Genel Bilgi
Kod | HML230 |
Ad | Hemşirelik Tarihi ve Deontoloji |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin ilk çağlardan itibaren hasta bakımı, tıp ve hemşireliğin tarihsel gelişimini kavramasını, hemşire liderleri tanımasını, hemşirelik ve hasta bakımına yönelik yasa ve yönetmelikler ile ulusal ve uluslar arası düzeyde hemşirelik organizasyonları konusunda bilgi edinmesini sağlamaktır. Çağdaş sağlık konularına tarihi perspektiften yaklaşımı öğretmek ve öğrencilerin tıp tarihi ile ilgili konulara bilimsel bakış kazanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Hasta bakım tarihine genel bir bakış, antik çağlarda hasta bakım uygulamaları eski Türklerde hasta bakımı ve bu alanda ünlü kişiler, çağlara göre hasta bakımı hemşirelik eğitiminde ki gelişmeler Türkiye de hemşireliğin gelişimi, hemşirelik organizasyonları konularına değinilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Ders slaytları Selva Erhan Şentürk, Hemşirelik Tarihi, Nobel Tıp Kitabevleri,İstanbul, 2011. Hemşirelik Tarihi Deontoloji ve Etik, Ed. Ayla Ünsal, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2021 Serap Torun, Kırım Savaşında Hasta Bakımı ve Hemşirelik, Akademisyen Yayınevi, Ankara 2014
Notlar
Ali Haydar Bayat, Tıp Tarihi. Zeytinburnu Belediyesi Kültür Yayınları, İstanbul, 2005. Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Bilgi Sistemi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler hasta bakımı, tıp ve hemşireliğin tarihsel gelişimini kavrar. |
ÖÇ02 | Öğrenci Ulusal ve uluslar arası hemşire liderleri tanır. |
ÖÇ03 | Öğrenciler hemşirelik ve hasta bakımına yönelik yasa ve yönetmelikleri öğrenir. |
ÖÇ04 | Öğrenciler ulusal ve uluslar arası düzeyde hemşirelik organizasyonlarını tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tarihsel süreç ve hasta bakımında tarihe genel bakış | konuya yönelik okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Eski uygarlıklarda hasta bakım uygulamaları (Sümer,Mısır, Hitit, Yunan, Çin, Hint medeniyetleri) | konuya yönelik okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Eski Türklerde hasta bakımı ve ünlü Türk hekimleri | konuya yönelik okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Yeni ve Yakın Çağda Hemşireliğin gelişimi , Hemşirelikte dinsel etkiler | konuya yönelik okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Florance Nightingale ve hemşireliğe katkıları | konuya yönelik okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Türkiyede hemşireliğin gelişimi ve hemşire liderler | konuya yönelik okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Hemşirelikte deontoloji, | konuya yönelik okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Derse yönelik okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hemşirelik felsefesi | konuya yönelik okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
10 | Hemşirelikte ahlak ve grup içi yaşama uyum | konuya yönelik okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
11 | Hemşirelikte uyum | konuya yönelik okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
12 | Hemşirenin rol ve işlevleri | konuya yönelik okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması, Örnek Olay |
13 | Ulusal Hemşirelik Organizasyonları | konuya yönelik okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
14 | Uluslar arası Hemşirelik Organizasyonları | konuya yönelik okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
15 | Hemşirelik ve Hasta bakımına ilişkin yasa ve yönetmelikler | konuya yönelik okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derse yönelik okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derse yönelik okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |