TTS108 Dokuma Tasarımına Giriş

3 AKTS - 1-2 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TTS108
Ad Dokuma Tasarımına Giriş
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. SEVİM TUĞBA ARABALI KOŞAR


Dersin Amacı

Dokuma tasarımı ve ugulamaları için gerekli hazırlık aşamalarının neler olduğunun kavranılması. Eskiz çalışmaları, hikaye ve tasarım paftaları gibi tasarıma yönelik araştırmaları ve iplik boyama, dokuma hazırlık ve dokumak gibi uygulama aşamalarının öğrenci tarafından bizzat gerçekleştirilerek bir projenin başlangıcından sonuna kadar izlediği yolun öğrenci tarafından yürütülmesini sağlamak. İleri sınıflardaki dokuma tasarımı derslerine bir temel oluşturmak.

Dersin İçeriği

Dokumanın mantığını yeni kavrayan öğrencinin dokuma tasarımı eskizleri yapmaya başlaması sağlanır. Eskizlerde örgü farklılıklarından doğan kumaş doku çeşitlerinin kağıt üzerinde en doğru şekilde ifade edilmesi için gereken tasarım ve boyama tekniklerinin araştırılması sağlanır. Bu araştırmalar üst sınıflarda dokuma tasarım derslerinde faydalanacağı yöntemler ve teknikler olması açısından büyük önem taşımaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Elements Of Weaving, A Complete Introduction To The Art And Techniques, Azalea Stuart THORPE & Jack Lenor LARSEN, Doubleday & Company, INC., New York, 1978 Weaving A Handbook of the Fiber Art , Shirley E. HELD,, Lehigh Press Lithographers , New Jersey, 1978 World Textiles, AVisual Guide to Traditional Techniques, John GILLOW & Bryan SENTANCE, Thames&Hudson Ltd., London, 2004 The Elements of Design: Rediscovering colors, textures, forms and shapes, Loan Oei & Cecile De Kegel, Thames and Hudson, 2002

Notlar

Dokuma Tekniği I, II , Zahide İmer, Mayaş Matbaacılık ve Yayıncılık ,Ankara, 1987.Dokuma Tekniği ve Sanatı I, II, Güngör Başer , Cilt I, Punto Yayıncılık Ltd.Şti, İzmir, 2005.Tasarımda Konstrüksiyon Esasları, Altuğ Acuner, Türk Tekstil Vakfı Yayınları, İstanbul, 2001.Diğer ders materyalleri: Eğilim Katalogları, dergiler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dokuma tasarım elemanlarını kavrar.
ÖÇ02 Öğrenilen temel tasarım ilkeleri ile dokuma tasarımı elemanlarını birlikte kullanarak basit dokuma tasarımları yapar.
ÖÇ03 Tek katlı dokuma tasarımları yapabilmesi ve el dokuma yöntemleri ile uygular.
ÖÇ04 Trilin yardımı ile basit dokuma tasarımları oluşturur ve bu tasarımların renk varyantlarını geliştirir.
ÖÇ05 Daha sonraki yıllarda yer alan dokuma tasarım derslerine hazırlık oluşturacak şekilde tasarımların ve uygulamaların sunumuna yönelik çözüm önerileri getirir.
ÖÇ06 Hazırlamış olduğu projenin tasarımlarını ve hikaye paftasını sunar ve savunur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İş hayatında; öğrenmeye açık, kendine güvenen, yaptığı işin arkasında durabilen, hevesli ve enerjik tutum sergiler. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konusunda bilgi sahibi olur.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tekstil tasarım alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslekdaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluşturup ve yeni tasarımlar yaratma bilgisi edinir. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde tekstil tasarımı ve moda konularında bilgi toplama, duyurma, uygulama becerilerine sahip olur. 2
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri ve çözümleri oluşturur. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak özgün koleksiyonlar oluşturup, yaratıcı sunumlarla anlatır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tekstil tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırma, takip etme, kullanma ve yeni malzemeler geliştirebilme becerisine sahip olur. 5
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarım yüzeylerini çok boyutlu olarak algılayabilme, düşünebilme ve uygulayabilme becerisi gelişir. 4
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilişim- iletişim teknolojilerine ve yeni programlara adapte olup/öğrenerek, bilgisayar destekli ortamda tekstil tasarımları oluşturur.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarımlarında farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanarak çeşitli renk kombinasyonları oluşturur. 5
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tekstil tasarımı ve sanatlarının uygulanmasında edindiği bilgileri kullanarak 2 boyutlu yüzeyler ve/veya 3 boyutlu ürünler oluşturur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Yaşam boyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme yetkinliğine sahip olur.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Farklı disiplinlerle ekip çalışmasına yatkın, analitik düşünme yöntemiyle tasarım sorunlarını çözebilme yetkinliği kazanır. 1
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Oluşturduğu prototip tasarımının endüstriyel olarak üretimini değerlendirir. 1
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tekstil tasarım alanında edindiği bilgi ve becerileri yorumlayarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 1
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak hedef kitle ile paylaşır. 1
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olur. 1
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Estetik farkındalık kazanır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dokuma tasarımı nedir . Dokuma tasarımını oluşturan ve etkileyen faktörler nelerdir Tasarım ve uygulama için gerekli malzemelerin tespiti. okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Proje Temelli Öğrenme
2 Temel örgüler ve türevleri ile ilgili genel bilgiler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Proje Temelli Öğrenme
3 Tasarım ve uygulama için gerekli malzemelerin tespiti. malzeme araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Proje Temelli Öğrenme
4 Dokuma tasarım elemanları kullanılarak eskiz çalışmaları oluşturma kağıt, trilin, ve guaj boya kağıt, trilin, ve guaj boya Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
5 Renk dizileri ile oluşan desen denemeleri kağıt, trilin, ve guaj boya Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
6 Örgü dizileri ile oluşan desen denemeleri kağıt, trilin, ve guaj boya Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
7 Oluşturulan eskizlerin seçimi ve trilin uygulama denemeleri kağıt, trilin, ve guaj boya Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
8 Ara Sınav dönem ödevi hazırlığı ve uygulama süreci Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
9 Belirlenen konu kapsamında proje araştırması ve eskiz çalışması konu araştırması Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
10 Eskiz çalışmalarının devamı ve proje araştırmalarının sunumu konu araştırması Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
11 Eskiz çalışmalarının sunumu, tartışma ve tasarıma uygun eskizlerin belirlenmesi kağıt, trilin, ve guaj boya Proje Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
12 Tasarım çalışmaları ve trilin uygulamaları kağıt, trilin, ve guaj boya Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
13 Tasarım çalışmalarının devamı, Trilin çalışmaları ve dokumaya hazırlık kağıt, trilin, ve guaj boya Proje Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
14 Belirlenen tasarımın 20x20 boyutunda dokumaya uygulanması Dokumaya geçiş için iplik boyama Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
15 Tasarımların sunumları ve öğrenci savunmaları değerlendirme Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ürün ve dosya teslimi Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ürün ve dosya teslimi Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 86
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,44
AKTS 3 AKTS