TE119 Yeni Türk Edebiyatına Giriş I

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TE119
Ad Yeni Türk Edebiyatına Giriş I
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş.Gör.Dr. Emine AYAN


Dersin Amacı

Bu dersin amacı edebiyat kavramını açıklamak, edebi türlerin ayırıcı özelliklerini kavratmak, anlatı ve türlerini kavratmak, Tanzimat sonrasında ortaya çıkan yeni türleri benimsetmektir.

Dersin İçeriği

Edebiyatın tanımı, Türk ve Batı dilllerinde edebiyat kavramı; edebiyatın anlamları, edebi eser; edebi eserde dil ve içerik, edebi eserde dil ve şekil, edebiyatın işlevi, edebiyat ve toplum, yazar, edebi eser ve okur arasındaki ilişkiler, edebiyat teorisi, edebiyat tarihi, edebiyat eleştirisi kavramları, edebi tür kavramı; edebi türleri birbirinden ayırmak için kullanılan temel ölçütler, anlatı türü ve romanın genel özellikleri,roman türünün doğuşu ve doğuş nedenleri, Batı tarihinde roman türü bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi Philip Stevick, Roman Teorisi E. M. Forster, Roman Sanatı Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları Mehmet Tekin, Roman Sanatı Şerif Aktaş, Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş Gürsel Aytaç, Genel Edebiyat Bilimi

Notlar

Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi Philip Stevick, Roman Teorisi E. M. Forster, Roman Sanatı Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları Mehmet Tekin, Roman Sanatı Şerif Aktaş, Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş Gürsel Aytaç, Genel Edebiyat Bilimi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Edebi türleri birbirinden ayıran özellikleri ayırt eder.
ÖÇ02 Anlatı türleri hakkında bilgi sunar.
ÖÇ03 Roman türünün tarihçesi hakkında bilgi sunar.
ÖÇ04 Roman türünün genel özelliklerini açıklar.
ÖÇ05 Şiir türünün genel özellikleri hakkında bilgi sunar.
ÖÇ06 Şiir türünün biçim ve üslup özelliklerini belirtir.
ÖÇ07 Tanzimat sonrası Türk şiirinde değişen biçim ve içerik özelliklerini belirtir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir.
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. 4
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. 4
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Edebiyatın tanımı, Batı'da ve Türk dilinde kavramın adlandırılışı ve anlamları I Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi Terry Eagleton, Edebiyat Kuramı Gürsel Aytaç, Genel Edebiyat Bilimi Secaattin Tural, Modern Türk Edebiyatının 100ü Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları M. Kaya Bilgegil, Edebiyat Bilgi ve Teorileri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Edebiyatın tanımı, Batı'da ve Türk dilinde kavramın adlandırılışı ve anlamları II Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi Terry Eagleton, Edebiyat Kuramı Gürsel Aytaç, Genel Edebiyat Bilimi Secaattin Tural, Modern Türk Edebiyatının 100ü Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları M. Kaya Bilgegil, Edebiyat Bilgi ve Teorileri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Edebiyat eseri, edebiyat eserinde içerik, dil ve gerçeklik Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Edebiyat eserinde biçim, edebiyatın işlevi, edebiyat ve toplum Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Edebiyatın diğer bilim ve sanat dalları ile ilişkisi ve edebiyat bilimi Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi M. Kaya Bilgegil, Edebiyat Bilgi ve Teorileri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Edebi tür kavramı, edebi türleri birbirinden ayırmadaki temel ölçütler Rene Wellek, Austin Warren, Edebiyat Teorisi Aristoteles, Poetika Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Anlatı türünün genel özellikleri ve roman. Romanın ortaya çıkışı ve tarihi gelişimi Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi Philip Stevick, Roman Teorisi E. M. Forster, Roman Sanatı Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları Mehmet Tekin, Roman Sanatı Şerif Aktaş, Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Roman türünün belirgin özellikleri, romanın öğeleri; vaka/olay. Edebiyat akımları ve roman Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi Philip Stevick, Roman Teorisi E. M. Forster, Roman Sanatı Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları Mehmet Tekin, Roman Sanatı Şerif Aktaş, Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Roman türünün belirgin özellikleri, romanın kurgu ve içerik özellikleri, romanın öğeleri, bakış açısı ve anlatıcı meselesi Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi Philip Stevick, Roman Teorisi E. M. Forster, Roman Sanatı Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları Mehmet Tekin, Roman Sanatı Şerif Aktaş, Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş Gürsel Aytaç, Genel Edebiyat Bilimi Ünal Aytür, Henry James ve Roman Sanatı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Roman türünün belirgin özellikleri, romanın öğeleri, zaman ve mekan Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi Philip Stevick, Roman Teorisi E. M. Forster, Roman Sanatı Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları Mehmet Tekin, Roman Sanatı Şerif Aktaş, Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş Gürsel Aytaç, Genel Edebiyat Bilimi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Roman türünün belirgin özellikleri, romanın kurgu ve içerik özellikleri, romanın unsurları, kişiler. Roman türleri. Öykü. Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi Philip Stevick, Roman Teorisi E. M. Forster, Roman Sanatı Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları Mehmet Tekin, Roman Sanatı Şerif Aktaş, Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş Gürsel Aytaç, Genel Edebiyat Bilimi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Anlatım teknikleri ve roman Mehmet Tekin, Roman Sanatı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Tiyatro türünün biçim ve içerik özellikleri Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Uygulama (Metin Analizi) Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS