Genel Bilgi
Kod | TT103 |
Ad | Kumaş Yapı Bilgisi 1 |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEVİM TUĞBA ARABALI KOŞAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SEVİM TUĞBA ARABALI KOŞAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders; kumaşın tanımı, nitelikleri ve genel özellikleri hakkında bilgiler vermeyi, dokuma ve örme kumaşların,dokusuz yüzeylerin temel yapılarını, dokuma ve örme kumaşların türlerini, özelliklerini ve kullanım alanlarını ayrıntılı olarak incelenmeyi ve bu bilgiler doğrultusunda kumaş örnekleri üzerinden analiz yapılmasını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Kumaşı iyi tanıması, kumaşın kullanım alanını iyi belirlemesi ve kumaşın analizini yapabilmesi
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Habip Dayıoğlu, Hale Karakaş, Elyaf Bilgisi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Tekstil Teknolojileri ve Tasarımı Fakültesi, İstanbul, 2007 Gülseren Yazıcıoğlu, Pamuk ve Diğer Bitkisel lifler, DEÜ. Mühendislik Fakültesi Basın Ünitesi, İzmir, 1999 M. Harmancıoğlu, Lif Teknolojisi ve Diğer Deri ürünü Lifler, Ege Üniversitesi Matbaası, 1981.Tasarımda Konstrüksiyon Esasları Altug Acuner Türk Tekstil Vakfı Yayınları İstanbul 2001
Notlar
Ders notları, Lif ve kumaş örnekleri, firma katalogları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kumaşların genel özelliklerini, kumaşlarda aranan temel nitelikleri analiz eder. |
ÖÇ02 | Kumaş yapısını etkileyen faktörleri çözümler. |
ÖÇ03 | Kumaş türlerini ayırt eder. |
ÖÇ04 | Dokuma, örme ve dokusuz yüzey kumaşları tesbit eder. |
ÖÇ05 | Kumaş türlerinin kullanım alanlarını ve kullanım alanlarına göre oluşabilecek farklılıkları ayırt eder. |
ÖÇ06 | Kumaşın kullanım alanını ve analizini yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş hayatında; öğrenmeye açık, kendine güvenen, yaptığı işin arkasında durabilen, hevesli ve enerjik tutum sergiler. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konusunda bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil tasarım alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslekdaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluşturup ve yeni tasarımlar yaratma bilgisi edinir. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde tekstil tasarımı ve moda konularında bilgi toplama, duyurma, uygulama becerilerine sahip olur. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri ve çözümleri oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak özgün koleksiyonlar oluşturup, yaratıcı sunumlarla anlatır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırma, takip etme, kullanma ve yeni malzemeler geliştirebilme becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım yüzeylerini çok boyutlu olarak algılayabilme, düşünebilme ve uygulayabilme becerisi gelişir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilişim- iletişim teknolojilerine ve yeni programlara adapte olup/öğrenerek, bilgisayar destekli ortamda tekstil tasarımları oluşturur. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımlarında farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanarak çeşitli renk kombinasyonları oluşturur. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımı ve sanatlarının uygulanmasında edindiği bilgileri kullanarak 2 boyutlu yüzeyler ve/veya 3 boyutlu ürünler oluşturur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı disiplinlerle ekip çalışmasına yatkın, analitik düşünme yöntemiyle tasarım sorunlarını çözebilme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oluşturduğu prototip tasarımının endüstriyel olarak üretimini değerlendirir. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil tasarım alanında edindiği bilgi ve becerileri yorumlayarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak hedef kitle ile paylaşır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Estetik farkındalık kazanır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kumaşın Tanımı, Sınıflandırılması,Türleri ve Kumaşların Genel Özelliklerinin Kumaş Örnekleriyle Anlatımı | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Kumaş Yapısını Etkileyen Faktörler | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Dokuma Kumaş Nedir ,Özellikleri Nelerdir | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | İplik Türleri ve Özellikleri, İplik Numaralama Sistemleri | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Dokuma kumaş türlerinin hammaddelerine göre incelenmesi | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Pamuklu kumaşlar ve özelliklerinin, pamuklu kumaş türlerinin ve özelliklerinin kumaş örnekleriyle anlatımı | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Yünlü kumaş türlerinin ve özelliklerinin kumaş örnekleriyle anlatımı | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Keten, Rami kumaş türlerinin ve özelliklerinin kumaş örnekleriyle anlatımı | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
10 | Suni ve Sentetik kumaş türlerinin ve özelliklerinin kumaş örnekleriyle anlatımı | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Dokuma Kumaşlara Uygulanan Özel Bitim İşlemleri | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Dokusuz Yüzeyler ve Özellikleri | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Örme Kumaşlar ve türleri | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Örme kumaşların Özellikleri ve Üretim Biçimleri | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Kumaş üretici ya da satıcılarından kumaş araştırmaları. | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |