Genel Bilgi
Kod | P264 |
Ad | Peyzaj Yönetimi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAKAN ALPHAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAKAN ALPHAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İnsan ve peyzaj arasındaki ilişki ve etkileşimler ile insan müdahalelerinin peyzajlar üzerinde yarattığı çevresel risklerin neden-sonuç ilişkileri ile ortaya konması, sürdürülebilir kullanım için peyzajlar üzerinde yaratılan/yaratılacak etkilerin sayısal yöntemlerle analiz edilerek karşılaştırılması ve planlama kararları bakımından değerlendirilmesi Peyzaj yönetimi çerçevesinde kıyı yönetiminin temel kavram ve örnek uygulamalarının öğrencilere aktarılması
Dersin İçeriği
Peyzaj ve insan arasındaki ilişki ve etkileşimler, bu etkileşimlerden kaynaklanan çevresel bozunmalar ve riskler, bu risklerin ve bozunmaların tespit edilmesi, önlenmesi ve etkilerinin azaltılmasındaki geleneksel ve modern araç ve yöntemler, kaynaklardaki bozunmalar ve potansiyel riskler ile sektörel kullanım talepleri arasındaki ilişkiler ve bu ilişkilerin analizi Kıyı peyzajlarının fiziksel özellikleri, kıyı ekosistemi Kıyılarda alan kullanımları ve koruma gereksinimi Ulusal ve bölgesel ölçekte kıyı koruma yönünden çelişkiler Kıyı yönetiminde teknikler ve araçlar Yönetim planlaması Örnek çalışmalar
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Haftalık olarak örencilere verilen ders notları ve/ya çalışma notları
Notlar
A.M. VanDerZanden, T. W. Cook. 2010. Sustainable Landscape Management: Design, Construction, and Maintenance. Wiley. ISBN: 978-0-470-88042-5, 256 P.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İnsan faktörü ve peyzajlar arasındaki ilişkileri ve çeşitli faaliyetler ile ortaya çıkarılan çevresel riskleri algılar. |
ÖÇ02 | Peyzajlar için herhangi bir kullanım bakımından potansiyel riskleri tanımlayabilmek ve ağırlıklandırabilmek, risk değerlendirmede kullanılan yöntemler konusunda bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Peyzajların yönetiminde çevresel risklerin önlenmesi/azaltılması ve sürdürülebilirlik temelli kaynak koruma-kullanma dengesi açısından yaklaşma bilgi ve becerileri kazanır. |
ÖÇ04 | Kıyı peyzajlarının fiziksel ve biyolojik özellikleri, kıyı habitatları ve bitki toplulukları ile kıyılarda alan kullanımları konusunda temel bilgileri öğrenir. |
ÖÇ05 | Kıyılarda planlama sorunları, olanaklar ve çözüm alternatiflerini ilişkilendirerek mantıksal çerçeve kurabilmek, yönetim teknikleri ve araçları öğrenir. |
ÖÇ06 | Kıyı yönetimi konusundaki çalışmaları bilir, örnek planlama yaklaşımları geliştirebilir ve sunar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurlarını, insan gereksinimlerini karşılamada sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanır. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini öğrenir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek bilgileri edinir ve peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgisini kullanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama ve uygulma becerisi edinir. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi edinir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi edinir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanımı ve İçeriği: Peyzajın tanımlanması: Peyzaj yönetiminin gerekliliği, Mikro proje konuları, hazırlama ve sunum şartlarının belirtilmesi | Ders kapsamı, akışı ve öğrenme çıktılarının gözden geçirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Peyzaj ile insan arasındaki bağlar; ilişki ve etkileşimler. Bir değiştirici güç olarak insanın ekosistem içindeki işlevi. | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Peyzaj üzerindeki olumsuz insan etkileri ve bunun sonucunda ortaya çıkan çevresel riskler. Habitatların kullanımlara karşı hassasiyeti ile koruma arasındaki ilişkiler. | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yerel, bölgesel, küresel, ulusal ve uluslar arası ölçeklerdeki peyzaj yönetimi sorunları ile etkin mücadele yöntemleri. | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Peyzajda bozunmaları en aza indirecek yaklaşımlar. Çevresel zararların kontrolü, çevresel risk değerlendirmesi | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sayısal risk tanımlama ve ağırlıklandırma, risk alanlarının haritalanması ve risklerin önceliklendirilmesi ve riskin gerçekleşmesi durumunda etkilerin azaltılmasına ilişkin yöntemler | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Mikro Projelerin Sunumu | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Peyzaj yönetimi çerçevesinde kıyı peyzajlarının içeriği ve gelişimi | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kıyının fiziksel özellikleri, kıyı ekosistemleri ve Akdeniz kıyı habitatları | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Arazi çalışması: Yumurtalık Dalyan Çamlığı TKA | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kıyılarda alan kullanımları, ulusal ve bölgesel ölçekte kıyı koruma yönünden çelişkiler | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Arazi çalışması: Mersin-Silifke kıyı şeridi | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kıyı yönetiminde teknikler ve araçlar | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Sulak alan yönetimi ve örnek çalışma | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan tüm konuları çalışarak sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan tüm konuları çalışarak sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |