TRKZ403 Dil Bilgisi Öğretimi

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TRKZ403
Ad Dil Bilgisi Öğretimi
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FARUK YILDIRIM


Dersin Amacı

Dil bilgisinin yeni Türkçe programındaki yerini tartışmak, sezdirme yollarını tanıtmak ve ortaokul dilbilgisi kazanımlarını incelemek.

Dersin İçeriği

Dil bilgisinin temel kavramları, Türkçenin ses, şekil, anlam ve söz dizimi yönünden temel özellikleri, dil bilgisi öğretimi ve dil bilgisi öğretiminin amacı, Türkçe Dersi Öğretim Programlarında dil bilgisi öğretimi modelleri ve yaklaşımları açısından değerlendirilmesi, Türkçe Dersi Öğretim Programında dil bilgisi kazanımları, dil bilgisi öğretiminde konular ve öğretiminde izlenecek sıra, yöntem ve teknikler, etkinlik örnekleri, metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamaları.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Derste tanıtılacaktır.

Notlar

Derste tanıtılacaktır.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türkçe dil becerilerinde dil bilgisi öğretiminin yeri ve önemini kavrar.
ÖÇ02 Dil bilgisi öğretiminin temel ve çağdaş yaklaşım, ilke ve yöntemlerini kavrar.
ÖÇ03 Öğrenciler dil becerileriyle dil bilgisi öğretimini birleştirir.
ÖÇ04 MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarını kavrar
ÖÇ05 MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarının öğretimine yönelik sunular hazırlar.
ÖÇ06 Dil bilgisi öğretimi için uygun materyaller hazırlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir.
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer.
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. 5
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Öğretim materyali tasarım ilkeleri Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Türkçe dil becerilerinde dil bilgisi öğretiminin ve öğreniminin yeri ve önemini Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Dil bilgisi öğretiminin temel yaklaşım, ilke ve yöntemleri Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Dil bilgisi öğretiminin çağdaş yaklaşım, ilke ve yöntemleri Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımları Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarının öğretimine yönelik sunumlar (Birinci Grup) Sunu hazırlanır. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Örnek Olay
7 MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarının öğretimine yönelik sunumlar yapar (İkinci Grup öğrenciler) Sunu hazırlanır. Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Tartışma
8 Ara Sınav yok Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarının öğretimine yönelik sunumlar (Üçüncü Grup öğrenciler) Sunu hazırlanır. Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Tartışma, Örnek Olay
10 MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarının öğretimine yönelik sunumlar (Dördüncü Grup öğrenciler) Sunu hazırlanır. Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Tartışma, Örnek Olay
11 MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarının öğretimine yönelik sunumlar (Beşinci Grup öğrenciler) Sunu hazırlanır. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay
12 MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarının öğretimine yönelik sunumlar (Altıncı Grup öğrenciler) Sunu hazırlanır. Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Tartışma
13 MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarının öğretimine yönelik sunumlar (Yedinci Grup öğrenciler) Sunu hazırlanır. Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Tartışma
14 MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarının öğretimine yönelik sunumlar (Sekizinci Grup öğrenciler) Sunu hazırlanır. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma
15 Genel değerlendirme Sunu hazırlanır. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak inceleme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak inceleme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 62
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,48
AKTS 2 AKTS