HML306 Tıbbi Etik

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HML306
Ad Tıbbi Etik
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN


Dersin Amacı

Tıbbi Etik dersi sağlıkla ilgili çağdaş konulara eleştirel bir yaklaşım sağlamaya çalışmakta, tıp etiği ile ilgili spesifik noktaları vurgulamaktadır. Öğrencilerin tıp etiği ile ilgili konulara bilimsel bakış kazanmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Tıp Etiğine ait kavramların analizi, tıp etiği ilkeleri doğrultusunda sağlık çalışanlarının etik karar verme süreçleri ve bu süreçleri etkileyen dinamikler örneklerle incelenmesi hedeflenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ders notları ve slaytları

Notlar

Çağdaş Tıp Etiği, Ayşegül Demirhan Erdemir, Öztan Öncel, Şahin Aksoy. 2003. İstanbul. Nobel Tıp Kitapevleri. Etik Konulardan Seçmeler. Gülşen Terakye. Ayşe Ferda Ocakçı. 2013. İstanbul Tıp Kitabevi. Çağdaş Hemşirelikte Etik. Şule Ecevit Alpar. Nefise Bahçecik. Ükke Karabacak.2013. 3. baskı. İstanbul Medikal Yayıncılık. Hemşirelik Tarihi Deontoloji Etik. Ayla Ünsal. Akademi Basın Yayıncılık. 2021. İstanbul. Türk Tıp Etiği ve Tıp Hukuku Araştırmaları Yıllığı. Arın Amal, Hanzade Doğan, Fatih Selami Mahmutoğlu. 2011-2012-2013. Nobel Tıp Kitabevi. İstanbul.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenci etik kavramını bilir.
ÖÇ02 Etik karar verme becerisini kazanır
ÖÇ03 Araştırma etiğini bilir ve uygular.
ÖÇ04 Hemşirelik rol ve işlevlerinde temel insan hakları ve hasta haklarına ilişkin yasal ve etik davranışlar sergiler.
ÖÇ05 Etik ve hemşirelik etiğine ilişkin temel kavramları, ahlaki kuralları ve değer sistemlerini tanımlar
ÖÇ06 Hemşirelik felsefesi, hemşirelik değerleri ve hemşirelik etik kodlarını açıklar
ÖÇ07 Kişisel değerlerini, hemşirelik felsefesi ve hemşirelik değerleri ile bütünleştirerek mesleki davranışlarına yansıtır .
ÖÇ08 .Sağlık hizmetleri kapsamında hemşirenin görev, yetki ve sorumluluklarını belirleyici yasaları tanımlar
ÖÇ09 .Etik karar verme sürecinin aşamalarını tanımlar
ÖÇ10 Etik ikilemleri çözümlemede etik rehber ilkelerle karar verme becerisi kazanıp davranışa dönüştürür
ÖÇ11 Çağdaş tıbbi girişimler ve bakımda etik sorun ve ikilemleri ifade eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 1
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır 1
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tıp Etiği ve Tıp Etiğinde Temel Kavramlar. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Biyomedikal Etiğin Temel İlkeleri. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 İnsan Hakları Çerçevesinde Hasta Hakları ve Hasta-Hemşire İlişkisinin Etik Yönü. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Klinik Tıp Etiğinde Prospektif Yaklaşım: Etik Karar Verme Süreci. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Klinik Tıp Etiğinde Retrospektif Yaklaşım: Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Klinik Tıp Etiğinde : Etik Vaka Çözümlenmesi Yöntem Bilgisi. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Etik vaka örnekleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav ders kaynaklarının okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Tıpta Araştırma ve Araştırma Etiği. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Klasik Hekim Andından Çağdaş Bildirgelere Tıp Etiği Referans Metinleri. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Tıp Etiğinde Sorun Kümeleri. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
12 Yaşama Saygı, Yarar Sağlama ve Zarar Vermeme ile İlgili vaka Tartışmaları. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay
13 Özerkliğe Saygı, Aydınlatma ve Onam ile ilgili Vaka Tartışmaları. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay
14 Sınırlı Kaynakların Adil Kullanımı ile ilgili Vaka Tartışmaları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay
15 Etik Kurullar ve İşlevleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları ders kaynaklarının okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları ders kaynaklarının okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS