JS205 Bilim Tarihi ve Jeoloji

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod JS205
Ad Bilim Tarihi ve Jeoloji
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ATİKE NAZİK


Dersin Amacı

İlk çağlardan günümüze birçok medeniyetlerde bilimin ve bilimsel düşüncenin gelişimi ile jeoloji bilimin dünyada ve Türkiyede gelişimini açıklamaktır.

Dersin İçeriği

Bilimin ilk zamanları, Erken Kültürler, Çin, Hint, Yunan ve İslam dünyasında, Roma ve Ortaçağda, Rönesanstan Bilim Devrimine, 17 inci Yüzyıldan Günümüze Bilim Tarihi, Jeoloji Biliminin gelişimi, Türkiye de Jeoloji Biliminin Gelişimi, Üniversiteler ve Kurumların Jeoloji Biliminin gelişimine katkıları.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşulsuz seçmeli ders

Kaynaklar

1. Colin A. Ronan, Bilim Tarihi, Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi, Çevirenler (Prof.Dr. Ekmeleddin İHSANOĞLU-Prof.Dr. Feza GÜNERGÜN), TÜBİTAK Yayınları, 2003. 2. Mason, S.F. Bilimler Tarihi, Çeviren (Umur DAYBELGE), Türk Tarih Kurumu Yayınları, 2013. 3. Bilim Tarihi, Cemal Yıldırım, Remzi Kitabevi, 2001

Notlar

Ders sorumlusu sunumları http://www.bilimtarihi.org/


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilim kavramını ve tarihini, öğrenir.
ÖÇ02 Doğu ve Batı medeniyetlerinde bilimin gelişimi öğrenir.
ÖÇ03 Dünyada ve Türkiye de Jeoloji Biliminin gelişimi öğrenir.
ÖÇ04 Modern bilimin doğuşunu ve modern bilimi hazırlayan koşulları tartışabilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeraltı ve yer üstü doğal kaynakların aramasını yapar.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. 1
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 1
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Girişimcilik, yenilikçilik konularıyla çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Jeolojik problemleri ve Mühendislik problemlerini tanır ve bunlara çözüm üretir.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki etik, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre, iş güvenliği konularında ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. 1
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kayaçların oluşumunu, kayaç türlerini, mineralleri bilir.
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanarak harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilim Tarihine Giriş, Bilim tarihinin amaçları ve tanımlar. Kaynakları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Bilimin Doğası ve Boyutları, Bilimsel Düşünce, Bilim Teorileri Kaynakları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Eski Uygarlıklarda Bilim (Mısır veMezopotamya) Kaynakları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Antik Yunan ve Helenistik Dönemde Bilim Kaynakları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Çin ve Hindistan da Bilim Kaynakları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Romalılarda Bilim, Ortaçağ Avrupası nda Bilim, İslam Dünyasında Bilim Kaynakları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 İslam Dünyasında Bilim Kaynakları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Kaynakları gözden geçirme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Rönesans ve Modern Bilimin Doğuşu, Aydınlanma Çağı Kaynakları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 17.Yüzyılda Bilim Kaynakları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 18.Yüzyıldan-Günümüze Bilim Kaynakları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Bilim ve teknolojide yeni eğilimler Kaynakları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Jeoloji Biliminin Tarihsel gelişimi Kaynakları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Jeoloji Biliminde Teoriler Kaynakları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Türkiyede Jeoloji Bilimin Gelişimi, üniversite ve kurumların katkıları Kaynakları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynakları gözden geçirme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynakları gözden geçirme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü (Saat) 50
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,00
AKTS 2 AKTS