Genel Bilgi
| Birim | CEYHAN MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| KİMYA MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | CKZ304 |
| Ad | Ayırma İşlemleri |
| Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 5 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ERSAN EYİLER |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi ERSAN EYİLER
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
1. Kütle aktarımı uygulamaları olan ayırma proseslerinin önemini buharlaştırıcı, distilasyon ve ekstraksiyon operasyonu ve tasarımı ile kavratılması. 2.Kimya mühendisliğinde denge-durumundaki prosesler, proses basamakları ve kütle transfer işlemlerinin önemini öğretmek 3.İkili sistemler için McCabe- Thiele diyagramı, Ponchon-Savarit diyagramı ve üçgen diyagramların kullanımına dayalı grafiksel hesaplama tekniklerini öğretmek.
Dersin İçeriği
Buharlaştırma ve Buharlaştırıcı Tasarımı/ Kesikli Destilasyon, Sürekli Destilasyon/ İki Bileşenli Sistemlerde Distilasyon/ Çok Bileşenli Sistemlerde Distilasyon/ Ekstraktif Distilasyon, Azeotropik Distilasyon/ Sıvı-Sıvı Ekstraksiyonu ve Katı-Sıvı Ekstraksiyonu.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Taşınma Süreçleri ve Ayırma Süreci İlkeleri, Geankopolis, C.J. Unit Operations of Chemical Engineering, McCabe, W.L., Smith, J.C., Harriott, P.
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Ayırma işlemlerinin kimya mühendisliğinde önemini kavrayabilir |
| ÖÇ02 | Buharlaştırma, distilasyon, sıvı-sıvı ekstraksiyon ve katı-sıvı ekstraksiyon gibi farklı ayırma proseslerini kavrar |
| ÖÇ03 | İkili sistemler için grafiksel hesaplama yöntemlerinden McCabe- Thiele diyagramı, Ponchon-Savarit diyagramı ve üçgensel diyagramını tanır |
| ÖÇ04 | Evaporatör, distilasyon ve ekstraksiyon tasarımı sırasında kütle ve enerji denkliklerinin kurabilme becerisine sahip olur |
| ÖÇ05 | Bağımsız veya bir takımın parçası olarak çalışabilme becerisini edinir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve kimya ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi | 3 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | 5 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendisliği problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 5 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; | 5 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 5 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, cevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | 5 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi is hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalılık | 3 |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 3 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi | 3 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 4 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | 3 |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 3 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Evaporatör çeşitleri ve yardımcı elemanları | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 2 | Tek tesirli evaporatör tasarımı | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 3 | Çok tesirli evaporatör tasarımı | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 4 | Buhar sıkıştırmalı evaporatörler | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 5 | Kesikli ve flash distilasyon | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 6 | Sürekli distilasyon, McCabe-Thiele Yöntemi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 7 | Tüm riflaks, minimum riflaks ve raf verimliliği | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | İki bileşenli distilasyonda Ponchon-Savarit Yöntemi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 10 | Çok bileşenli distilasyonda denge bağıntıları, kabarcık ve çiğ noktası hesabı | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 11 | Çok bileşenli tasarımda kestirim yöntemleri | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 12 | Ekstraktif distilasyon, Azeotropik Distilasyon, Sıvı-Sıvı Ekstraksiyonu | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 13 | Sıvı-Sıvı Ekstraksiyonu | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 14 | Katı-Sıvı Ekstraksiyonu | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 15 | Katı-Sıvı Ekstraksiyonu | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 75 | 15 |
| 1. Ödev | 25 | 5 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 20 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 80 |
| Genel Toplam | - | 100 |