Genel Bilgi
Kod | CKZ406 |
Ad | Proses Kontrol |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi EBRU ERÜNAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. MUSTAFA DÜNDAR APUCU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile proses kontrol sistemlerinin kullanımı ve tasarımının öğretilmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Bu derste proses kontrol sistemleri ve uygulamaları anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Modelleme ve Simülasyon
Kaynaklar
1- Dale E. Seborg, Thomas F. Edgar, Proses Dinamiği ve Kontrolü, Nobel Yayınevi
Notlar
2- (İngilizce) Coughanowr, D.R., Process Systems Analysis and Control, McGraw Hill, NY
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Analitik düşünme becerisi kazanır |
ÖÇ02 | Matematik kavramlarının önemini açıklar |
ÖÇ03 | Bir problemi modelleyebilme becerisi kazanır |
ÖÇ04 | Matematiksel denklemler yardımıyla güncel mühendislik problemlerini analiz eder |
ÖÇ05 | Modellenmiş bir problemi analiz eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve kimya ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendisliği problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, cevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi is hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalılık | 1 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Ders notu ve Ders Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
2 | Laplace Dönüşümleri | Ders notu ve Ders Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
3 | Linerizasyon ve Transfer Fonksiyonları | Ders notu ve Ders Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
4 | Birinci Derece Sistemlerin Tepkisi | Ders notu ve Ders Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
5 | Seri Haldeki Birinci Derece Sistemlerin Tepkisi | Ders notu ve Ders Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
6 | İkinci Derece Sistemlerin Tepkisi ve Transportasyon gecikmesi | Ders notu ve Ders Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
7 | Kapalı-hat Kontrol Sistemleri ve Dönüşüm Fonksiyonları | Ders notu ve Ders Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Basit kontrol sistemlerinin Transient Tepkisi | Ders notu ve Ders Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
10 | Stabilite Analizleri | Ders notu ve Ders Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
11 | Frekans Tepki Metotları | Ders notu ve Ders Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
12 | Bode Diagramları | Ders notu ve Ders Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
13 | Kontrol Sistem Tasarımı | Ders notu ve Ders Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
14 | Kontrol Sistem Tasarımı | Çeşitli kaynaklardan araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
15 | Proje | Çeşitli kaynaklardan araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 177 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,08 | ||
AKTS | 7 AKTS |