Genel Bilgi
Kod | HMS357 |
Ad | Hasta Hakları ve Malpraktis |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Osman BİLGİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin mesleki hataları tanıyarak eğitim ve çalışma yaşantısı sürecinde hasta ve çalışan güvenliğini sağlamasına katkıda bulunmaktır.
Dersin İçeriği
Malpraktis, Kavramsal Çerçeve, Malpraktise Özgü Tanımlar, İnsan hakları, Hasta Hakları, Sağlık Çalışanı Hakları, Hasta Güvenliği, Sağlık Çalışanı Güvenliği, Kusur ve Sorumluluk, Sağlık Çalışanlarının Hukuki Sorumlulukları, Örnek Vakalar ve Analizleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Sert G. (2019). Uluslararası Bildirgeler ve Tıp Etiği Açısından Hasta Hakları. Seçkin Yayıncılık, İstanbul.
Notlar
Demirhan Erdemir A, Öncel Ö, Aksoy Ş. (2003). Çağdaş Tıp Etiği. Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul. Ecevit Alpar Ş, Bahçecik N, Karabacak Ü. (2013). Çağdaş Hemşirelikte Etik. Medikal Yayıncılık, İstanbul.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. |
ÖÇ02 | Sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir |
ÖÇ03 | Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir |
ÖÇ04 | Hasta haklarını bilir ve korur. |
ÖÇ05 | Malpraktisi tanımlar. |
ÖÇ06 | Malpraktisten korunma önlemlerini bilir ve uygular. |
ÖÇ07 | Bakım verdiği hastaları malpraktis uygulamalarına karşı korur ve savunur. |
ÖÇ08 | Malpralktisin cezai yaptırımlarını bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Malpraktis Kavramı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
2 | Malpraktis ile ilgili terimler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İnsan Hakları ile ilgili metinler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sağlık Çalışanlarının Hakları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Hasta Hakları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hasta Güvenliği | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Çalışan Güvenliği | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Kusur ve sorumluluk | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Sağlık çalışanlarının hukuki sorumlulukları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Malpraktisin cezai yaptırımları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İlaç Uygulamalarına yönelik malpraktis örnekleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Enfeksiyona yönelik malpraktis örnekleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | İletişim ve Kayıt tutmaya Yönelik Malpraktis Örnekleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Teknik nedenlerden kaynaklı malpraktis örnekleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |