: Dost Kitabevi Yayınları. 3-Brook, P. (2007). Açık Kapı: Oyunculuk Ve Tiyatro Üzerine Düşünceler. (M. Balay, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. 4-Carlson, M.,- Güçbilmez, B. (2013). Performans: Eleştirel Bir Giriş. Dost Kitabevi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır.
ÖÇ02 Tiyatro-Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar.
ÖÇ03 Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar.
ÖÇ04 Sahne terminolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar ve hareket alanlarının keşfini araştırarak çalışma tarzını genişletir.
ÖÇ05 Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. Hareket bilincini oyunculuk algısı ile bütünleştirerek yaratacağı sahne türevlerinde götermeye çabalar.
ÖÇ06 Hareket stilizasyonunu kavrar ve dramatik aksiyon içinde ki kullanım olanaklarını geliştirir. Karaktere ait duygu ve düşünceleri bir anlatım aracı olan oyuncu bedeni aracılığı ile sahne üzerinde ifade eder. Sahne üzerinde sergilenen hareketleri çözümler. Hareket ilkeleri doğrultusunda hareketin anlatımsal gücünü kullanır. Hareket ilkeleri doğrultusunda hareketi çözümler ve bedeni ile ifade eder. Yeni ve anlatımsal açıdan güçlü bir hareket sitilini sahne üzerinde oluşturur ve geliştirir İmge ve simgelerin sahne üzerinde ifade eder Oyuncu bedeninin ön planda olduğu kısa sahne performansları üzerinde çalışarak, örnek olarak ele alınan oyun metinlerde yapılan eylem analizlerini yeni ve anlatımsal açıdan güçlü bir hareket sitili ile sahne üzerinde ifade eder


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. 4
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular. 5
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama becerisi kazanır.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Öğrencilerle tanışma ve yıllık ders planının tanıtımı. Grup Çalışması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası
2 Isınma ve esneme egzersizleri üzerine çalışma ve uygulama. Grup Çalışması Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
3 Çeviklik ve denge egzersizleri üzerine çalışma ve uygulama. Grup Çalışması Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
4 Kontrollü hareket yaklaşımı içerisinde koordinasyon egzersizleri üzerine çalışma ve uygulama. Grup Çalışması Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
5 Beden plastiği ve sahne estetiği bağlamında vücut pozisyonları, duruşları, çiftli ve tekli akrobatik-artistik hareketler üzerine çalışma ve uygulama. -1 Grup Çalışması Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
6 Beden plastiği ve sahne estetiği bağlamında vücut pozisyonları, duruşları, çiftli ve tekli akrobatik-artistik hareketler üzerine çalışma ve uygulama. -2 Grup Çalışması Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
7 Hareket stilizasyonunu üzerine çalışma ve uygulama.-1 Grup Çalışması Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
8 Hareket stilizasyonunu üzerine çalışma ve uygulama.-2 Grup Çalışması Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
9 Hareket stilizasyonunun dramatik aksiyon içinde kullanımı üzerine çalışma ve uygulama. Örnek olarak ele alınan oyun metninin analizi. Grup Çalışması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
10 Hareket ilkeleri doğrultusunda hareketin anlatımsal gücünün çözümlenmesine giriş. Örnek olarak ele alınan oyun metninden performansa dönüştürülecek sahnelerin belirlenmesi.-1 Grup Çalışması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
11 Hareket ilkeleri doğrultusunda hareketin anlatımsal gücünün çözümlenmesi ve uygulama çalışmaları. Örnek olarak ele alınan oyun metninden seçilen sahnelerin birleştirilerek yeni sahne performans metninin oluşturulması.-2 Grup Çalışması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
12 İmge ve simgelerin sahne üzerinde kullanımına giriş. Oluşturulan sahne performans metinde yer alan imge ve simgelerin tespit edilmesi. Grup Çalışması Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
13 İmge ve simgelerin sahne üzerinde kullanımı üzerine çalışmalar ve uygulamalar. Performansta kullanılacak aksesuvarların, kostüm ve dekor parçalarının belirlenmesi. Grup Çalışması Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
14 Ara sınav Bireysel Çalışma Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
15 Dönem analizi ve genel tekrar Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Dönem analizi ve genel tekrar. Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
17 Oyuncu bedeninin güçlü bir anlatım aracı olarak sahne üzerinde kullanımına giriş. Performansta kullanılacak müziklerin belirlenmesi. Grup Çalışması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
18 Oyuncu bedeninin güçlü bir anlatım aracı olarak sahne üzerinde kullanımı üzerine çalışma ve uygulama. Oluşturulan sahne performans metni üzerinde eylem analizlerinin yapılması. Grup Çalışması Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
19 Eylem analizleri sonucu belirlenen hareketlerin çözümlenerek hareket sitilizasyonlarının yapılması ve uygulanması. Grup Çalışması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
20 Hareket sitilizasyonlarını kullanarak hareket koreografilerinin oluşturulması ve uygulanması. Grup Çalışması Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Gösteri
21 Hareket koreografilerinin dramatik aksiyonla ilişkilendirilmesi ve uygulanması. Grup Çalışması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
22 Ara sınav. Bireysel Çalışma Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi
23 Karaktere ait duygu ve düşüncelerin enstürman aracılığı ile ifadelendirilmesi ve uygulanması. Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
24 Performansın sahne üzerinde plastik olarak kurulması ve uygulanması. Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
25 Performansın yeni ve anlatımsal açıdan güçlü bir hareket sitili ile sahne üzerinde tasarlanması ve uygulanması. Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
26 Performans tasarımına kostüm, aksesuvar, dekor parçaların ve kullanılacak teknik cihazların eklenmesi ve uygulanması. Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
27 Performans tasarımının estetik bakış açısı ile oyuncu bedeninin ön planda olduğu bir anlatım dili ile sahne üzerinde çalışılması ve uygulanması. -1 Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
28 Performans tasarımının estetik bakış açısı ile oyuncu bedeninin ön planda olduğu bir anlatım dili ile sahne üzerinde çalışılması ve uygulanması. -2 Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
29 Performans tasarımının estetik bakış açısı ile oyuncu bedeninin ön planda olduğu bir anlatım dili ile sahne üzerinde çalışılması ve uygulanması. -3 Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
30 Performans tasarımının estetik bakış açısı ile oyuncu bedeninin ön planda olduğu bir anlatım dili ile sahne üzerinde çalışılması ve uygulanması. -4 Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
31 Final sınavı hazırlık çalışmaları Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Soru-Cevap
32 Final Bireysel Çalışma Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi, Ödev, Sözlü Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 30 2 60
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 30 0 0
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 64
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,56
AKTS 3 AKTS