HMS361 Çocuk Yoğun Bakım Hemşireliği

6 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HMS361
Ad Çocuk Yoğun Bakım Hemşireliği
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. Emel YÜRÜK BAL
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör.Dr. Emel YÜRÜK BAL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Çocuk yoğun bakım ünitelerinde hemşirelerin sıklıkla kullandıkları uygulamalar yoğun bakımda kalış süresini ve bakımın kalitesini etkilemesi nedeniyle büyük önem taşımaktadır. Bu sayede verilen eğitim ile çocuk yoğun bakım ünitelerinde sıklıkla uygulanan hemşirelik girişimlerine (ağız bakımı, üretral kateter bakımı, santral-periferik kateter bakımı ve ventilatör takibi) ve bütüncül hasta takibinde katkı sağlayacaktır.

Dersin İçeriği

Çocuk yoğun bakımın önemi ülkemizde de giderek daha çok kabul edilmekte ve yoğun bakım birimleri yaygınlaşmaktadır. Tıbbın bu alanında geçtiğimiz yıllarda önemli gelişmeler yaşanmış ve ilerlemeler kaydedilmiştir. Çocuk yoğun bakımı, kısmen veya tamamen yitirilmiş organ veya sistem fonksiyonlarının olumsuz etki nedenleri ortadan kaldırılıncaya kadar desteklenmesi, hastalığı oluşturan bu nedenlerin tedavi edilmesi, hastanın hayatta kalmasının sağlanması için uygulanan yöntemlerin tamamı olarak tanımlanmaktadır. Kritik hastalığı olan çocukların tam donanımlı büyük pediatrik yoğun bakım ünitelerinin olduğu merkezlerde tedavi edilmesinin mortalite üzerine olumlu etkileri olduğu yönündeki kanıtlar giderek artmaktadır. Dolayısıyla çocuk yoğun bakımın, çocuk ölümlülüğünü düşük tutmakta önemli rol oynadığı düşünülmektedir. Bu alanda etkin hizmet veren hemşirelerin, çocuk yoğun bakım ünite ve özellikleri, çocuk yoğun bakım ünitesi tasarımı ve ünite özellikleri, çocuklarda ileri yasam desteği, ventilatör girişimi, çocuklarda havayolu açıklığı ve takibi çocuk yoğun bakım ünitesinde uygulanan hemşirelik girişimleri, enteral ve parenteral beslenme, kan takibi, ilaç uygulamaları gibi konularında alacağı eğitim sayesinde bütüncül hasta bakımı gerçekleştirecektir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Çocuk Yoğun Bakım. Metin KARABÖCÜKLOĞLU İstanbul Tıp Kitabevi.ISBN978-994-421-136-9

Notlar

Çocuk Yoğun Bakım. Akademisyen Kitabevi. 2. Basım. 2019 ISBN 9786052580424


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dünya'da ve Türkiye'de çocuk sağlığı durumuna dair istatistikleri bilir.
ÖÇ02 Çocuk yoğun bakım ünitesi tasarımı ve özelliklerini tanır.
ÖÇ03 Çocuk yoğun bakım ünitesinde çalışan hemşirenin özelliklerini ve görevini tanımlar.
ÖÇ04 Çocuklarda ileri yasam desteğinin aşamalarını kavrar.
ÖÇ05 Çocuk yoğun bakımda ventilatöre bağlı hasta takibini öğrenir.
ÖÇ06 İnvazif ve non - invazif mekanik ventilasyonda hasta takibini öğrenir.
ÖÇ07 Çocuk yoğun bakımda enteral ve parenteral beslenme ilkelerini bilir.
ÖÇ08 Çocuk yoğun bakımında ilaç uygulama ilkelerini bilir.
ÖÇ09 Çocuk yoğun bakımda yatağa bağlı hasta takibi ve hemşirelik bakım uygulamalarını sayar.
ÖÇ10 Çocuk yoğun bakımda kan ve ürünleri takibini nasıl yapacağını kavrar.
ÖÇ11 Çocuk yoğun bakımda sistemsel hastalıkların bakımının planlar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dünya'da ve Türkiye'de çocuk sağlığı durumu. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Çocuk yoğun bakım ünite ve özellikleri. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
3 Çocuk yoğun hemşiresinin görevi. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Çocuklarda ileri yasam desteği. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Ventilatöre bağlı çocuk hasta takibi. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 İnvazif ve non - invazif mekanik ventilasyonda hasta takibi. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
7 Çocuk yoğun bakımda enteral ve parenteral beslenme ilkeleri. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Çocuk yoğun bakımda enteral ve parenteral beslenmede hemşirenin görevi. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Çocuk yoğun bakımında ilaç uygulamaları. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
11 Çocuk yoğun bakımda sık kullanılan hemşirelik girişimleri. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Çocuk yoğun bakımda yatağa bağlı hasta takibi ve moniterizasyonu. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Çocuk yoğun bakımda yatağa bağlı hasta takibi. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Çocuk yoğun bakımda kan ve ürünleri takibi. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Çocuk yoğun bakımda sistemsel hastalıkların hemşirelik bakımı. Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 6 12
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 142
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,68
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.11.2022 10:58