HMS256 Sağlıklı Yaşam

6 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HMS256
Ad Sağlıklı Yaşam
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. Emel YÜRÜK BAL


Dersin Amacı

Ergenlik dönemi fiziksel, cinsel ve psikososyal gelişimlerin yoğun yaşandığı bir dönem olması sebebiyle, ileride nasıl bir yetişkin olacağı hakkında ışık tutmaktadır. Ergenlere bu dönemde yapılan multidisipliner yaklaşım ile verilen eğitim sayesinde olumlu yaşam tarzları desteklenecektir.

Dersin İçeriği

Gelişimin en önemli dönemlerinden olan ergenlik dönemi; ergenin hızla oluşan biyolojik ve psikolojik değişmelere sağlıklı uyum sağlamakta zorlandığı bir dönemdir. Riskli sağlık davranışlarındaki artış toplumdaki eğitim yetersizliği, yetişkinlik dönemindeki morbidite ve doğuşta beklenen yaşam süresinin kısalığı ile doğrudan ilişkilidir. Toplumun bu davranışları benimsemesi ve önemsememesi bu davranışların özellikle ergenlerde ve gençlerde ortaya çıkmasının nedenlerinden biridir. Özellikle ergenlerdeki riskli davranışların önüne geçmek için toplumsal önleme ve koruma programları olmadığında çeşitli biyolojik ve çevresel faktörler de bu davranışlara etki ederek sorunu daha da derinleştirmektedir Sağlığın korunması ve geliştirilmesi kapsamında sağlık kuruluşunda izlemi yapılan ergen; düşünce gücü, fizik egzersiz yapma, sigara, alkol ve uyuşturucu madde kullanmama, yeterli ve dengeli beslenme, güvenli cinsel yaşam, kaza, yaralanmalardan korunmaya yönelik güvenli ve olumlu bir yaşam tarzı benimsemesi için desteklenmelidir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Varoluş süreci. Şimdiki zaman Farkındalığına Bir Yolculuk. Michael Brown. 2010. Butik Yayıncılık.no: 45507

Notlar

Fiziksel Aktivite ve Sağlıklı Yaşamakademisyen kitabevi. Baycan Karakuş En İyi İlaç Sensin Sağlıklı Olmak Senin Elinde Dr. Frederic Saldmann PEGASUS YAYINLARI İyileşme Şifresi Dr. Alexander Loyd PEGASUS YAYINLARI


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını etkileyen faktörleri belirler.
ÖÇ02 Ergenlik dönemindeki sağlık davranışlarını tanımlar.
ÖÇ03 Davranış gelişim kurmacılarına göre davranışın oluşumunu açıklar.
ÖÇ04 Olumlu sağlık davranışı geliştirme ve izlemede katkı sağlayan kurum ve kuruluşları tanır.
ÖÇ05 Düşünce gücü ile manevi gelişimini desteklemenin yollarını tanımlar.
ÖÇ06 Sağlıklı beslenmenin yolları ve güvenli kilo yönetimini bilir.
ÖÇ07 Spor ve fiziksel aktivitenin vücuda olan etkilerini tanımlar.
ÖÇ08 Egzersiz yapmanın önemini ve fiziksel kondisyonu bilir.
ÖÇ09 Sigara, alkol ve bağımlılık yapan diğer maddeler ve anabolik steroidlerin sağlığa olan etkilerini bilir.
ÖÇ10 Kaza, yaralanmalardan korunmaya yönelik güvenli ve olumlu bir yaşam tarzını tanımlar.
ÖÇ11 Sağlıklı cinsel yaşam davranışlarını tanımlar.
ÖÇ12 Fiziksel büyüme, psikososyal ve psikoseksüel gelişme gibi konularda kendi sağlığının önemini bilir
ÖÇ13 Kişisel sağlık sorumluğunu üstlenme bilincini kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını etkileyen faktörler. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Ergenlik dönemi özellikleri ve sağlık davranışları. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Sağlıklı yaşam biçimi davranış kuramcıları. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Olumlu sağlık davranışı geliştirme ve izlemede katkı sağlayan kurum ve kuruluşlar. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarından düşünce gücü ile manevi gelişimin desteklenmesi. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarından yeterli ve dengeli beslenmenin önemi. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarından spor ve fiziksel aktivitenin önemi . Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarından sigara, alkol ve madde bağımlılığının zararları. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarından güvenli çevre oluşturmanın önemi. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarından kaza ve yaralanmalardan korunma yolları. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarından şiddetin zararları. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Sağlıklı cinsel yaşam davranışları. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Fiziksel büyüme, psikososyal ve psikoseksüel gelişmenin önemi. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarından sağlık sorumluluğu bilincini kazandırma. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 6 12
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 142
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,68
AKTS 6 AKTS