Genel Bilgi
Kod | HML306 |
Ad | Tıbbi Etik |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tıbbi Etik dersi sağlıkla ilgili çağdaş konulara eleştirel bir yaklaşım sağlamaya çalışmakta, tıp etiği ile ilgili spesifik noktaları vurgulamaktadır. Öğrencilerin tıp etiği ile ilgili konulara bilimsel bakış kazanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Tıp Etiğine ait kavramların analizi, tıp etiği ilkeleri doğrultusunda sağlık çalışanlarının etik karar verme süreçleri ve bu süreçleri etkileyen dinamikler örneklerle incelenmesi hedeflenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders notları ve slaytları
Notlar
Çağdaş Tıp Etiği, Ayşegül Demirhan Erdemir, Öztan Öncel, Şahin Aksoy. 2003. İstanbul. Nobel Tıp Kitapevleri. Etik Konulardan Seçmeler. Gülşen Terakye. Ayşe Ferda Ocakçı. 2013. İstanbul Tıp Kitabevi. Çağdaş Hemşirelikte Etik. Şule Ecevit Alpar. Nefise Bahçecik. Ükke Karabacak.2013. 3. baskı. İstanbul Medikal Yayıncılık. Hemşirelik Tarihi Deontoloji Etik. Ayla Ünsal. Akademi Basın Yayıncılık. 2021. İstanbul. Türk Tıp Etiği ve Tıp Hukuku Araştırmaları Yıllığı. Arın Amal, Hanzade Doğan, Fatih Selami Mahmutoğlu. 2011-2012-2013. Nobel Tıp Kitabevi. İstanbul.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci etik kavramını bilir. |
ÖÇ02 | Etik karar verme becerisini kazanır |
ÖÇ03 | Araştırma etiğini bilir ve uygular. |
ÖÇ04 | Hemşirelik rol ve işlevlerinde temel insan hakları ve hasta haklarına ilişkin yasal ve etik davranışlar sergiler. |
ÖÇ05 | Etik ve hemşirelik etiğine ilişkin temel kavramları, ahlaki kuralları ve değer sistemlerini tanımlar |
ÖÇ06 | Hemşirelik felsefesi, hemşirelik değerleri ve hemşirelik etik kodlarını açıklar |
ÖÇ07 | Kişisel değerlerini, hemşirelik felsefesi ve hemşirelik değerleri ile bütünleştirerek mesleki davranışlarına yansıtır . |
ÖÇ08 | .Sağlık hizmetleri kapsamında hemşirenin görev, yetki ve sorumluluklarını belirleyici yasaları tanımlar |
ÖÇ09 | .Etik karar verme sürecinin aşamalarını tanımlar |
ÖÇ10 | Etik ikilemleri çözümlemede etik rehber ilkelerle karar verme becerisi kazanıp davranışa dönüştürür |
ÖÇ11 | Çağdaş tıbbi girişimler ve bakımda etik sorun ve ikilemleri ifade eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tıp Etiği ve Tıp Etiğinde Temel Kavramlar. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Biyomedikal Etiğin Temel İlkeleri. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | İnsan Hakları Çerçevesinde Hasta Hakları ve Hasta-Hemşire İlişkisinin Etik Yönü. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Klinik Tıp Etiğinde Prospektif Yaklaşım: Etik Karar Verme Süreci. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Klinik Tıp Etiğinde Retrospektif Yaklaşım: | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Klinik Tıp Etiğinde : Etik Vaka Çözümlenmesi Yöntem Bilgisi. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Etik vaka örnekleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | ders kaynaklarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tıpta Araştırma ve Araştırma Etiği. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Klasik Hekim Andından Çağdaş Bildirgelere Tıp Etiği Referans Metinleri. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Tıp Etiğinde Sorun Kümeleri. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
12 | Yaşama Saygı, Yarar Sağlama ve Zarar Vermeme ile İlgili vaka Tartışmaları. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay |
13 | Özerkliğe Saygı, Aydınlatma ve Onam ile ilgili Vaka Tartışmaları. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay |
14 | Sınırlı Kaynakların Adil Kullanımı ile ilgili Vaka Tartışmaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay |
15 | Etik Kurullar ve İşlevleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders kaynaklarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders kaynaklarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |