Genel Bilgi
Kod | HMS361 |
Ad | Çocuk Yoğun Bakım Hemşireliği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. Emel YÜRÜK BAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. Emel YÜRÜK BAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Çocuk yoğun bakım ünitelerinde hemşirelerin sıklıkla kullandıkları uygulamalar yoğun bakımda kalış süresini ve bakımın kalitesini etkilemesi nedeniyle büyük önem taşımaktadır. Bu sayede verilen eğitim ile çocuk yoğun bakım ünitelerinde sıklıkla uygulanan hemşirelik girişimlerine (ağız bakımı, üretral kateter bakımı, santral-periferik kateter bakımı ve ventilatör takibi) ve bütüncül hasta takibinde katkı sağlayacaktır.
Dersin İçeriği
Çocuk yoğun bakımın önemi ülkemizde de giderek daha çok kabul edilmekte ve yoğun bakım birimleri yaygınlaşmaktadır. Tıbbın bu alanında geçtiğimiz yıllarda önemli gelişmeler yaşanmış ve ilerlemeler kaydedilmiştir. Çocuk yoğun bakımı, kısmen veya tamamen yitirilmiş organ veya sistem fonksiyonlarının olumsuz etki nedenleri ortadan kaldırılıncaya kadar desteklenmesi, hastalığı oluşturan bu nedenlerin tedavi edilmesi, hastanın hayatta kalmasının sağlanması için uygulanan yöntemlerin tamamı olarak tanımlanmaktadır. Kritik hastalığı olan çocukların tam donanımlı büyük pediatrik yoğun bakım ünitelerinin olduğu merkezlerde tedavi edilmesinin mortalite üzerine olumlu etkileri olduğu yönündeki kanıtlar giderek artmaktadır. Dolayısıyla çocuk yoğun bakımın, çocuk ölümlülüğünü düşük tutmakta önemli rol oynadığı düşünülmektedir. Bu alanda etkin hizmet veren hemşirelerin, çocuk yoğun bakım ünite ve özellikleri, çocuk yoğun bakım ünitesi tasarımı ve ünite özellikleri, çocuklarda ileri yasam desteği, ventilatör girişimi, çocuklarda havayolu açıklığı ve takibi çocuk yoğun bakım ünitesinde uygulanan hemşirelik girişimleri, enteral ve parenteral beslenme, kan takibi, ilaç uygulamaları gibi konularında alacağı eğitim sayesinde bütüncül hasta bakımı gerçekleştirecektir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Çocuk Yoğun Bakım. Metin KARABÖCÜKLOĞLU İstanbul Tıp Kitabevi.ISBN978-994-421-136-9
Notlar
Çocuk Yoğun Bakım. Akademisyen Kitabevi. 2. Basım. 2019 ISBN 9786052580424
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dünya'da ve Türkiye'de çocuk sağlığı durumuna dair istatistikleri bilir. |
ÖÇ02 | Çocuk yoğun bakım ünitesi tasarımı ve özelliklerini tanır. |
ÖÇ03 | Çocuk yoğun bakım ünitesinde çalışan hemşirenin özelliklerini ve görevini tanımlar. |
ÖÇ04 | Çocuklarda ileri yasam desteğinin aşamalarını kavrar. |
ÖÇ05 | Çocuk yoğun bakımda ventilatöre bağlı hasta takibini öğrenir. |
ÖÇ06 | İnvazif ve non - invazif mekanik ventilasyonda hasta takibini öğrenir. |
ÖÇ07 | Çocuk yoğun bakımda enteral ve parenteral beslenme ilkelerini bilir. |
ÖÇ08 | Çocuk yoğun bakımında ilaç uygulama ilkelerini bilir. |
ÖÇ09 | Çocuk yoğun bakımda yatağa bağlı hasta takibi ve hemşirelik bakım uygulamalarını sayar. |
ÖÇ10 | Çocuk yoğun bakımda kan ve ürünleri takibini nasıl yapacağını kavrar. |
ÖÇ11 | Çocuk yoğun bakımda sistemsel hastalıkların bakımının planlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dünya'da ve Türkiye'de çocuk sağlığı durumu. | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Çocuk yoğun bakım ünite ve özellikleri. | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
3 | Çocuk yoğun hemşiresinin görevi. | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Çocuklarda ileri yasam desteği. | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ventilatöre bağlı çocuk hasta takibi. | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İnvazif ve non - invazif mekanik ventilasyonda hasta takibi. | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
7 | Çocuk yoğun bakımda enteral ve parenteral beslenme ilkeleri. | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çocuk yoğun bakımda enteral ve parenteral beslenmede hemşirenin görevi. | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Çocuk yoğun bakımında ilaç uygulamaları. | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
11 | Çocuk yoğun bakımda sık kullanılan hemşirelik girişimleri. | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Çocuk yoğun bakımda yatağa bağlı hasta takibi ve moniterizasyonu. | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Çocuk yoğun bakımda yatağa bağlı hasta takibi. | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Çocuk yoğun bakımda kan ve ürünleri takibi. | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Çocuk yoğun bakımda sistemsel hastalıkların hemşirelik bakımı. | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunuş yoluyla anlatım, soru-cevap | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |