Genel Bilgi
Kod | ECS416 |
Ad | İlaç Analizlerinde Ayırma Teknikleri ve Kromatografi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SABRİYE AYDINOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi SABRİYE AYDINOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ders kapsamında öğrencilerin ayırma yöntemleri, kromatografi , kromatografik analizde kullanılan yöntemleri öğrenmesi ve güncel araştırmalarla ilaç analizlerindeki kullanımları hakkında bilgi edinmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Ayırma Yöntemleri, Kromatografi, Kromatografik Yöntemler ve Güncel Uygulamaları
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Aydinoglu S., Cukurova Üniversitesi Öğrenci Bilgi Sistemi Ders Notları
Notlar
Cazes J., Kromatografi ansiklopedisi, İkinci Baskı, 2005
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Analitik ayırma yöntemlerini tanımlar |
ÖÇ02 | Kromatografi ve kromatografide temel parametreleri tanımlar. |
ÖÇ03 | Kromatografik yöntemleri tanımlar |
ÖÇ04 | Kromatografik yöntemlerdeki optimizasyon parametrelerini tanımlar |
ÖÇ05 | İlaç analizlerinde kullanılan yöntemleri açıklar. |
ÖÇ06 | Kromatografik yöntemleri uygulama için temel bilgileri açıklar. |
ÖÇ07 | Kromatografik analizlerden elde edilen verileri hesaplar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ayırma Yöntemler | AnlatımTartışmaAlıştırma ve UygulamaBeyin FırtınasıPerformans Görevi (Uygulama / Laboratuvar / Atölye / Arazi Çalışması / Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
2 | Kromatografik Yöntemler ve Kromatografideki Temel Kavramlar | AnlatımTartışmaAlıştırma ve UygulamaBeyin FırtınasıPerformans Görevi (Uygulama / Laboratuvar / Atölye / Arazi Çalışması / Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Kromatografik Yöntemlerde Hesaplamalar | AnlatımTartışmaAlıştırma ve UygulamaBeyin FırtınasıPerformans Görevi (Uygulama / Laboratuvar / Atölye / Arazi Çalışması / Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yüksek Performanslı Sıvı Kromatografisi | AnlatımTartışmaAlıştırma ve UygulamaBeyin FırtınasıPerformans Görevi (Uygulama / Laboratuvar / Atölye / Arazi Çalışması / Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Yüksek Performanslı Sıvı Kromatografisinde Optimizasyon | AnlatımTartışmaAlıştırma ve UygulamaBeyin FırtınasıPerformans Görevi (Uygulama / Laboratuvar / Atölye / Arazi Çalışması / Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
6 | HPLC'de Cihaz Bileşenleri | AnlatımTartışmaAlıştırma ve UygulamaBeyin FırtınasıPerformans Görevi (Uygulama / Laboratuvar / Atölye / Arazi Çalışması / Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | İlaç Analizlerinde HPLC kullanımı | AnlatımTartışmaAlıştırma ve UygulamaBeyin FırtınasıPerformans Görevi (Uygulama / Laboratuvar / Atölye / Arazi Çalışması / Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez) | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Gaz Kromatografisi | AnlatımTartışmaAlıştırma ve UygulamaBeyin FırtınasıPerformans Görevi (Uygulama / Laboratuvar / Atölye / Arazi Çalışması / Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez) | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Beyin Fırtınası |
10 | Gaz Kromatografisiyle İlaç Analizleri | AnlatımTartışmaAlıştırma ve UygulamaBeyin FırtınasıPerformans Görevi (Uygulama / Laboratuvar / Atölye / Arazi Çalışması / Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kromatografik Analizlerde Numune hazırlama teknikleri | AnlatımTartışmaAlıştırma ve UygulamaBeyin FırtınasıPerformans Görevi (Uygulama / Laboratuvar / Atölye / Arazi Çalışması / Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
12 | İlaç analizlerinde gaz kromatografisinin uygulamaları | AnlatımTartışmaAlıştırma ve UygulamaBeyin FırtınasıPerformans Görevi (Uygulama / Laboratuvar / Atölye / Arazi Çalışması / Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Gaz kromatografisinde yöntem optimizasyonu | AnlatımTartışmaAlıştırma ve UygulamaBeyin FırtınasıPerformans Görevi (Uygulama / Laboratuvar / Atölye / Arazi Çalışması / Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Elektroforetik Ayırma Yöntemleri ve Uygulamaları | AnlatımTartışmaAlıştırma ve UygulamaBeyin FırtınasıPerformans Görevi (Uygulama / Laboratuvar / Atölye / Arazi Çalışması / Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Kombine Ayırma Yöntemleri ve İlaç Analizlerinde Uygulamaları | AnlatımTartışmaAlıştırma ve UygulamaBeyin FırtınasıPerformans Görevi (Uygulama / Laboratuvar / Atölye / Arazi Çalışması / Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 56 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,24 | ||
AKTS | 2 AKTS |