Genel Bilgi
Kod | HML325 |
Ad | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 5-8 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 10 AKTS |
Yerel Kredi | 9 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ŞENAY ÇETİNKAYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ŞENAY ÇETİNKAYA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin geçmişte ve bugün farklı toplumlarda çocuğa verilen önem ile ülke koşullarına yönelik çocuk sağlığı sorunları ve çözüm yöntemlerini kavramasını sağlamak Temel Sağlık Hizmetleri kapsamında Türkiyede koruyucu sağlık hizmetlerinde çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinin önem yeri ve katkısını kavratmak Çocuğun büyüme ve gelişme sürecini, büyüme ve gelişme ile ilgili teorileri bilmesini, bu süreci olumlu ya da olumsuz yönde etkileyen etmenleri tanıma ve değerlendirme yeteneğini kazandırmak Çocuğun sağlıklı büyüme ve gelişmesinin önemi çeşitleri ve beslenme bozukluklarından kaynaklanan sorunlarda gerekli girişim yeteneğini kazandırmak Öğrenci hemşirelere çocuk ve ailede saptadıkları sağlık sorunlarına yönelik uygun girişimleri planlama uygulama ve değerlendirme ile birlikte bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyebilme ve araştırma yeteneği kazandırmaktır Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde disiplinlerarası yaklaşım ve ilişkilerin önemini kavrayabilme ve bütünlük sağlayabilme ilkesini kazanmaktır
Dersin İçeriği
Doğumdan adolesana kadar (0-18 yaş dönemlerinde) normal büyüme ve gelişme özellikleri ve çocukta sağlıktan sapma durumlarını sistemlere göre inceleyerek hemşirelik bakımında holistik yaklaşımı içerir.
Dersin Ön Koşulu
Hemşirelik Esasları II dersini almış ve başarmış olmak
Kaynaklar
1. Çetinkaya Ş. Contemporary Perspective on Child Psychology and Education. ISBN 978-953-51-3739-9, Print ISBN 978-953-51-3738-2. 7 Chapters, 144 Pages. Publisher: InTech, Chapters published January 24, 2018. under CC BY 3.0 licence DOI: 10.5772/intechopen.69671 2. Şenay Çetinkaya (2012). Nutrition in Healthy Children, Contemporary Pediatrics, Dr. Öner Özdemir (Ed.), ISBN: 978-953-51-0154-3, InTech, March 3, pp. 87-120. Available from: http://www.intechopen.com/books/contemporarypediatrics/nutrition-in-healthy-children 3. Şenay Çetinkaya (2012). The Growth and Development in Healthy Child, Contemporary Pediatrics, Dr. Öner Özdemir (Ed.), ISBN: 978-953-51-0154-3, InTech, pp. 121-152. DOI: 10.5772/34500. Available from: http://www.intechopen.com/books/contemporary-pediatrics/the-growth-and-develeopment-in-a-healthy-child 4. Şenay Çetinkaya (2012). Administration and Dose of the Most Frequently Used Drugs in Paediatrics, Complementary Pediatrics, Dr. Öner Özdemir (Ed.), ISBN: 978-953-51-0155-0, InTech, March 3, pp. 289-342. DOI:10.5772/34547 Available from: http://www.intechopen.com/books/complementary-pediatrics/the-administration-and-dose-of-most-frequentlyused-drugs-in-pediatrics 5. Şenay Çetinkaya (February 4th 2015). A Nursing Approach to Food Allergies, Pediatric Nursing, Psychiatric and Surgical Issues, Oner Ozdemir, IntechOpen, pp. 33-57. DOI: 10.5772/59320. Available from: https://www.intechopen.com/books/pediatric-nursing-psychiatric-and-surgical-issues/a-nursing-approach-to-food-allergies 6. Şenay Çetinkaya and Sibel Kuşdemir (February 4th 2015). Osteomyelitis and Nursing Management, Pediatric Nursing, Psychiatric and Surgical Issues, Oner Ozdemir, IntechOpen, pp. 69-87. DOI: 10.5772/59142. Available from: https://www.intechopen.com/books/pediatric-nursing-psychiatric-and-surgical-issues/osteomyelitis-and-nursing-management 7. Şenay Çetinkaya and Emine Erçin (February 4th 2015). The Psychological Problems Seen in the Children of Divorced Parents and the Nursing Approach Concerning These Problems, Pediatric Nursing, Psychiatric and Surgical Issues, Oner Ozdemir, IntechOpen, pp. 91-115. DOI: 10.5772/59166. Available from: https://www.intechopen.com/books/pediatric-nursing-psychiatric-and-surgical-issues/the-psychological-problems-seen-in-the-children-of-divorced-parents-and-the-nursing-approach-concern 8. Pediatri Hemşireliği. Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (Edts). 3. Baskı. 17. Bölüm. Adana: Akademisyen Tıp Kitabevi. 2021. ss. 709-754. ISBN: 978-625-8430-10-3
Notlar
Geçkil EA, Çetinkaya Ş, Didişen AN. Çocuklarda Kas-İskelet Sistemi Hastalıkları, Yaralanmaları ve Hemşirelik Bakımı. In: Pediatri Hemşireliği. Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (Edts). 3. Baskı. 17. Bölüm. Adana: Akademisyen Tıp Kitabevi. 2021. ss. 709-754. ISBN: 978-625-8430-10-3 Aşkan F. Çetinkaya Ş, Chapter 35. Akraba Evliliği ve Genetik Danışmanlıkta Çocuk Hemşiresinin Rolü. Academic Studies on Natural and Health Sciences. Mehmet Dalkılıç (Edt) Gece Akademi, Ankara, 1. Basım, Volume 2. 2019 ss. 503-516. ISBN: 978-625-7976-68-8 Aşkan F. Çetinkaya Ş, Chapter 36. Yenidoğan Tarama Testlerinde Çocuk Hemşiresinin Rolü. Academic Studies on Natural and Health Sciences. Mehmet Dalkılıç (Edt) Gece Akademi, Ankara, 1. Basım, Volume 2. 2019 ss. 517-532. ISBN: 978-625-7976-68-8 Bal YE, Çetinkaya Ş, Chapter 37. Çocuklarda Astım ve Astım Ataklarını Önlemede Hemşirenin Rolü. Academic Studies on Natural and Health Sciences. Mehmet Dalkılıç (Edt) Gece Akademi, Ankara, 1. Basım, Volume 2. 2019 ss. 533-542. ISBN 978-625-7976-68-8
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çocuk sağlığı hemşireliği alanına ilişkin kuramsal bilgileri kazanır |
ÖÇ02 | Çocuğun büyüme gelişmesine ilişkin gerekli kavramları öğrenir |
ÖÇ03 | Erişkin ve çocuk arasındaki farkı ayırt edebilir |
ÖÇ04 | Çocuk sağlığı hemşireliğinin ülke sağlık sorunları içindeki yeri ve katkısını kavrayabilir |
ÖÇ05 | Çocukluk dönemi hastalıklarının hastalık belirtilerini tanıyabilir, erken tanısını koyabilir |
ÖÇ06 | Aile dinamikleri ve aile çocuk bütünlüğüne destek verebilecek şekilde iletişim kurabilir |
ÖÇ07 | Çocuk ve aileye yönelik fiziksel, duygusal, sosyal ve entellektüel sorunları saptayabilir ve uygun müdahaleye yönlendirebilecek kararlar verebilir |
ÖÇ08 | Çocuk istismar ve ihmalinin erken belirtilerin tanıyabilir |
ÖÇ09 | Çocuk istismar ve ihmalinde mevcut sorumluluklarını bilir |
ÖÇ10 | Çocuk haklarını bilerek, savunarak, öğretebilir |
ÖÇ11 | Çocuk sağlığına ilişkin sorunların çözümüne yönelik bakım planı yapabilir |
ÖÇ12 | Uygulanan hemşirelik girişimleri planını, bütüncül yaklaşım çerçevesinde değerlendirebilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çocuk sağlığı kavramı, çocuk sağlığına ilişkin göstergeler. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğine Giriş. | Pediatri Hemşireliği kaynak kitabından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Pediatrik değerlendirme, Büyüme ve gelişmenin değerlendirilmesinin önemi | Pediatri Hemşireliği kaynak kitabından okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
3 | Çocuk ve yenidoğan hakları. Pediatride İlaç Yönetiminin Önemi | Pediatri Hemşireliği kaynak kitabından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yenidoğan hastalıkları ve hemşirelik bakımı | Yenidoğan kaynak kitabından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Yenidoğan hastalıkları ve hemşirelik bakımına devam | Yenidoğan kaynak kitabından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Yenidoğan resusitasyonu ve hemşirelik | Yenidoğan kaynak kitabından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Pediatrik aciller. Çocukluk yaşlarında ağrı ve hemşirelik yönetimi | Pediatri Hemşireliği kaynak kitabından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Pediatri Hemşireliği kaynak kitabından okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çocuk döneminde beslenmenin önemi. Beslenme bozuklukları ve hemşirelik. Çocuklarda gastro intestinal sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı | Pediatri Hemşireliği kaynak kitabından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
10 | Çocuklarda solunum sistemi hastalıkları ve hemşirelik bakımı | Pediatri Hemşireliği kaynak kitabından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Çocuklarda dolaşım sistemi hastalıkları ve hemşirelik bakımı | Pediatri Hemşireliği kaynak kitabından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Çocuklarda nörolojik sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı | Pediatri Hemşireliği kaynak kitabından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Çocuklarda üriner sistem hastalıkları ve hemşirelik. Endokrin sistem hastalıklarında hemşirelik | Pediatri Hemşireliği kaynak kitabından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Çocuklarda hematolojik ve onkolojik hastalıklar ve hemşirelik | Pediatri Hemşireliği kaynak kitabından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme |
15 | Çocuklarda kas iskelet sistemi hastalıkları ve hemşirelik | Pediatri Hemşireliği kaynak kitabından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Pediatri Hemşireliği kaynak kitabından okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Pediatri Hemşireliği kaynak kitabından okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 5 | 75 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 10 | 150 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 245 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 9,80 | ||
AKTS | 10 AKTS |