Genel Bilgi
Kod | BL265 |
Ad | Tohumsuz Bitkiler |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 9 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HALİL ÇAKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HALİL ÇAKAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı eğrelitler, deniz ve tatlı su yosunları gibi tohumsuz bitki gruplarının genel özellikleri ve sistematiğinin öğrencilere kavratılmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu derste algler, karayosunları ve eğrelitler gibi tohumsuz bitkilerin filogenetik yapısı, çeşitliliği ve tohumlu bitkilerle olan benzerlikleri ve farklılıklarının anlatılmaktadır. Bu ders süresince tohumsuz bitkilerin yaşam döngüleri, evrimsel gelişimleri diğer biyolojik özellikleri işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Tosun, F. (1973). ÖZEL BOTANİK BİTKİ SİSTEMATİĞİ ( TOHUMSUZ VE TOHUMLU BİTKİLER, Atatürk Üniv. Basımevi
Notlar
Güner, H., ve Aysel,V. 1989. Tohumsuz bitkiler sistematiği 1. cilt algler. Ege Univ. Basımevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tohumsuz bitkilerin 5 alemli ve 3 domainli sınıflandırma içerisindeki yeri ve diğer canlılardan sistematik olarak farkının ne olduğunu kavrar |
ÖÇ02 | Tohumsuz bitkilerin tohumlu bitkilerden hangi temel özellikleri ile ayrıldığını teorik ve pratik olarak fark eder. |
ÖÇ03 | Bitkilerin, özelde Tohumsuz bitkilerin üreme şekillerini kavrar. |
ÖÇ04 | Farklı Tohumsuz bitki gruplarının özelliklerini ayırt eder. |
ÖÇ05 | Tohumsuz bitkilerden Alglerin su ve karasal ekosistem için faydası ve önemini kavrar. |
ÖÇ06 | Tohumsuz bitkilerin temel morfolojik özelliklerini ve sistematik sıralamadaki yerini ayırt eder. |
ÖÇ07 | Cyanobacteria, Chlorophyta, Euglenophyta, Bacillariophyta ve Phaeophyta ve Rodophyta bölümüne ait olan alglerin genel sistematiği, morfolojik özellikleri, habitat tipleri ile yüksek yapılı bitkiler arasındaki farkları ayırt eder. |
ÖÇ08 | Kara yosunlarının (Bryophyta) taksonomik sınıflandırması ve genel özelliklerini tanır. |
ÖÇ09 | Eğrelti otlarının (Pterodophyta) üremeleri, yaşam döngüleri ile yaşam alanlarını genel özellikleriyle kavrar. |
ÖÇ10 | Geçmişten günümüze tohumsuz bitkilerin evrimsel gelişimini ve tohumlu bitkilerin nasıl ortaya çıktıklarını değerlendirir. |
ÖÇ11 | Tohumsuz bitkilerin evrimsel süreci ile mevcut bitkilerin varoluş nedenlerini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanındaki problemleri tanımlayıp çözümlerine yönelik yöntemleri uygular. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilgilere ulaşıp tasnif ederek amacına yönelik olarak kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarır. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilip ona göre davranır. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisini kavrar. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile hem de alan dışı kişilerle bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak etik ilişkiler kurup mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoloji alanında gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini kavrayarak gereğini uygular. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Canlıların sınıflandırılmasına giriş, 5 alemli, 6 alemli ve domain sınıflandırma yöntemleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
2 | Tohumsuz bitkilerin genel özellikleri, tohumlu bitkilerden farkları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
3 | Tohumsuz bitkilerin sınıflandırılması. Tohumsuz bitkilerde üreme ve üreme tipleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
4 | Algler, morfolojileri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
5 | Alglerin sistematiği | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
6 | Cyanophyta (mavi-yeşil algler) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
7 | Chlorophyta (Yeşil algler) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Euglenophyta, Bacillariophyta, Phaeophyta, Rodophyta | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
10 | Kara yosunları (Bryophyta) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
11 | Eğrelti otları (Pterodophyta) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
12 | Likenlerin evrimsel değişimi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
13 | Likenler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
14 | Tohumsuz bitkilerin tohumlu bitkilere evrimsel ilişkisi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
15 | Tohumsuz bitkilerden tohumlu bitkilere evrimsel gelişim | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 3 | 25 | 75 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 3 | 25 | 75 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 25 | 25 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 25 | 25 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 225 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 9,00 | ||
AKTS | 9 AKTS |