Genel Bilgi
Kod | JZ216 |
Ad | Mağmatik-Metamorfik Petrografi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. OSMAN PARLAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. OSMAN PARLAK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere magmanın oluşumu ve soğuyup katılaşması ile oluşan magmatik kayaç türleri hakkında bilgi vererek, el örneği ve ince kesitte magmatik kayaçları tanıyabilme ve sınıflandırabilme yeteneğini kazandırabilmektir. Öğrencilere metamorfizma kavramını ve etki eden faktörleri anlatmak, metamorfik kayaç türleri hakkında bilgi vererek, el örneği ve ince kesitte metamorfik kayaçları tanıyabilme ve sınıflandırabilme yeteneğini kazandırabilmektir.
Dersin İçeriği
Petrografinin tanımı, kayaç döngüsü, Yerin yapısı, magma, magmatizma-tektonizma ilişkileri, magmanın fiziksel ve kimyasal özellikleri, magmanın kristallenme evreleri, magmanın kabukta yerleşme şekilleri, magmatik kayalarının sınıflandırılması, magmatik kayaç türleri, piroklastik kayaçlar. Metamorfizmanın tanımı, metamorfizma gelişimi, metamorfizma-tektonizma ilişkileri, metamorfizma etkenleri, metamorfizma türleri, metamorfizmada fasiyes, zon ve grid kavramı, metamorfik kayaç türleri.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Mağmatik-Metamorfik Petrografi ders notları
Notlar
https://faculty.ksu.edu.sa/sites/default/files/geo_323_introduction_to_igneous_and_metamorphic_rocks_req411.pdf
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Plaka tektoniği ile magmatizma arasında ilişkiyi kavrar. |
ÖÇ02 | Magmanın soğuyup katılaşması, yerleşme derinliği ve süreçlerini anlar. |
ÖÇ03 | Magmatik kayaçların dokusal ve mineralojik özelliklerini tanımlar. |
ÖÇ04 | Magmatik kayaçları sınıflandırma kriterlerini anlayıp uygular. |
ÖÇ05 | Magmatik kayaçları sınıflandırma diyagramlarını kullanarak kayaç isimlendirmesi yapabilecek bilgiye sahip olur. |
ÖÇ06 | Metamorfizmaya etki eden faktörleri kavrar. |
ÖÇ07 | Metamorfik kayaçları el örneği ve mikroskop altında tanır. |
ÖÇ08 | Metamorfik kayaçları ince kesitte tayin eder. |
ÖÇ09 | Metamorfik fasiyesleri tanımlar. |
ÖÇ10 | Metamorfizma koşullarını P ve T tayin edebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar. | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeraltı ve yer üstü doğal kaynakların aramasını yapar. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Girişimcilik, yenilikçilik konularıyla çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeolojik problemleri ve Mühendislik problemlerini tanır ve bunlara çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki etik, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre, iş güvenliği konularında ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kayaçların oluşumunu, kayaç türlerini, mineralleri bilir. | 5 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanarak harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Petrografinin tanımı, Kaya döngüsü, Yerin yapısı, Magma, Magmanın kökeni ve sınıflaması, magmanın kristallenmesi, kristallenme türleri, Kristallenme evreleri ve magmanın farklılaşması. | Genel Jeoloji ders bilgilerini tekrar gözden geçirmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Magmanın yerleşmesi, soğuması ve yerleşme biçimleri, volkanik kayaçların yüzey şekilleri, magmatik kayaçların sınıflandırılması. | Mineraloji ders bilgilerini tekrar gözden geçirmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Ultrabazik-Ultramafik kayaçlar: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, ayrışma türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Ofiyolit dizisi kayaçları. Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. | Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Gabro-Diyabaz-Bazalt Ailesi: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, ayrışma türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. | Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Diyorit-Andezit Ailesi: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, ayrışma türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. | Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Monzonit-Latit ve Siyenit-Trakit Ailesi: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, ayrışma türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. | Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Spilit, Keratofir, Fonolit-Tefrit-Bazanit: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. | Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Genel ders notlarını tekrar etmelidir. Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Granit-Riyolit Ailesi: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. | Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Lamprofirler: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. | Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Piroklastik Kayaçlar: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Laboratuvarda piroklastik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. | Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Metamorfizma tanımı, metamorfizmayı etkileyen faktörler ve metamorfizma tipleri. | Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Metamorfik kayaçları sınıflandırma kriterleri, türleri, metamorfik kayaç dokuları, sınıflama kriterleri. Laboratuvarda metamorfik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. | Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Metamorfizma derecesi, İndeks mineral ve mineral zonları, metamorfik fasiyes, izograd, Batozon ve batograd, petrojenetik grid ve Jeotermobarometre. Laboratuvarda metamorfik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. | Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Okyanus tabanı metamorfizması, gömülme metamorfizması, kontak metamorfizma, hidrotermal metamorfizma, dinamik metamorfizma, çarpma veya şok metamorfizması. Laboratuvarda metamorfik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. | Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel ders notlarını tekrar etmelidir. Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel ders notlarını tekrar etmelidir. Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |