JZ216 Mağmatik-Metamorfik Petrografi

4 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod JZ216
Ad Mağmatik-Metamorfik Petrografi
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. OSMAN PARLAK
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. OSMAN PARLAK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilere magmanın oluşumu ve soğuyup katılaşması ile oluşan magmatik kayaç türleri hakkında bilgi vererek, el örneği ve ince kesitte magmatik kayaçları tanıyabilme ve sınıflandırabilme yeteneğini kazandırabilmektir. Öğrencilere metamorfizma kavramını ve etki eden faktörleri anlatmak, metamorfik kayaç türleri hakkında bilgi vererek, el örneği ve ince kesitte metamorfik kayaçları tanıyabilme ve sınıflandırabilme yeteneğini kazandırabilmektir.

Dersin İçeriği

Petrografinin tanımı, kayaç döngüsü, Yerin yapısı, magma, magmatizma-tektonizma ilişkileri, magmanın fiziksel ve kimyasal özellikleri, magmanın kristallenme evreleri, magmanın kabukta yerleşme şekilleri, magmatik kayalarının sınıflandırılması, magmatik kayaç türleri, piroklastik kayaçlar. Metamorfizmanın tanımı, metamorfizma gelişimi, metamorfizma-tektonizma ilişkileri, metamorfizma etkenleri, metamorfizma türleri, metamorfizmada fasiyes, zon ve grid kavramı, metamorfik kayaç türleri.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Mağmatik-Metamorfik Petrografi ders notları

Notlar

https://faculty.ksu.edu.sa/sites/default/files/geo_323_introduction_to_igneous_and_metamorphic_rocks_req411.pdf


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Plaka tektoniği ile magmatizma arasında ilişkiyi kavrar.
ÖÇ02 Magmanın soğuyup katılaşması, yerleşme derinliği ve süreçlerini anlar.
ÖÇ03 Magmatik kayaçların dokusal ve mineralojik özelliklerini tanımlar.
ÖÇ04 Magmatik kayaçları sınıflandırma kriterlerini anlayıp uygular.
ÖÇ05 Magmatik kayaçları sınıflandırma diyagramlarını kullanarak kayaç isimlendirmesi yapabilecek bilgiye sahip olur.
ÖÇ06 Metamorfizmaya etki eden faktörleri kavrar.
ÖÇ07 Metamorfik kayaçları el örneği ve mikroskop altında tanır.
ÖÇ08 Metamorfik kayaçları ince kesitte tayin eder.
ÖÇ09 Metamorfik fasiyesleri tanımlar.
ÖÇ10 Metamorfizma koşullarını P ve T tayin edebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar. 5
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeraltı ve yer üstü doğal kaynakların aramasını yapar. 5
PÖÇ05 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Girişimcilik, yenilikçilik konularıyla çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Jeolojik problemleri ve Mühendislik problemlerini tanır ve bunlara çözüm üretir. 4
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki etik, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre, iş güvenliği konularında ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kayaçların oluşumunu, kayaç türlerini, mineralleri bilir. 5
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanarak harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Petrografinin tanımı, Kaya döngüsü, Yerin yapısı, Magma, Magmanın kökeni ve sınıflaması, magmanın kristallenmesi, kristallenme türleri, Kristallenme evreleri ve magmanın farklılaşması. Genel Jeoloji ders bilgilerini tekrar gözden geçirmelidir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Magmanın yerleşmesi, soğuması ve yerleşme biçimleri, volkanik kayaçların yüzey şekilleri, magmatik kayaçların sınıflandırılması. Mineraloji ders bilgilerini tekrar gözden geçirmelidir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Ultrabazik-Ultramafik kayaçlar: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, ayrışma türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Ofiyolit dizisi kayaçları. Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Gabro-Diyabaz-Bazalt Ailesi: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, ayrışma türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Diyorit-Andezit Ailesi: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, ayrışma türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Monzonit-Latit ve Siyenit-Trakit Ailesi: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, ayrışma türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Spilit, Keratofir, Fonolit-Tefrit-Bazanit: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Genel ders notlarını tekrar etmelidir. Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Granit-Riyolit Ailesi: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Lamprofirler: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Piroklastik Kayaçlar: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Laboratuvarda piroklastik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Metamorfizma tanımı, metamorfizmayı etkileyen faktörler ve metamorfizma tipleri. Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Metamorfik kayaçları sınıflandırma kriterleri, türleri, metamorfik kayaç dokuları, sınıflama kriterleri. Laboratuvarda metamorfik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Metamorfizma derecesi, İndeks mineral ve mineral zonları, metamorfik fasiyes, izograd, Batozon ve batograd, petrojenetik grid ve Jeotermobarometre. Laboratuvarda metamorfik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Okyanus tabanı metamorfizması, gömülme metamorfizması, kontak metamorfizma, hidrotermal metamorfizma, dinamik metamorfizma, çarpma veya şok metamorfizması. Laboratuvarda metamorfik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel ders notlarını tekrar etmelidir. Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel ders notlarını tekrar etmelidir. Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 100
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,00
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 21.11.2022 11:21