TE228 Eski Türk Edebiyatı II

6 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TE228
Ad Eski Türk Edebiyatı II
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HALUK GÖKALP


Dersin Amacı

Bu dersin amacı 15. yüzyıl Eski Türk Edebiyatının özelliklerini, temsilcilerini ve eserlerini örnek metinlerden yola çıkarak tanıtmaktır.

Dersin İçeriği

15. yüzyıl Eski Türk Edebiyatının özellikleri, bu yüzyılın önemli temsilcileri, hayatları, eserleri hakkında bilgiler. 15. yüzyıl Türk edebiyatı ve Çağatay sahasının ilk şairleri, 15. yüzyıl Çağatay sahası şairleri, Emiri, Sekkaki, Lutfi, Mirza Haydar, Mirza Gedayi, Yakini, Atayi, Sultan Hüseyin Baykara, Ali Şir Nevayi hayatı, edebi kişiliği ve eserleri, Azeri Sahası Türk Edebiyatı. Katibi, Bedri Şirvani, Hakiki (Cihanşah Yusuf), Hamidi, Habibinin hayatı, edebi kişiliği ve eserleri, 15. Yüzyıl Anadolu sahası Türk Edebiyatının genel özellikleri. Ahmedi Dai ve Şeyhinin hayatı, edebi kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler, Ahmet Paşa ve Necatinin hayatı, edebi kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler, 15. yüzyılın padişah, şehzade ya da devlet adamı olan şairleri: Muradi (II. Murad), Avni (Fatih Sultan Mehmed), Adli (II. Bayezid), Harimi (Şehzade Korkud) , Cem Sultan, Adni (Mahmud Paşa), Nişancı (Karamani) Mehmed Paşa, Cem Şairleri: Sadii Cem, Sirozlu Kandi Sehayi, Haydar Çelebi, Lali, Ayni, Şahidi, Türabi, İvaz Paşazade Atayi, Cemali ve Karamanlı Nizaminin hayatı, edebi kişiliği eserleri ve şiirlerinden örnekler, Sarıca Kemal, Melihi ve Mesihinin hayatı, edebi kişiliği eserleri ve şiirlerinden örnekler, Ümmi Kemal ve Eşrefoğlu Ruminin hayatı, edebi kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler, Zeynep Hatun ve Mihrinin hayatı, edebi kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler, 15. yüzyıl Anadolu sahası mesnevileri ve mensur eserleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Şentürk, Ahmet Şentürk-Ahmet Kartal, Üniversiteler İçin Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Dergah Yayınları, İstanbul 2000; Mengi, Mine, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Akçağ Yay., Ankara 2007.

Notlar

Cem Dilçin, Yeni Tarama Sözlüğü, TDK Yay. Devellioğlu, Ferit, Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lugat, Aydın Kitabevi, Ankara 2008.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 15. yüzyıl Türk Edebiyatının hangi coğrafyalarda var olduğunu kavrar.
ÖÇ02 15. yüzyıl Çağatay, Azeri ve Anadolu sahası şairlerini tanır.
ÖÇ03 15. yüzyıl Türk Edebiyatının önemli temsilcilerini tanır.
ÖÇ04 15. yüzyıl Türk Edebiyatı şairlerinin edebi kişiliği ve eserlerini tanır.
ÖÇ05 15. yüzyıl divan şiiri örneklerini açıklayıp yorumlar.
ÖÇ06 15. yüzyıl divan şiirinin genel özelliklerini kavrar.
ÖÇ07 15. yüzyıl divan şiirini daha önceki yüzyılların şiiriyle karşılaştırır.
ÖÇ08 15. yüzyıl divan şiirinin dil ve üslup özelliklerini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 4
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. 4
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir. 4
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. 2
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. 3
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 15. yüzyıl Türk edebiyatı ve Çağatay sahasının ilk şairleri. Dönemi tanıtan makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
2 15. yüzyıl Çağatay sahası şairleri, Emiri, Sekkaki, Lutfi, Mirza Haydar, Mirza Gedayi, Yakini, Atayi, Sultan Hüseyin Baykara. Örnek metinleri okuma, açıklama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Ali Şir Nevayi hayatı, edebi kişiliği ve eserleri. Şairleri ve dönemi tanıtan makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Azeri Sahası Türk Edebiyatı. Katibi, Bedri Şirvani, Hakiki (Cihanşah Yusuf), Hamidi, Habibinin hayatı, edebi kişiliği ve eserleri. Şairleri ve dönemi tanıtan makaleleri Reading the articles introducing the poets and period. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 15. Yüzyıl Anadolu sahası Türk Edebiyatının genel özellikleri. Ahmedi Dai ve Şeyhinin hayatı, edebi kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. İncelenen şairlerin şiirlerinden örnekler. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Ahmet Paşa ve Necatinin hayatı, edebi kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. İncelenen şairlerin şiirlerinden örnekler. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 15. yüzyılın padişah, şehzade ya da devlet adamı olan şairleri: Muradi (II. Murad), Avni (Fatih Sultan Mehmed), Adli (II. Bayezid), Harimi (Şehzade Korkut) İncelenen şairlerin şiirlerinden örnekler. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Cem Şairleri: Sadi Cem, Sirozlu Kandi, Sehayi, Haydar Çelebi, Lali, Ayni, Şahidi, Türabi. Örnek metinleri okuma, açıklama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 İvaz Paşazade Atayi, Cemali ve Karamanlı Nizaminin hayatı, edebi kişiliği eserleri ve şiirlerinden örnekler. Örnek metinleri okuma, açıklama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Sarıca Kemal, Melihi ve Mesihinin hayatı, edebi kişiliği eserleri ve şiirlerinden örnekler. Örnek metinleri okuma, açıklama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Ümmi Kemal ve Eşrefoğlu Ruminin hayatı, edebi kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. Örnek metinleri okuma, açıklama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Zeynep Hatun ve Mihrinin hayatı, edebi kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. Örnek metinleri okuma, açıklama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 15. yüzyıl Anadolu sahası mesnevileri. Dönemi tanıtan makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 15. yüzyıl Anadolu sahası mensur eserleri. Dönemi tanıtan makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 152
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,08
AKTS 6 AKTS