TRKZ404 Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TRKZ404
Ad Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. SERHAT KOÇAK


Dersin Amacı

Türkçenin yabancı dil öğretiminde kuramsal çerçeve; yabancı dil öğretimi yaklaşımları (İşlevsel dil öğretimi yaklaşımı, eylem görev odaklı dil öğretimi yaklaşımı, geleneksel yaklaşımlar). Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programı metninin değerlendirilmesi, Türkçenin ana dili olarak öğretilmesiyle yabancı dil olarak öğretilmesi arasındaki farklar; yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde eğitim ortamları, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirme; yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde etkinlik geliştirme; Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesinde kullanılan çeşitli ders kitaplarının incelenmesi, Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesinde kültürlerarasılık.

Dersin İçeriği

Türkçenin özellikle yabancı dil olarak öğretilmesi dil öğretiminin kültür boyutuyla ilişkilendirilir. Diğer dillerin öğretim yöntemiyle karşılaştırmalar yapılır. Yabancılara Türkçe öğretiminin teorisi ve bu konudaki tartışmalar üzerinde durulur. Yabancılara Türkçe öğretimin Türkiye'nin tanıtımına etkisi üzerinde durulur. Bu alanda yazılmış kitapların eleştirisi yapılır.

Dersin Ön Koşulu

Bulunmamaktadır

Kaynaklar

Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. Kuramlar-Yöntemler-Beceriler-Uygulamalar (Prof. Dr. Faruk YILDIRIM ve Dr. Burak TÜFEKÇİOĞLU

Notlar

Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. Kuramlar-Yöntemler-Beceriler-Uygulamalar (Prof. Dr. Faruk YILDIRIM ve Dr. Burak TÜFEKÇİOĞLU


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yabancılara Türkçe öğretiminin, ana dil öğretiminden farklı yöntem, teknik ve materyallerle en iyi şekilde nasıl öğretileceğini belirlemek ve bunu yapılacak etkinliklerle uygulamalı olarak sunmak./
ÖÇ02 Yabancılara Türkçe Öğretiminde kullanılabilecek materyaller tasarlama
ÖÇ03 Yabancılara Türkçe Öğretiminde kullanılabilecek metinler oluşturma.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. 2
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder. 5
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. 3
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer.
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. 4
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. 3
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin amaç, içerik, kapsam ve kaynaklarının tanıtılması ders notları, kaynak kitaplar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Dil nedir, ana dil ve İkinci dil kavramları. ders notları, kaynak kitaplar. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
3 Yabancı Dil Öğretimi Nasıl Olmalıdır ders notları, kaynak kitaplar. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
4 Yabancılara Türkçe Öğretiminin tarihi gelişi ve bugünkü durumu ders notları, kaynak kitaplar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Basamaklı Tur Sistemi nedir, Önemi nedir, Niçin gereklidir ders notları, kaynak kitaplar. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
6 Yabancılara Türkçe Öğretiminde seviye tespit sınavının hazırlanışı ve uygulamasının zorunluluğu. Yabancılara Türkçe Öğretiminde ideal sınıf düzeni ve öğrenci sayısı ders notları, kaynak kitaplar. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
7 Yabancılara Türkçe Öğretiminde seviye tespit sınavının hazırlanışı ve uygulamasının zorunluluğu. Yabancılara Türkçe Öğretiminde ideal sınıf düzeni ve öğrenci sayısı ders notları, kaynak kitaplar. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav ders notları, kaynak kitaplar. Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi
9 Yabancı dil öğretiminde temel ve genel ilkeler ders notları, kaynak kitaplar. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
10 Yabancılara Türkçe Öğretiminde temel ve genel ilkeler nelerdir ders notları, kaynak kitaplar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Dil öğretim yöntemleri ve bu yöntemlerin Yabancılara Türkçe Öğretiminde Kullanılması ders notları, kaynak kitaplar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
12 Yabancılara Türkçe Öğretiminde dört temel becerilerin (dinleme-okuma-konuşma ve yazma) geliştirilmesine yönelik yapılacak etkinlikler. ders notları, kaynak kitaplar. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 Yabancılara Türkçe Öğretiminde dört temel becerilerin (dinleme-okuma-konuşma ve yazma) geliştirilmesine yönelik yapılacak etkinlikler. ders notları, kaynak kitaplar. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
14 Yabancılara Türkçe Öğretiminde dört temel becerilerin (dinleme-okuma-konuşma ve yazma) geliştirilmesine yönelik yapılacak etkinlikler. ders notları, kaynak kitaplar. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama
15 Yabancılara Türkçe Öğretiminde dört temel becerilerin (dinleme-okuma-konuşma ve yazma) geliştirilmesine yönelik yapılacak etkinlikler. ders notları, kaynak kitaplar. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS