Genel Bilgi
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere geriatri hemşireliğinde yeterli bilgi ve beceri kazandırmaktır. Ayrıca yaşlanma teori ve kavramlarını, süreçle ilgili problemleri, fizyolojik ve psikolojik değişiklikleri tanımlamak, uygun hemşirelik girişimlerini öğrenme, yaşlı bakımında yasal ve etik boyutu açıklamaktır.
Dersin İçeriği
Geriatrinin tanımı, Dünyada ve Ülkemizde yaşlı nüfus, Evde bakım sistemleri ve ülkemizde yaşlı sağlığı hizmetleri, Yaşlıdaki fizyolojik değişikler, Yaşlanma mekanizmaları ve anti-aging, Geriatrik hastalıkların psikososyal gereksinimleri, Geriatrik hastalarla iletişim, Geriatrik hastada beslenme ve sıvı dengesi, Huzurevi ziyareti, Geriatrik hastalarda ilaç kullanımı, Ev kazalarının ve düşmelerin önlenmesi, Geriatride yaşam kalitesi ve rehabilitasyon, Yaşlılara hizmet veren kuruluşlar
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Geriatri Hemşireliği 2019 Yaşlı Sağlığı ve Bakım 2014
Notlar
İnternet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yaşlanma teorileri temelinde yaşlılığı tanımlayabilir. |
ÖÇ02 | Demografik eğilimler ve istatistiksel veriler doğrultusunda yaşlı popülasyonu tanımlayabilir |
ÖÇ03 | Yaşlılığın normal ve patolojik değişimlerle sonuçlanan fizyolojik yönlerini tartışabilir |
ÖÇ04 | Yaşlılarda sağlığın geliştirilmesi ve koruyucu sağlık bakımının önemini tanımlayabilir |
ÖÇ05 | Önemli fiziksel ve mental sağlık sorunlarını, yaşlı birey ve aileleri üzerindeki etkilerini saptayabilir |
ÖÇ06 | Temel geriatrik sendromlar ve hasta bireye etkilerini saptayabilir |
ÖÇ07 | Evde, toplumda, akut bakım kuruluşlarında ve özel alanlarda yaşlı bireylerin ve ailelerinin sorunlarını değerlendirebilir |
ÖÇ08 | Yaşlı bireyin bakımına ilişkin etik ve hukuksal konuları saptayabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş ve kaynakların tanıtılması | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Geriatrinin tanımı, Dünyada ve Ülkemizde yaşlı nüfus | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Evde bakım sistemleri ve ülkemizde yaşlı sağlığı hizmetleri | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yaşlıdaki fizyolojik değişikler | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Yaşlanma mekanizmaları ve anti-aging | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Geriatrik hastalıkların psikososyal gereksinimleri | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Geriatrik hastalarla iletişim | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara sınav | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Geriatrik hastada beslenme ve sıvı dengesi | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Geriatrik hastalarda ilaç kullanımı | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ev kazalarının ve düşmelerin önlenmesi | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Geriatride yaşam kalitesi ve rehabilitasyon | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
13 | Yaşlılara hizmet veren kuruluşlar | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Vaka tartışması 1 | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Vaka tartışması 2 | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl sonu sınavlarına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl sonu sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |