TRKZ210 Türkçe Öğretim Programları

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TRKZ210
Ad Türkçe Öğretim Programları
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BAŞAK KARAKOÇ ÖZTÜRK
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. BAŞAK KARAKOÇ ÖZTÜRK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Eğitim, öğretim, ders programı ile program ögelerini kavrama, Türkçe dersi öğretim programlarının tarihsel süreç içindeki değişimini açıklama ve programların temel niteliklerini kavrama, yapılandırmacı kurama dayanan Türkçe dersi öğretim programlarını değerlendirme.

Dersin İçeriği

Eğitim, öğretim, ders programı kavramları, program ögeleri, ortaokul Türkçe dersi öğretim programlarının tarihsel süreç içindeki değişimi (1924, 1929, 1938, 1949, 1962, 1981 programları), yapılandırmacılığa dayanan Türkçe dersi öğretim programlarının (2006, 2015, 2017, 2018, 2019 programları) değerlendirilmesi.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Akyol, H. (2006). Yeni Programa Uygun Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık Demirel, Ö. (2005). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. MEB (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6,7,8. Sınıflar) Öğretim Programı ve kılavuzu. Ankara: MEB Yayınevi. MEB (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB (2017). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2018). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2019). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. Şeker, H. (2014). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık. Yıldız, C. , Okur, A., Arı, G., Yılmaz, Y. (2006). Yeni Öğretim Programına Göre Kuramdan Uygulamaya Türkçe Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

Notlar

Akyol, H. (2006). Yeni Programa Uygun Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık Demirel, Ö. (2005). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. MEB (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6,7,8. Sınıflar) Öğretim Programı ve kılavuzu. Ankara: MEB Yayınevi. MEB (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB (2017). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2018). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2019). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. Şeker, H. (2014). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık. Yıldız, C. , Okur, A., Arı, G., Yılmaz, Y. (2006). Yeni Öğretim Programına Göre Kuramdan Uygulamaya Türkçe Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Eğitim, öğretim ve ders programı kavramları ile program ögelerini kavrar.
ÖÇ02 Türkçe dersi öğretim programlarının (1924, 1929, 1938, 1949, 1962, 1981 programları) tarihsel süreç içindeki değişimini açıklar.
ÖÇ03 Yapılandırmacılığa dayanan 2006 Türkçe dersi öğretim programını değerlendirir.
ÖÇ04 2015 Türkçe dersi öğretim programını değerlendirir.
ÖÇ05 2017 Türkçe dersi öğretim programını değerlendirir.
ÖÇ06 2018 Türkçe dersi öğretim programını değerlendirir.
ÖÇ07 2019 Türkçe dersi öğretim programını genel amaçlar ve dil becerilerine yönelik kazanımlar açısından değerlendirir.
ÖÇ08 2019 Türkçe dersi öğretim programını değerler ve yetkinlikler açısından değerlendirir.
ÖÇ09 2019 Türkçe dersi öğretim programını öğrenme- öğretme süreci ile ölçme-değerlendirme açısından değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 5
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. 4
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer.
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. 4
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. 4
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. 3
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Eğitim, öğretim ve ders programı kavramları ile program ögeleri İlgili kaynakların belirlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Türkçe dersi öğretim programlarının tarihsel süreç içindeki değişimi İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Türkçe dersi öğretim programlarının tarihsel süreç içindeki değişimi II İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Yapılandırmacılığa dayanan 2006 Türkçe dersi öğretim programını temel felsefe, temel beceriler, amaç ve kazanımlar açısından değerlendirme 2006 Türkçe dersi öğretim programının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
5 2006 Türkçe dersi öğretim programını etkinlikler ve öğrenme-öğretme süreci açısından değerlendirme 2006 Türkçe dersi öğretim programının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 2006 Türkçe dersi öğretim programını ölçme-değerlendirme açısından değerlendirme 2006 Türkçe dersi öğretim programının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Grup Çalışması
7 2015 Türkçe dersi öğretim programını değerlendirme 2015 Türkçe dersi öğretim programının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
8 Ara Sınav Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 2017 Türkçe dersi öğretim programını değerlendirme 2017 Türkçe dersi öğretim programının araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 2018 Türkçe dersi öğretim programını değerlendirme 2018 Türkçe dersi öğretim programının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 2019 Türkçe dersi öğretim programını amaç ve kazanımlar açısından değerlendirme 2019 Türkçe dersi öğretim programının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
12 2019 Türkçe dersi öğretim programını öğrenme-öğretme süreci ve ölçme-değerlendirme açısından değerlendirme 2019 Türkçe dersi öğretim programının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
13 2019 Türkçe dersi öğretim programını yetkinlikler açısından değerlendirme 2019 Türkçe dersi öğretim programının yetkinlikler açısından incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 2019 Türkçe dersi öğretim programını değerler açısından değerlendirme 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programının değerler açısından incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Güncel program ile ilgili makale değerlendirmesi Güncel program ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.11.2022 12:16