HML215 Sağlık Sosyolojisi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HML215
Ad Sağlık Sosyolojisi
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN


Dersin Amacı

Sağlık ve hastalık kavramlarının toplumsal, kültürel, ekonomik ve politik çerçevede nasıl geliştiğini anlamaktır..

Dersin İçeriği

Toplumların sağlık alışkanlıklarının bilinmesi, sağlık sosyolojisinin sağlık çalışanları ve sağlık hizmetlerindeki rolünün, hastalık, halk sağlığı kavramlarının, Sağlık bakım sistemlerinin incelenmesi.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Cirhinlioglu Zafer Saglık Sosyolojisi 4 Basım Nobel Akademik Yayıncılık Yayıncılık Ankara 2014

Notlar

Cirhinlioglu Zafer Saglık Sosyolojisi 4 Basım Nobel Akademik Yayıncılık Yayıncılık Ankara 2014


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sağlık sosyolojisinin temel kavramlarını bilir
ÖÇ02 Sağlık sosyolojisi ile ilgili teorileri bilir.
ÖÇ03 Toplumlara göre sağlık davranışlarını ve sistemlerini öğrenir
ÖÇ04 Sağlık sosyolojisi ile ilgili kavram ve teorilerin uygunluğunu günümüzle ve ülkemiz toplum ve kültürüyle ilişkilendirebilir
ÖÇ05 Kültürlerarası sağlık davranışları etkileşimlerini değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 1
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır 1
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sosyoloji ve toplum sağlığı ilişkisi Dersin kaynaklarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Geleneksel Toplumlarda sağlık ve hastalık anlayışı Dersin kaynaklarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Sosyolojik kuramlar. Dersin kaynaklarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
4 Karşılaştırmalı sağlık sistemleri- Amerika ve Avrupa ülkeleri Dersin kaynaklarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Karşılaştırmalı sağlık sistemleri- Afrika ülkeleri Dersin kaynaklarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Karşılaştırmalı sağlık sistemleri- Asian countries Dersin kaynaklarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Modern toplumlarda hemşire-hasta ilişkileri Dersin kaynaklarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav konuların tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sosyal ve coğrafi çevre ve halk sağlığı Dersin kaynaklarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
10 Kültür-Toplum-İnsan Dersin kaynaklarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Toplumda Cinsiyet algısı. Dersin kaynaklarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
12 Hastalık-Sağlık ve Ekonomik-Politik İlişkiler Dersin kaynaklarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
13 Belli başlı transkültürel hemşirelik biçimleri. Dersin kaynaklarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
14 Hemşireliğin kültürel gereklilikleri Dersin kaynaklarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Sağlık.ve ekonomi ilişkisi Dersin kaynaklarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları konuların tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları konuların tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS