Genel Bilgi
Kod | HMS365 |
Ad | Kanıta dayalı hemşirelik |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. Ece KURT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. Ece KURT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğretime ilişkin kavramları tanımlayabilme, Eğitim planlayabilme ve gerçekleştirebilme
Dersin İçeriği
Eğitim, öğretim, öğretim yöntem ve teknikleri, hasta eğitimi, klinik öğrenme, hizmetiçi eğitim, taburculuk eğitimi
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
DSÖ Kanıta Dayalı Uygulama Kılavuzları CDC Kanıta Dayalı Uygulama Kılavuzları NICE Kanıta Dayalı Uygulama Kılavuzları
Notlar
Kapucu, S., Kahveci, R. 1. Hipokrat Kitabevi Kanıta Dayalı Hemşirelik Uygulamaları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel bilgiyi tanır, tanımlar. |
ÖÇ02 | Bilimsel bir disiplin olarak kanıra dayalı hemşirelik uygulamalarının önemini kavrar |
ÖÇ03 | Kanıt temelli bilgilere ulaşır |
ÖÇ04 | Kanıt düzeylerini açıklar ve belirler |
ÖÇ05 | Bilimsel çalışmaları gruplandırır |
ÖÇ06 | Literatürü doğru ve yeterli tarayabilme becerisi kazanır |
ÖÇ07 | Cerrahi alan enfeksiyonlarının önlenmesine ilişkin önerilen kanıt temelli bilgilere ulaşabilir |
ÖÇ08 | Üriner sistem enfeksiyonlarının önlenmesine ilişkin önerilen kanıt temelli bilgilere ulaşır |
ÖÇ09 | Ventilatör ilişkili pnömominin önlenmesine ilişkin önerilen kanıt temelli bilgilere ulaşır |
ÖÇ10 | Kateter ilişkili enfeksiyonların önlenmesine ilişkin önerilen kanıt temelli bilgilere ulaşır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel Bir Disiplin Olarak Hemşirelik | Hemşireliğin bilimsel bir disiplin olarak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
2 | Kanıt Nedir, Kanıt Tipleri ve Kanıta Dayalı İfadesine Yüklenen Anlamlar Nelerdir | Kanıta Dayalı Hemşireliğin (KDH) tanımlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
3 | Kanıta Dayalı Hemşireliğin Tarihçesi | Kanıta Dayalı Hemşireliğin tarihçesinin bilinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Kanıta Dayalı Hemşireliğin Eğitimdeki Yeri/Önemi | Kanıta Dayalı Hemşireliğin eğitim ve uygulamadaki yerinin ve öneminin tanımlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Kanıta Dayalı Hemşirelik (KDH) ve Hemşirelikte Araştırma | Kanıta Dayalı Hemşireliğin Ülkemizdeki durumunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
6 | Araştırma Bulgularının Uygulamada Kullanım Durumu | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Araştırma Sonuçlarının Kullanımını Etkileyen Nedenler | Araştırmaların Uygulamaya Yansımasına Yönelik Önerilerin öğrenciler tarafından sunulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kanıt Düzeyleri | Kanıt düzeyine karar verebilme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Meta analiz-sistematik derleme | örneklerle açıklama | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
11 | deneysel çalışmalar nasıl yapılır, özellikleri ve çeşitleri | örneklerle açıklama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
12 | Deneysel ol olmayan çalışmalar nasıl yapılır, özellikleri ve çeşitleri | literatürden örnekler ve şema ile açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Cerrahi alan enfeksiyonlarına ilişkin kanıta dayalı bilgiler | öğrencilerin hazırladıkları konuların anlatılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | üriner sistem enfeksiyonlarına ilişkin kanıta dayalı bilgiler | öğrencilerin hazırladıkları konuların anlatılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Ventilatör ilişkili pnömoniye ilişkin kanıta dayalı bilgiler | öğrencilerin hazırladıkları konuların anlatılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |