Genel Bilgi
Kod | HMS374 |
Ad | Sağlık okuryazarlığı |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ŞENAY ÇETİNKAYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ŞENAY ÇETİNKAYA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Eleştirel medya okuryazarlığının temel hedefi izleyicilerin/okuyucuların medya tüketiminde sorgulayıcı bir yaklaşım geliştirilebilmeleridir. Bunun için bilinçli medya tüketiminin aile içinde ve erken eğitim sistemi içinde yer alan derslerle desteklenmesini önerir. Medyada sunulan tüm içeriklen eleştirel bir gözle okunması ilkesinden yola çıkar. Sağlık okur-yazarlığı, eleştirel medya okuryazarlığı ilkelerini (erişim, değerlendirme, çözümleme ve çıktı üretme) medyada yer alan sağlık temalı haberler, programlar ve yayınlara uyarlamayı amaçlamaktadır. İnsan yaşamını ve sağlık kalitesini konu edinen ve giderek popülerite kazanan sağlık alanındaki medya içeriklerinin bilimsellik ilkesinden hareket etmesi gerekir. Kimi zaman bu gerekliliği karşılamayan yayınlarla karşılaşılmakta; bunların uygulanması insan sağlığını tehdit eden sonuçlar doğurabilmektedir. Bu içerikler konusunda duyarlı ve doğru tüketim için sağlık okuryazarlığı dersi alan için gerekli görülmektedir
Dersin İçeriği
Eleştirel medya okuryazarlığı teorileri, sağlık iletişimi kavramı ve teorileri, sağlık okuryazarlığı kavramı ve teorik yaklaşımlar, medyadaki sağlık temalı içerikler (haberler, programlar, uzman görüşleri vb), sağlık temalı içerikleri üzerine eleştirel yaklaşımlar, örnekler üzerine çalışmalar.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
google akademi, google advanced academi, wikipedia, Türk Tıp Dizini, Dynmed, üniversite veri tabanları
Notlar
Cetinkaya S, Askan F, Gunes NEO, Todil T, Yuruk E. E-health literacy of nursing students and investigation of factors affecting e-health literacy during COVID-19 pandemic process: A cross-sectional study. Medicine (Baltimore). 2022 Sep 2;101(35):e30148. DOI: 10.1097/MD.0000000000030148. PMID: 36107588; PMCID: PMC9439628.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sağlık okuryazarlığının önemini bilir |
ÖÇ02 | Sağlık okuryazarlığı kavramsal modeli bilir |
ÖÇ03 | Ülkemizde ve dünyada sağlık okuryazarlığını araştırır |
ÖÇ04 | Sağlık okuryazarlığını etkileyen faktörleri bilir |
ÖÇ05 | Çocuk sağlığı ve Sağlık okuryazarlığının önemini bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sağlık okuryazarlığına giriş ve Sağlık okuryazarlığının önemi | Anlatım, Sunum, Soru- Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sağlık okuryazarlığında temel kavramlar | Anlatım, Sunum, Soru- Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Sağlık okuryazarlığı kavramsal modeli, Sağlığı geliştirme modelleri | Anlatım, Sunum, Soru- Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Ülkemizde ve dünyada sağlık okuryazarlığı | Anlatım, Sunum, Soru- Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Sağlık okuryazarlığını etkileyen faktörler | Anlatım, Sunum, Soru- Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Sağlık okuryazarlığının güçlendirilmesi | Anlatım, Sunum, Soru- Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
7 | Sosyal medya ve Sağlık okuryazarlığı | Anlatım, Sunum, Soru- Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Kronik hastalıklar ve Sağlık okuryazarlığı | Anlatım, Sunum, Soru- Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Çocuk sağlığı ve Sağlık okuryazarlığı | Anlatım, Sunum, Soru- Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kadın sağlığı ve Sağlık okuryazarlığı | Anlatım, Sunum, Soru- Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Sağlığın ticarileşmesi veya Sağlıklı beslenme ve Sağlık okuryazarlığı | Anlatım, Sunum, Soru- Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Kurumsal Sağlık okuryazarlığı | Anlatım, Sunum, Soru- Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Öğrenci araştırma sunumları | Anlatım, Sunum, Soru- Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Öğrenci araştırma sunumlarına devam | Anlatım, Sunum, Soru- Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |