TE413 Çağdaş Türk Edebiyatında Eleştiri

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TE413
Ad Çağdaş Türk Edebiyatında Eleştiri
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SEMA ÇETİN BAYCANLAR
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. SEMA ÇETİN BAYCANLAR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı Çağdaş Türk edebiyatında edebi bir tür olarak eleştirinin seyrini incelemek, dönemin eleştirmenlerini tanıtmak, kullandıkları eleştirel yöntemler hakkında bilgi vermek ve dönemin süreli yayınlarını tanıtmaktır.

Dersin İçeriği

Bir edebi tür olarak eleştiri, eleştiri ve şiir, öznel eleştiri ve şiir, örnek metinlerin incelenmesi, yeni eleştiri ve şiir, Türk edebiyatında şiir eleştirisi ve eleştirmenleri, dönemin eleştiri anlayışının değerlendirilmesi bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ahmet Hamdi Tanpınar- Edebiyat Üzerine Makaleler Mehmet Rifat Bizim Eleştirmenlerimiz Mehmet Kaplan- Şiir Tahlilleri I

Notlar

Ahmet Hamdi Tanpınar- Edebiyat Üzerine Makaleler Mehmet Rifat Bizim Eleştirmenlerimiz Mehmet Kaplan- Şiir Tahlilleri I


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çağdaş Türk edebiyatında kullanılan eleştirel yöntemleri tanımlar.
ÖÇ02 Dönemin eleştirmenlerini tanır.
ÖÇ03 Süreli yayın-eleştiri ilişkisinin önemini açıklar.
ÖÇ04 Dönemle ilgili kaynakça bilgisini geliştirir.
ÖÇ05 Şiir eleştirisini açıklar.
ÖÇ06 Türk edebiyatında şiir eleştirmenlerini tanır.
ÖÇ07 Eleştiri metodlarını açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir.
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. 4
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. 4
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Edebi bir tür olarak eleştiri I Ahmet Hamdi Tanpınar, Edebiyat Üzerine Makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Edebi bir tür olarak eleştiri II Mehmet Rifat, Bizim Eleştirmenlerimiz Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
3 Eleştiri ve şiir Ahmet Hamdi Tanpınar, Edebiyat Üzerine Makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
4 Öznel eleştiri ve şiir I Mehmet Rifat, Bizim Eleştirmenlerimiz Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Öznel eleştiri ve şiir II Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri I Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
6 Örnek metinlerin değerlendirilmesi I Ahmet Hamdi Tanpınar, Edebiyat Üzerine Makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Örnek metinlerin değerlendirilmesi II Ahmet Hamdi Tanpınar, Edebiyat Üzerine Makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders kitapları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yeni eleştiri ve şiir I Mehmet Rifat, Bizim Eleştirmenlerimiz Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
10 Yeni eleştiri ve şiir II Mehmet Rifat, Bizim Eleştirmenlerimiz Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Örnek metinlerin değerlendirilmesi III Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri I Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
12 Örnek metinlerin değerlendirilmesi IV Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri I Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
13 Türk edebiyatında şiir eleştirisi ve eleştirmenler Ahmet Hamdi Tanpınar, Edebiyat Üzerine Makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
14 Uygulama I (Dönemin eleştiri anlayışının değerlendirilmesi I) Mehmet Rifat, Bizim Eleştirmenlerimiz Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
15 Uygulama II (Öğrencilere bir edebi metin hakkında eleştiri yazısı yazdırmak) Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders kitapları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders kitapları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 04.04.2023 09:53