Genel Bilgi
Kod | HMS119 |
Ad | Tıbbi Terminoloji |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. Ece KURT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. Ece KURT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenci hemşirelerin karşılaşabilecekleri tıbbi terimler hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Terminolojiye Giriş, Anatomik Terminoloji, Bilim Dalları İle İlgili Kök Sözcüklerin Tanıma Ve Tanımlama, Önekler, Sonekler, Genel Sistem Terminolojisi
Dersin Ön Koşulu
yoktur
Kaynaklar
1. Stanfield P. Temel Tıbbi Terminoloji. Nobel Akademik Yayıncılık. 2. Hemşirelik Terimleri Sözlüğü. TDK Yayınları. 3. Dikmetaş Yardan, E. Sağlık Hizmetlerinde Tıbbi Terminoloji. Nobel Akademik Yayıncılık.
Notlar
Bilimsel Makale. Babacan, S. ve ark. (2016). Tıbbi Terminoloji Hakkında Öğrencilerin ve Çalışanların Görüşleri. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 42 (2-3) 89-92.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mesleki ortak dil kullanımını teşvik eder |
ÖÇ02 | Terimleri ek ve köklerine göre ayırt edebilme |
ÖÇ03 | Terimleri doğru telaffuz edebilme |
ÖÇ04 | Anatomik yön ve bölgeleri sayabilme |
ÖÇ05 | Anatomik yön ve bölgeleri gösterebilme |
ÖÇ06 | Sistemlere göre kullanılan terimleri sıralayabilme |
ÖÇ07 | Tıp bilim dilindeki kısaltmaların kullanılabilmesi |
ÖÇ08 | Klinik uygulamalar sırasında karşılaşılacak tıbbi terimleri kavrama |
ÖÇ09 | Klinik uygulamalar sırasında tıbbi terminolojiyi daha doğru kullanma |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tıbbi Terminoloji Kavramı Ve Dersin Amacı | Powerpoint sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Tıbbi Terminolojide Kullanılan Ekler | Örnekler hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Anatomik Bölgelere Göre Tıbbi Terminoloji | Anatomik bölgeleri resmederek anlatma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Gösterip Yaptırma |
4 | Sistemlere Göre Tıbbi Terminoloji | Tıbbi terimler genel sistemlere uygun ayrılarak hazırlanacak | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
5 | Hemşirelerin Çalışma Alanlarına Göre Tıbbi Terminoloji | Terimlerin gruplara ayrılarak listelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
6 | Örnek Makalelerin Okunması | Örnek makaleler bulunması | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
7 | Sınava Yönelik Ön Çalışma | Konuların tekrarı için özet çıkarma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Soruların hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hareket sistemine ilişkin terimler | Sisteme ait terimlerin seçilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
10 | Üriner sisteme ilişkin terimler | Sisteme ilişkin sık kullanılan terimlerin seçilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kadın üreme sistemine ilişkin terimler | Kadın üreme sistemine ilişkin terimlerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
12 | Erkek üreme sistemine ilişkin terimler | Erkek üreme sistemine ilişkin sık kullanılan terimlerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
13 | Solunum sistemi terimleri | Solunum sistemine ilişkin terimlerin seçilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Sindirim sistemi terimleri | Konuya ilişkin terimlerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Dolaşım sistemi terimleri | Dolaşım sisteminde rol oynayan kavramların yazılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ödev | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Final Sınavları | Yazılı soruların hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |