Genel Bilgi
Kod | TE119 |
Ad | Yeni Türk Edebiyatına Giriş I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. Emine AYAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. Emine AYAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı edebiyat kavramını açıklamak, edebi türlerin ayırıcı özelliklerini kavratmak, anlatı ve türlerini kavratmak, Tanzimat sonrasında ortaya çıkan yeni türleri benimsetmektir.
Dersin İçeriği
Edebiyatın tanımı, Türk ve Batı dilllerinde edebiyat kavramı; edebiyatın anlamları, edebi eser; edebi eserde dil ve içerik, edebi eserde dil ve şekil, edebiyatın işlevi, edebiyat ve toplum, yazar, edebi eser ve okur arasındaki ilişkiler, edebiyat teorisi, edebiyat tarihi, edebiyat eleştirisi kavramları, edebi tür kavramı; edebi türleri birbirinden ayırmak için kullanılan temel ölçütler, anlatı türü ve romanın genel özellikleri,roman türünün doğuşu ve doğuş nedenleri, Batı tarihinde roman türü bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi Philip Stevick, Roman Teorisi E. M. Forster, Roman Sanatı Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları Mehmet Tekin, Roman Sanatı Şerif Aktaş, Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş Gürsel Aytaç, Genel Edebiyat Bilimi
Notlar
Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi Philip Stevick, Roman Teorisi E. M. Forster, Roman Sanatı Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları Mehmet Tekin, Roman Sanatı Şerif Aktaş, Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş Gürsel Aytaç, Genel Edebiyat Bilimi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Edebi türleri birbirinden ayıran özellikleri ayırt eder. |
ÖÇ02 | Anlatı türleri hakkında bilgi sunar. |
ÖÇ03 | Roman türünün tarihçesi hakkında bilgi sunar. |
ÖÇ04 | Roman türünün genel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ05 | Şiir türünün genel özellikleri hakkında bilgi sunar. |
ÖÇ06 | Şiir türünün biçim ve üslup özelliklerini belirtir. |
ÖÇ07 | Tanzimat sonrası Türk şiirinde değişen biçim ve içerik özelliklerini belirtir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. | 4 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Edebiyatın tanımı, Batı'da ve Türk dilinde kavramın adlandırılışı ve anlamları I | Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi Terry Eagleton, Edebiyat Kuramı Gürsel Aytaç, Genel Edebiyat Bilimi Secaattin Tural, Modern Türk Edebiyatının 100ü Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları M. Kaya Bilgegil, Edebiyat Bilgi ve Teorileri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Edebiyatın tanımı, Batı'da ve Türk dilinde kavramın adlandırılışı ve anlamları II | Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi Terry Eagleton, Edebiyat Kuramı Gürsel Aytaç, Genel Edebiyat Bilimi Secaattin Tural, Modern Türk Edebiyatının 100ü Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları M. Kaya Bilgegil, Edebiyat Bilgi ve Teorileri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Edebiyat eseri, edebiyat eserinde içerik, dil ve gerçeklik | Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Edebiyat eserinde biçim, edebiyatın işlevi, edebiyat ve toplum | Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Edebiyatın diğer bilim ve sanat dalları ile ilişkisi ve edebiyat bilimi | Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi M. Kaya Bilgegil, Edebiyat Bilgi ve Teorileri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Edebi tür kavramı, edebi türleri birbirinden ayırmadaki temel ölçütler | Rene Wellek, Austin Warren, Edebiyat Teorisi Aristoteles, Poetika | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Anlatı türünün genel özellikleri ve roman. Romanın ortaya çıkışı ve tarihi gelişimi | Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi Philip Stevick, Roman Teorisi E. M. Forster, Roman Sanatı Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları Mehmet Tekin, Roman Sanatı Şerif Aktaş, Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Roman türünün belirgin özellikleri, romanın öğeleri; vaka/olay. Edebiyat akımları ve roman | Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi Philip Stevick, Roman Teorisi E. M. Forster, Roman Sanatı Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları Mehmet Tekin, Roman Sanatı Şerif Aktaş, Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Roman türünün belirgin özellikleri, romanın kurgu ve içerik özellikleri, romanın öğeleri, bakış açısı ve anlatıcı meselesi | Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi Philip Stevick, Roman Teorisi E. M. Forster, Roman Sanatı Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları Mehmet Tekin, Roman Sanatı Şerif Aktaş, Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş Gürsel Aytaç, Genel Edebiyat Bilimi Ünal Aytür, Henry James ve Roman Sanatı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Roman türünün belirgin özellikleri, romanın öğeleri, zaman ve mekan | Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi Philip Stevick, Roman Teorisi E. M. Forster, Roman Sanatı Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları Mehmet Tekin, Roman Sanatı Şerif Aktaş, Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş Gürsel Aytaç, Genel Edebiyat Bilimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Roman türünün belirgin özellikleri, romanın kurgu ve içerik özellikleri, romanın unsurları, kişiler. Roman türleri. Öykü. | Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi Philip Stevick, Roman Teorisi E. M. Forster, Roman Sanatı Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları Mehmet Tekin, Roman Sanatı Şerif Aktaş, Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş Gürsel Aytaç, Genel Edebiyat Bilimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Anlatım teknikleri ve roman | Mehmet Tekin, Roman Sanatı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Tiyatro türünün biçim ve içerik özellikleri | Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Uygulama (Metin Analizi) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |