SNFZ101 İlkokulda Temel Matematik

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SNFZ101
Ad İlkokulda Temel Matematik
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi EMEL ÇİLİNGİR ALTINER


Dersin Amacı

Sınıf öğretmen adaylarına temel matematik konu alanı ile ilgili kavram ve ilkeleri kazandırmak

Dersin İçeriği

Sayı sistemleri, sayı sistemlerinin dört işleme göre kapalılık özellikleri, matematiksel modelleme, dört işlem içeren problem çözme ve kurma, taban aritmetiği, en küçük ortak kat ve en büyük ortak bölen, kesir ve kesirlerde işlemler, temel geometrik şekiller, temel uzay geometri geometrik cisimler ve açınımlar ile ölçü kavramı ve temel ölçü birimleri ve bu konuların matematik öğretimin amaç, ilke ve ilkokul matematik programıyla ilişkisi.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

İlkokulda Temel Matematik, Toptaş V., Editör, Vizetek Temel Yayınları, İstanbul, ss.1-10, 2019

Notlar

Kaçar, A. (2006). Temel matematik. Ankara: PegemA Yayınevi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sayı sistemlerini ve dört işlem özelliklerini bilir.
ÖÇ02 Matematiksel modelleme ve denklem kurmanın özelliklerini bilir.
ÖÇ03 Dört işlem içeren problem çözer
ÖÇ04 Taban aritmetiğinde işlemler arası dönüşümler yapabilir.
ÖÇ05 Bölünebilmenin özelliklerini bilir ve işlem yapabilir
ÖÇ06 Ebob ve Ekok ile ilgili işlemleri yapabilir.
ÖÇ07 Kesirlerle dört işlem yapabilir.
ÖÇ08 Örüntü ve temel geometrik şekiller konusunda sorular çözebilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir. 1
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır. 1
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. 4
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır. 2
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir. 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar. 2
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir. 1
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar. 1
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır. 3
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur.
PÖÇ22 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder.
PÖÇ23 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur.
PÖÇ24 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur. 2
PÖÇ25 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır.
PÖÇ26 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı Kaçar, A. (2006). s.2-6 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Sayı sistemleri KKaçar, A. (2006). Temel matematik. Ankara: PegemA Yayınevi Elçi, A. N. Güzel, E. B. Günhan, B. C., Çimen, E. E. (2016). Temel Matematiksel Kavramlar ve Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayınevi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Doğal sayılar ve özellikleri Kaçar, A. (2006). Temel matematik. Ankara: PegemA Yayınevi Elçi, A. N. Güzel, E. B. Günhan, B. C., Çimen, E. E. (2016). Temel Matematiksel Kavramlar ve Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayınevi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
4 Tam sayılar ve işlemler KKaçar, A. (2006). Temel matematik. Ankara: PegemA Yayınevi Elçi, A. N. Güzel, E. B. Günhan, B. C., Çimen, E. E. (2016). Temel Matematiksel Kavramlar ve Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayınevi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
5 Çeşitli sayı sistemleriyle ilgili problemler Kaçar, A. (2006). Temel matematik. Ankara: PegemA Yayınevi Elçi, A. N. Güzel, E. B. Günhan, B. C., Çimen, E. E. (2016). Temel Matematiksel Kavramlar ve Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayınevi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
6 Değişik tabanlı sayılar ve işlemler Kaçar, A. (2006). Temel matematik. Ankara: PegemA Yayınevi Elçi, A. N. Güzel, E. B. Günhan, B. C., Çimen, E. E. (2016). Temel Matematiksel Kavramlar ve Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayınevi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
7 Bölünebilme ve problem çözümü, Kaçar, A. (2006). Temel matematik. Ankara: PegemA Yayınevi Elçi, A. N. Güzel, E. B. Günhan, B. C., Çimen, E. E. (2016). Temel Matematiksel Kavramlar ve Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayınevi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Kaçar, A. (2006); Kadıoğlu, E. ve Kamali, M. (2005). Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 EKOK EBOB ve problemler Kaçar, A. (2006). Temel matematik. Ankara: PegemA Yayınevi Elçi, A. N. Güzel, E. B. Günhan, B. C., Çimen, E. E. (2016). Temel Matematiksel Kavramlar ve Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayınevi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Oran, orantı, bileşik orantı kavramları problemler Kaçar, A. (2006). Temel matematik. Ankara: PegemA Yayınevi Elçi, A. N. Güzel, E. B. Günhan, B. C., Çimen, E. E. (2016). Temel Matematiksel Kavramlar ve Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayınevi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
11 Kesirlerle dört işlem problemleri Kaçar, A. (2006). Temel matematik. Ankara: PegemA Yayınevi Elçi, A. N. Güzel, E. B. Günhan, B. C., Çimen, E. E. (2016). Temel Matematiksel Kavramlar ve Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayınevi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
12 Örüntü konusunda problemler Kaçar, A. (2006). Temel matematik. Ankara: PegemA Yayınevi Elçi, A. N. Güzel, E. B. Günhan, B. C., Çimen, E. E. (2016). Temel Matematiksel Kavramlar ve Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayınevi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Temel geometrik şekillerin tanıtımı ve özelikleri Kaçar, A. (2006). Temel matematik. Ankara: PegemA Yayınevi Elçi, A. N. Güzel, E. B. Günhan, B. C., Çimen, E. E. (2016). Temel Matematiksel Kavramlar ve Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayınevi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Temel geometrik kavramlarla ilgili problemler- I Kaçar, A. (2006). Temel matematik. Ankara: PegemA Yayınevi Elçi, A. N. Güzel, E. B. Günhan, B. C., Çimen, E. E. (2016). Temel Matematiksel Kavramlar ve Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayınevi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Temel geometrik kavramlarla ilgili problemler - II Kaçar, A. (2006). Temel matematik. Ankara: PegemA Yayınevi Elçi, A. N. Güzel, E. B. Günhan, B. C., Çimen, E. E. (2016). Temel Matematiksel Kavramlar ve Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayınevi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaçar, A. (2006); Kadıoğlu, E. ve Kamali, M. (2005). Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaçar, A. (2006); Kadıoğlu, E. ve Kamali, M. (2005). Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS