Genel Bilgi
Kod | HML215 |
Ad | Sağlık Sosyolojisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sağlık ve hastalık kavramlarının toplumsal, kültürel, ekonomik ve politik çerçevede nasıl geliştiğini anlamaktır..
Dersin İçeriği
Toplumların sağlık alışkanlıklarının bilinmesi, sağlık sosyolojisinin sağlık çalışanları ve sağlık hizmetlerindeki rolünün, hastalık, halk sağlığı kavramlarının, Sağlık bakım sistemlerinin incelenmesi.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Cirhinlioglu Zafer Saglık Sosyolojisi 4 Basım Nobel Akademik Yayıncılık Yayıncılık Ankara 2014
Notlar
Cirhinlioglu Zafer Saglık Sosyolojisi 4 Basım Nobel Akademik Yayıncılık Yayıncılık Ankara 2014
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sağlık sosyolojisinin temel kavramlarını bilir |
ÖÇ02 | Sağlık sosyolojisi ile ilgili teorileri bilir. |
ÖÇ03 | Toplumlara göre sağlık davranışlarını ve sistemlerini öğrenir |
ÖÇ04 | Sağlık sosyolojisi ile ilgili kavram ve teorilerin uygunluğunu günümüzle ve ülkemiz toplum ve kültürüyle ilişkilendirebilir |
ÖÇ05 | Kültürlerarası sağlık davranışları etkileşimlerini değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sosyoloji ve toplum sağlığı ilişkisi | Dersin kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Geleneksel Toplumlarda sağlık ve hastalık anlayışı | Dersin kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Sosyolojik kuramlar. | Dersin kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
4 | Karşılaştırmalı sağlık sistemleri- Amerika ve Avrupa ülkeleri | Dersin kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Karşılaştırmalı sağlık sistemleri- Afrika ülkeleri | Dersin kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Karşılaştırmalı sağlık sistemleri- Asian countries | Dersin kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Modern toplumlarda hemşire-hasta ilişkileri | Dersin kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sosyal ve coğrafi çevre ve halk sağlığı | Dersin kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
10 | Kültür-Toplum-İnsan | Dersin kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Toplumda Cinsiyet algısı. | Dersin kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Hastalık-Sağlık ve Ekonomik-Politik İlişkiler | Dersin kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Belli başlı transkültürel hemşirelik biçimleri. | Dersin kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
14 | Hemşireliğin kültürel gereklilikleri | Dersin kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Sağlık.ve ekonomi ilişkisi | Dersin kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |