TE310 Eski Türk Edebiyatı IV

6 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TE310
Ad Eski Türk Edebiyatı IV
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM


Dersin Amacı

Bu dersin amacı 17. yüzyıl Eski Türk Edebiyatının özelliklerini, temsilcilerini ve eserlerini örnek metinlerden yola çıkarak tanıtmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste XVII. yüzyıl Osmanlı Sahası Edebiyatı ve bu dönem edebiyatında görülen üsluplar, XVII. yüzyıl Osmanlı sahası şairleri ve şiirlerinden örnek metinler, XVII. yüzyıl Osmanlı sahası mesnevileri işlenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

A. Atilla Şentürk; Ahmet Kartal, Üniversiteler İçin Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Dergah Yay. İst. 2005. Mine Mengi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi (Edebiyat Tarihi- Metinler), Akçağ Yay. Ank. 2007. H.Dilek Batislam, Divan Şirinin Benzetme ve Hayal Dünyasından, Kesit Yayınevi, İst. 2016. Nihat Öztoprak, Sebahat Deniz, İbrahim Demirkazık, Hasan Kaya, Ümran Ay, Bünyamin Ayçiçeği, Üniversiteler İçin Eski Türk Edebiyatı Metin Şerhi, C I (14-16.Yüzyıllar), C II (17-19. Yüzyıllar), İdeal Kültür Yayıncılık, İst. 2019.

Notlar

Mustafa İsen, Muhsin Macit, Osman Horata, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak,Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay., Ank. 2002; A. Atilla Şentürk, Osmanlı Şiiri Antolojisi, YK.Yay., İst. 2004; Ahmet Talat Onay, Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar, TDV.Yay.İst. 1994, İskender Pala, Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Akçağ Yay. Ank. 1990; Büyük Türk Klasikleri, Ötüken Yay. C. 14, İst.; İslam Ansiklopedisi, MEB. Yay. C. 13, İst.; İslam Ansiklopedisi, Diyanet Vakfı Yayını, C. 44, İst:; Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi, Dergah Yay. C. 8, İst.;17. yüzyıl Divan şairleriyle ilgili biyografi ve monografiler.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Osmanlı devrine ait Arap harfli Türkçe metinleri kavrar.
ÖÇ02 Klasik Türk edebiyatına özgü şiirleri aruz vezniyle rahatça okur.
ÖÇ03 Sebk-i Hindi ve Klasik Uslubu; Hikemi ve Mahalli Tarzı kavrar.
ÖÇ04 Ganizade Nadiri, Nefi, Ş. Yahya, Neşati, Naili-i Kadim, Nabi, Nedim-i Kadim, Sabit, Haleti gibi belli başlı şairleri tanır.
ÖÇ05 XVII yüzyıl mesnevileri ve mesnevicilerini tanır.
ÖÇ06 XVII yüzyıl mensur eserlerini tanır.
ÖÇ07 Tarihler ve tezkireler gibi eski kaynakları tanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 4
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. 4
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir.
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. 2
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 XVII. yüzyıl Osmanlı tarihine genel bakış, XVII. yüzyılda sosyal ve kültürel durum. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 XVII. yüzyıl Osmanlı Sahası Edebiyatı ve bu dönem edebiyatında görülen üsluplar. Sebk-i Hindî, Hikemî Tarz, Mahallîleşme. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 XVII. yüzyıl Osmanlı sahası şairleri Ganizâde Nâdirî hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
4 Nef‘î hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
5 Nev‘izâde Atayî, hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Şeyhülislâm Yahya ve Şeyhülislâm Bahâyî’nin hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Sebk-i Hindî Akımı ve özellikleri, bu akımın önemli temsilcilerinden Nâilî-i Kadîm ve Neşâtî’nin hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Fehim-i Kadîm ve Sabrî’nin hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
10 Cevrî ve İsmetî’nin hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
11 Vecdî ve Nedîm-i Kadîm’in hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
12 Hikemî şiir ve akımın temsilcisi Nâbî’nin hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Bosnalı Sâbit ve Azmizâde Hâletî’nin hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 XVII. yüzyıl Osmanlı sahası mesnevileri ve yazarları. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 XVII. yüzyıl Osmanlı sahası mensur eserleri ve nesir yazarları. (Veysî, Nergisî, Evliya Çelebi, Kâtip Çelebi) . Osmanlı hat ve cilt sanatından örneklerin gösterimi. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 152
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,08
AKTS 6 AKTS