TE102 Osmanlıca II

5 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TE102
Ad Osmanlıca II
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HALUK GÖKALP


Dersin Amacı

Bu dersin amacı eski yazı okuma-yazma yeteneği kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Arap harflerini tanımak; Arapça, Farsça, Türkçe kelimeleri ayırt etmek, Osmanlı Türkçesiyle yazılmış metinleri okuyabilmek bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Gökalp, Haluk, Osmanlıca, Karahan Kitabevi, Adana 2018; Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesi grameri, alfa yay.

Notlar

Devellioğlu, Ferit, Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lugat, Aydın Kitabevi, Ankara 2008; Cem Dilçin, Yeni Tarama Sözlüğü, TDK Yay.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Farsça isim türetimini kavrar.
ÖÇ02 Osmanlıcada sık kullanılan Farsça kelimeleri tanır.
ÖÇ03 Farsça sık kullanılan ekleri kavrar.
ÖÇ04 Farsça gün ve ay adlarını kavrar.
ÖÇ05 Farsça fiil çekimlerini kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 4
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir. 4
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. 2
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. 3
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Osmanlıcada Farsça Unsurlar. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Sayılar, günler, aylar, vav-ı madule. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Farsça Kelimelerin Yapısı. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Farsça İsimden Türemiş İsimler (ekler) Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Farsça İsimden Türemiş Sıfatlar (ekler). Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Farsça Fiilden Türemiş İsim ve Sıfatlar I Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Farsça Fiilden Türemiş İsim ve Sıfatlar II Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Birleşik Sıfatlar ve Zarf Grupları. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 İsim Tamlaması. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
11 Sıfat Tamlaması. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
12 Sıfat tamlamasında Uyum. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
13 Atıf tamlaması, Kalıplaşmış Tamlamalar, Osmanlıca mektup yazımı çalışması. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
14 Birleşik İsimler ve Sıfatlar, Farsça Terkiplerin Söz Diziminde Kullanılışı I Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
15 Birleşik İsimler ve Sıfatlar, Farsça Terkiplerin Söz Diziminde Kullanılışı II ile öğrencilerin dönem tekrarına yönelik çalışma sunumları. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 122
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,88
AKTS 5 AKTS