HMS355 Diyabet hemşireliği

6 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HMS355
Ad Diyabet hemşireliği
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi GÜLŞAH KUMAŞ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi GÜLŞAH KUMAŞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Diyabet ve hemşirelik bakımı hakkında kapsamlı bilgileri özgün düşünce ve araştırmalar ile uzmanlık düzeyinde derinleştiren, farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilen, bu alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilen, gelişmeleri bireylerin yaşam kalitesini artırma, sağlığını koruma ve geliştirmede kullanabilen uzman hemşireler yetiştirmektir.

Dersin İçeriği

Bu ders diyabete ilişkin etiyoloji, fizyopatoloji, komplikasyonlar, tanı- tedavi ve bakım uygulamaları ile diyabete uyum, izlem ve hastaya öz yeterliliğinin kazandırılması konularında uzmanlık düzeyinde bilgi verir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Diyabet Hemşireliği Temel Bilgiler, ED: Semra ERDOĞAN, Diyabet Hemşireliği Derneği Yayını, İstanbul,2002

Notlar

PubMed, Google Scholar makalaler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 1. Diyabet hemşireliği alanında sahip olduğu güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırmalar ile uzmanlık düzeyinde derinleştirir
ÖÇ02 2. Diyabet hemşireliği alanındaki bilgileri ile ilişkili olduğu disiplinleri ve disiplinler arası etkileşimleri kavrar, yürütülen disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar.
ÖÇ03 3. Diyabet hemşireliği alanındaki bilgiler ile yeni ve karmaşık fikirleri yaratıcı ve eleştirel düşünme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yorumlar, alana özgün yeni düşünce, kavram ve yöntem geliştirir.
ÖÇ04 4. Diyabet hemşireliği alanı ile ilgili tartışmalarda özgün görüşlerini savunur, eleştirel bir bakış açısıyla konuyu inceler, geliştirir ve yenilik katar.
ÖÇ05 5. Diyabet hemşireliği alanı ile ilgili sahip olduğu bilgileri, gelişmeleri toplumun her düzeyindeki bireyin yaşam kalitesini artırma, sağlığını koruma ve geliştirmede kullanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir 1
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş ve Kaynakların Tanıtılması Dersten önce ilgili bölümü okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Dünyada ve Türkiye de Diyabet Epidemiyolojisi ve Önemi Dersten önce ilgili bölümü okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Diyabet ekibi Dersten önce ilgili bölümü okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Diyabetin Sınıflandırılması ve Tanı Kriterleri Dersten önce ilgili bölümü okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Diyabet Tedavisi- Diyabette Beslenme Dersten önce ilgili bölümü okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Diyabet Tedavisi-Diyabet ve Egzersiz Dersten önce ilgili bölümü okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Diyabet Tedavisi-İlaç Tedavisi(Oral Anti Diyabetikler-OAD) Dersten önce ilgili bölümü okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Derse ilişkin kaynakların okunması. Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Diyabet Tedavisi- İlaç Tedavisi (İnsülin) Dersten önce ilgili bölümü okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Diyabette İzlem Dersten önce ilgili bölümü okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Diyabet Komplikasyonları (AKUT komplikasyonlar) Dersten önce ilgili bölümü okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
12 Diyabet Komplikasyonları (kronik komplikasyonlar) Dersten önce ilgili bölümü okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Diyabette Hemşirelik Bakımı Dersten önce ilgili bölümü okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Diyabet Eğitimi Dersten önce ilgili bölümü okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Diyabette Güncel Yaklaşımlar Dersten önce ilgili bölümü okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Derse ilişkin kaynakların okunması. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Derse ilişkin kaynakların okunması. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 6 12
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 142
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,68
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.11.2022 12:43