Genel Bilgi
Kod | SBUS311 |
Ad | Toplumsal Cinsiyet ve Siyaset |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MARELLA BODUR ÜN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, feminist bakış açısına sahip siyaset bilimciler tarafından geliştirilen teori ve kavramlar aracılığıyla kadın ve siyaset arasındaki kompleks ilişkiye ilişkin bilginin artırılmasını amaçlamaktadır. Bu derste temel amaç, öğrencilerin toplumsal cinsiyet ve siyaset literatürüne ilişkin geniş kapsamlı ve eleştirel bir anlayış kazanmasına yardımcı olmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders, toplumsal cinsiyet ve siyaset arasındaki karmaşık ilişkiyi tespit ve analiz eder. Ayrıca bu derste kadın hareketleri, kadının dünyanın değişik bölgelerinde devletle etkileşimi, demokratik dönüşümlerdeki ve toplumsal hareketlerdeki rolüne bakarak kadın hareketinin yaygınlığı ve çeşitliliğine işaret edecektir.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
bell hooks, Feminizm Herkes İçindir, İstanbuıl: BGST yay
Notlar
Serpil Sancar. 2014. Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti. İletişim Yay.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kadın-merkezli veya feminist bakış açısıyla çalışan siyaset bilimciler tarafından geliştirilen kavramları ve teorileri tespit eder. |
ÖÇ02 | Siyaset Bilimi disiplininde hakim olan eril kavramları, teorileri ve yöntemleri sorgular. |
ÖÇ03 | Toplumsal cinsiyet ve politika arasındaki ilişkiyi tespit ve analiz eder. |
ÖÇ04 | Dünyanın farklı bölgelerinde kadınların siyasal etkinliğinin çeşitliliğini tespit ve analiz eder. |
ÖÇ05 | Dünyadaki dini, milliyetçi ve farklı toplumal hareketlere kadınların katılımını tespit ve analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomi ve maliye ile ilgili temel kavramsal bilgilere dayalı analiz yapar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş iletişim araç, yöntem ve süreçlerini kullanarak farklı kaynaklardan veri toplar ve yorumlar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olarak, mesleki alanda bu bilgileri kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kamu Mali Kurumlarının görev ve yetkilerini açıklar | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde etkin biçimde çalışır. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri sentezler. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki kişilerin iş tanımlarını açıklar | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşımın haricinde, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak ifade eder | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | bell hooks, Feminizm Herkes İçindir, İstanbuıl: BGST yay | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Toplumsal Cinsiyet ve Feminizm(ler) | Yıldız Ecevit, Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisine Başlangıç, Yıldız Ecevit ve Nadide Karkıner (der.), Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi, Anadolu Üniversitesi Yayını, shf. 3-10. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Toplumsal Cinsiyet ve Siyaset | bell hooks, Feminizm Herkes İçindir, İstanbuıl: BGST yay, Giriş, 1. ve 12. Bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Feminizm ve Ataerkil Devlet | Serpil Çakır, Feminizm: Ataerkil İktidarın Eleştirisi, Birsen Örs (der.), 19. Yüzyıldan 20. Yüzyıla Modern Siyasal İdeolojiler, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yay., shf. 437-475. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Kadınlar ve Milliyetçilik | Sylvia Walby, Kadın ve Ulus, Ayşe Gül Altınay (der.), Vatan, Millet, Kadınlar, İstanbıl: İletişim, shf. 29-57. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Kadınlar ve Temsil | Ayşe Ayata, Siyaset ve Katılım, Yıldız Ecevit ve Nadide Karkıner (der.), Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi, Anadolu Üniversitesi Yayını, shf. 65-78. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Kadınlar ve Demokrasi | Anne Phillips, Democracy and Representation: Or, Why Should it Matter Who our Representatives Are in Phillips (ed.) Feminism and Politics, pp. 224-240. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | G. Waylen, Democratization in Gender in Third World Politics, Boulder: Lynne Rienner, 1996, pp. 115-134. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
9 | Kadın Hareketleri | Aksu Bora ve Asena Günal (der.) (2002). 90larda Türkiyede Feminizm. İstanbul: İletişim. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Dini ve Milliyetçi Hareketler içinde Kadınlar | Sylvia Walby, Kadın ve Ulus, Ayşe Gül Altınay (der.), Vatan, Millet, Kadınlar, İstanbıl: İletişim, shf. 29-57. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Öğrenci Sunumları-1 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
12 | Öğrenci Sunumları-2 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
13 | Öğrenci Sunumları-3 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
14 | Öğrenci Sunumları-4 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
15 | Öğrenci Sunumları-5 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |